مجلس سنا: حکـومت در تأمیـن امنیت مرکـزهای توزیـع شنـاس‌نامـه ناکـام است

- ۰۵ ثور ۱۳۹۷

مجلس سنا حکومت را در تأمین امنیت مرکز‌های توزیع شناس‌نامه‌های کاغذی ناکام می‌داند.
سناتوران در نشست روز سه‌شنبه (۴ ثور) مجلس سنا با اشاره به حمله انتحاری بر یک مرکز توزیع شناسنامه کاغذی در غرب کابل و حملات مشابه در mandegar-3ولایت‌های دیگر، حکومت را در تامین امنیت روند ثبت نام رای دهندگان ناکام می دانند.
فضل‌هادی مسلم یار رییس مجلس سنا با اشاره به حمله انتحاری بالای مرکز توزیع شناسنامه در غرب کابل گفت که دشمنان مردم افغانستان زیر نام داعش ثابت کردند که قاتل مردم افغانستان‌اند و حکومت نیز در تامین امنیت روند ثبت نام رای دهندگان ناکام است.
آقای مسلم یار افزود که وزیر داخله در این رابطه در نشست روز یکشنبه آینده مجلس سنا فرا خوانده می‌شود تا به مردم اطمینان دهد که امنیت روندهای انتخاباتی تامین می‌شود.
به گفته او، روند انتخابات طولانی است و اگر به امنیت این روند توجه نشود، مردم در انتخابات شرکت نخواهند کرد.
محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا نیز گفت که مسوولیت جلوگیری حملات بالای مرکزهای ثبت نام رای دهندگان در مرحله اول به نهادهای استخباراتی و کشفی بر می‌گردد و سپس وزارت داخله مسوولیت تامین امنیت این مراکز را دارد.
آقای ایزدیار تاکید کرد که در نشست کمیته رییس‌های مجلس سنا تصمیم گرفته خواهد شد که تنها وزیر داخله در نشست یکشنبه آینده مجلس سنا استجواب شود و یا بخش‌های کشفی نیز دعوت شوند تا آنان مسوولیت را بالای یکدیگر نیاندازند و پاسخ روشن دهند.
این در حالیست که سناتوران دیگر نیز از چگونگی تامین امنیت روند ثبت نام رای دهندگان ابراز نگرانی داشتند.
سناتورها بر این باور بودند تا زمانی‌که مرکز‌های آموزش و پرورش تروریست‌ها در بیرون از کشور از بین نرود و حکومت از طریق جامعه بین‌المللی بالای پاکستان فشار بیشتر وارد نکند، نمی‌تواند امنیت روند انتخابات را تامین کند.
فراخوانی مسوولان کمیسیون انتخابات و شناس نامه‌ها
در همین حال، مسوولان کمیسیون انتخابات و رییس اداره توزیع شناسنامه به منظور ارایه معلومات در مورد روند ثبت نام رای دهندگان و روند توزیع شناسنامه که به محلس سنا فرا خوانده شده بودند، اظهار داشتند که احتمال دارد روند نام نویسی به انتخابات ۳ – ۴ هفته تمدید شود.
رفیع الله بیدار یک عضو کمیسیون مستقل انتخابات گفت: «روند ثبت نام رای دهندگان امکان دارد ۳ تا ۴ هفته در شهرها تمدید گردد ولی هنوز این مساله دقیق نشده است.
پیش از این کمیسیون انتخابات زمان ثبت نام رای دهندگان را در شهرها حدود یک ماه اعلام کرده است؛ اما اعضای شورای ملی به ویژه سناتورها می‌گویند که این زمان برای ثبت نام رای دهندگان اندک است.
آقای بیدار گفت که کمیسیون آگاهی عامه روند ثبت نام را در شهرها بسیار ضعیف آغاز کرد و به همین دلیل مردم کمتر در این روند سهم گرفته اند؛ اما هم اکنون هم روند آگاهی دهی تقویت شده و هم اشتراک مردم در روند ثبت نام افزایش یافته است.
او گفت: «در روز اول ثبت نام رای دهندگان حدود ۶ هزار نفر در سراسر کشور برای شرکت در انتخابات ثبت نام کردند؛ اما دیروز دوشنبه ۶۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند که تقریباً آمار شرکت کنندگان ۶۰ درصد افزایش یافته است».
این عضو کمیسیون انتخابات همچنان، گفت که مقام‌های محلی در برخی موارد کارمندان محلی این کمیسیون را زیر فشار قرار می‌دادند تا آمار ثبت نام رای دهندگان با آنان شریک شود، ولی کمیسیون انتخابات این مساله را مداخله تشخیص داد و به رییس حکومت وحدت ملی شکایت کرد.
آقای بیدار گفت که غنی از طریق ارگان‌های محلی به والی‌ها، فرماندهان امنیه و فرماندهان زون‌ها هشدار داد است در صورتی‌که در روند انتخابات دخالت کنند، برکنار خواهند شد.
به گفته او، غنی در مورد دخالت سایر زورمندان محلی نیز گفته است، در صورتیکه در روند انتخابات مداخله کنند، دستور اجرای عملیات نظامی را بر محلات آنان صادر خواهد کرد.
او ثبت نام رای دهندگان با استفاده از شناسنامه تابعیت و زدن برچسپ را در شفافیت انتخابات موثر خواند و تاکید ورزید که دیگر هیچ راه بدیل ممکن برای تهیه فهرست رای دهندگان وجود ندارد.
همایون محتاط هم، جعل شناسنامه و گرفتن چندین شناسنامه توسط یک شخص را نیز واقعیت تلخ کشور خواند و این مساله را تایید کرد.
آقای محتاط گفت، با وجود این نگرانی هم شناسنامه ورقی تنها سند موجود و مورد اعتبار در کشور است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.