بحران امنیتی در شمال کابل

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 29 حمل 1397 - ۲۸ حمل ۱۳۹۷

ناامنی‌ها در مسیر جادۀ عمومی کابل – پروان، سبب افزایش نگرانی شهروندان و مسافران شده است.
برخی از شهروندان ولایت پروان در تماس با روزنامۀ ماندگار می‌گویند که فعالیت گروه‌های تروریستی در مسیر جادۀ عمومی کابل – پروان، سبب افزایش ناامنی در این مسیر شده است.
mandegar-3وجود گروه‌های تروریستی در برخی از ساحات ولایت پروان، گروه‌های مافیایی، گروه سارقان مسلح و …، سبب افزایش ناامنی و نگرانی شهروندان ولایت پروان و مسافران این جاده شده است.
در همین حال، وزارت داخله می‌گوید که تأمین امنیت مسیر جادۀ عمومی کابل – پروان و ولسوالی‌های حومۀ کابل؛ از اولویت‌ نهادهای امنیتی است.
آنان تأکید دارند که برخی از گروه‌‌های جرمی که در این مسیر فعالیت داشتند که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.
نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخله در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که برای تأمین امنیت بیشتر شهر و لسوالی‌های کابل، نهادهای امنیتی یک طرح تازۀ را روی دست دارند که می‌تواند برای تأمین هر چه بیشتر شهر و لسوالی‌های حومۀ آن موثر تمام شود.
آقای رحیمی افزود که مسیر جادۀ کابل – پروان که یکی از مسیر‌های مهم است، تأمین امنیت این مسیر در اولویت نهادهای امنیتی قرار دارد.
او گفت: بخش‌های کشفی و استخباراتی در ولسوالی‌های حومۀ کابل، مسیر پروان – مزار شریف، به شکل جدی فعالیت دارند.
معاون سخنگوی وزارت داخله با اشاره به ناامنی‌های که در این مسیر وجود داشته، گفت: پیش از این ناامنی‌ها در این مسیر وجود داشته است، اما اخیر نیروهای امنیتی با تلاش‌های پیگیر توانسته‌اند تا هفت گروه جرمی که مصروف قتل، دزدی و سرقت موترها در این ساحه بوده‌اند را بازداشت کنند.
این در حالی است که موتر ولی احمد عاصم، رییس دادگاه استناف ولایت پروان، روز یک‌شنبه هفتۀ گذشته در ساحۀ قره‌باغ ولایت کابل مورد حملۀ ماین کنار جاده‌یی قرار گرفت.
آقای عاصم، در گفت‌وگو با رونامۀ ماندگار با اشاره به اتفاقی که بالای‌اش افتاده است، می‌گوید: حوالی ساعت ۸:۱۰ دقیقه صبح موتر حامل‌اش که از کابل به ‌طرف ولایت پروان روان بود، در ساحۀ قره‌باغ ولایت کابل آماج یک ماین کنار جاد‌ه‌یی قرار گرفته است.
به گفتۀ او، در فاصلۀ ۲-۳ کیلومتری از بازار قره‌باغ در ساحۀ «سبز سنگ» یک ماین کنار جاده‌یی در نزدیک موتر حامل‌اش انفجار کرده، اما به او همراهانش صدمۀ نرسانده است.
آقای عاصم با اشاره به این‌که ساحۀ مذکور یکی از ساحات ناامن در مسیر جادۀ کابل – پروان است، گفت: این ماین از طرف گروه طالبان به قصد جان او جاگذاری شده بود، اما پیش از رسیدن موتر او منفجر شده است.
او گفت: پیش از ما، احتملاَ کاروان نیروهای امنیتی و موتر‌ی از مسوولان ادارۀ مبارزه با جرایم ولایت پروان نیز از ساحۀ عبور کرده‌اند. اما افزود که هدف اصلی این ماین موتر حامل او بوده است.
آقای عاصم می‌گوید که این اولین مرتبه نیست که در این ساحه ماین جابجا می‌شود بلکه درگذشته نیز این اتفاق‌ها صورت گرفته است.
این در حالی‌ست که مسیر جادۀ کابل – پروان از مزدحم‌ترین جاده‌های است که ولایت‌ها شمال و شمال شرق را به مرکز وصل می‌کند. اما در چند سال اخیر این مسیر شاهد حملات انتحاری و انفجارهای کنار جاده‌یی بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.