در مراسم گرامی داشت از هشت ثور در کابل:

گزارشگر:یک شنبه 9 ثور 1397 - ۰۸ ثور ۱۳۹۷

مسعود: حکومت در پی انحراف ذهنیت خارجی‌ها از انتخابات است

———————————-
احدی: نگران تقلبی دیگر در انتخابات هستیم

———————————-
ارغندیوال: گنجانیدن کلمه افغان در شناسنامه‌های برقی از اخلاص نبود

———————————-

جبهه ملی نوین افغانستان طی محفلی از هشتم ثور سالروز پیروزی جهاد مردم افغانستان گرامی‌داشت به عمل آورد.
در این مراسم که روز پنجشنبه با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی در کابل برگزار شده بود، احمدولی مسعود، رییس جریان سیاسی آجندای mandegar-3ملی گفت« کسانی در حکومت تلاش دارند که به خارجی‎ها بقبولانند که در افغانستان انتخابات برگزار شدنی نیست و باید حکومت کنونی تمدید شود. او گفت که رویدادهایی که در غرب کابل در یک مرکز توزیع تذکره اتفاق افتاد و نیز حمله‎ها به مراکز ثبت نام در چند ولایت دیگر، سوال‌برانگیز است. آقای مسعود، همه جریان‏های سیاسی کشور را به اتفاق فرا خواند و گفت که باید روی مشترکات مان به توافق برسیم و اختلافات مان را مدیریت کنیم تا به ملت شدن برسیم.
آقای مسعود با اشاره به ارزش جهاد و مقاومت در نزد مردم افغانستان گفت که ادامۀ جنگ‌ها از دیروز تا امروز، روشن‌شدن چهره‌های داخلی و هویت بازیگران خارجی، یکجا با برنامه‌ها و دسیسه‌های فرآون دیگر، حقانیت جهاد و مقاومت را به وضوح ثابت می‌سازد.
آقای مسعود گفت که پیروزی ۸ ثور را نه به عنوان پیروزی رهبران جهاد ویا حکومت مجاهدین، بلکه به عنوان پیروزی جهاد برحق همۀ مردم افغانستان در مقابل مداخلات و تجاوز ارتش سرخ شوروی سابق تبریک می‌گوییم. جهاد افغانستان را به عنوان تاریخی ترین، ملی ترین و بنیادی ترین انقلاب مردم کشور که عظیم ترین قربانی و فداکاری مرد و زن این سرزمین را به همراه داشته است تبریک و تهنیت می‌گوییم.
او اضافه کرد: واقعات تلخ پس از پیروزی جهاد قطعاً قابل نقد، بررسی و تحقیق می‌باشد تا حقیقت مسأله روشن گردد، تا جهاد مردم افغانستان، برهـۀ گذار تاریخى این سرزمین در جایگاه کلان ترین هـویت ملی تثبیت گردد و در حافظۀ ملی ماندگار شود.
آقای مسعود خاطر نشان ساخت: این میراث بزرگ و حق کلان چندین نسل قربانی می‌باشد که نباید مورد سوء استفادۀ جمعی و سوء نیت جمعی دیگر قرار گیرد و تعدادى هم آگاهانه و یا ناآگاهانه بر آن بتازند، بی حرمتی و توهین روا بدارند. چون اگر جهاد افغانستان را از تاریخ این سرزمین حذف نمایید، افتخار هیچ رستاخیز و ارادۀ ملی را در کل تاریخ این سرزمین پیدا نخواهید کرد.
او از همین منظر جهاد افغانستان را به سه مرحلۀ ارزشی تقسیم کرد:
ـ جهاد منحیث یک فریضۀ دینی و رسالت ملی در دفاع از دین خدا، مردم و وطن تا رسیدن به آزادی که پیروز بود.
ـ جهاد در جایگاه مرحلۀ گذار به تغییرات بنیادین جامعه که صورت گرفت.
ـ جهاد در راستای دولت ـ ملت شدن و دولت ملی که با راه اندازی جنگ‌های نیابتی و تهدیدات چارسو متوقف و ناکام ماند.
احمد ولی مسعود تصریح کرد: دولت مجاهدین به دست نیروهای نیابتی، طالبانی، دسته‌جات تروریستی و القاعده از جبهۀ پاکستان با حمایت حلقات خارجی شکست خورد و فرصت تشکیل دولت ملی در افغانستان از دست رفت. راه اندازى مقاومت ملی در مقابل طالبانیزم، تروریزم و حامیان بیرونی آنان در مرحلۀ بعدی دفاع از افغانستان شکل گرفت.
آقای مسعود ابراز داشت: آنانی‌که مقاومت دولت مجاهدین را در مقابل دشمنان دیروز، گروه‌های نیابتی، طالبانی و تروریزم بین المللی، جنگ‌های داخلی می‌خواندند، جنگ‌هایى‌که از دیروز تا امروز به شدت و وحشت تمام ادامه دارد و از مردم افغانستان هرروز قربانی می‌گیرد، آیا هنوز هم می‌توانند با قضاوت دیروز خود، جنگ‌های امروز را جنگ‌های داخلی بخوانند ؟ و یا هم با شناخت روشنی که از بازیگران پشت صحنۀ دیروز، نیروهای نیابتی و افشای چهـره هـاى داخلی به دست آورده اند، جدیداً متوجه حقانیت جهاد و مقاومت شده اند که مجاهدین با چه هیولاهـایى به تنهائی دست و پنجه نرم می‌کردند؟
در این محفل انورالحق احدی رییس جبهه نوین افغانستان، ضمن قدردانی از جهاد مردم افغانستان، نگرانی‎اش را از آیندۀ کشور مطرح کرده است. او گفت که تقلب در انتخابات گذشته نگرانی‎های شهروندان را بالا برده است و نسبت به حضور اندک مردم برای ثبت نام هشدار داد. او گفت که به نظر نمی‌رسد که حکومت اراده‌یی برای برگزاری یک انتخابات خوب داشته باشد.
او گفت که حکومت انتخابات را یگانه راه انتقال قدرت سیاسی می‌خواند اما از همین اکنون تلاشهایی را آغاز کرده است تا انتخابات آینده پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را مهندسی کند.
از سوی دیگر، رئیس حزب اسلامی افغانستان با ابراز نظر مشابه بر انتخابات شفاف تأکید می کند.
ربیس جبهه ملی نوین افغانستان می‌گوید که حکومت می‌خواهد انتخابات آینده را مهندسی کند به همین دلیل، به عوض تذکره های الکترونیک به تذکره های کاغذی اولویت داده است تا راه را برای تقلب باز کند. او گفت که حکومت در تلاش است تا میان مردم تفرقه ایجاد کند و به فکر سامان دادن یک تقلب دیگر در انتخابات است. او گفت که در حالی که در شناسنامه های برقی نوشته می شود که د افغانستان اسلامی جمهوریت، تاکید روی گنجانیدن کلمۀ «افغان» در آن، از روی اخلاص نبوده است. به باور او این تلاش به هدف آن بوده است که این مسآله دلیلی اختلافی گردد و آن شناسنامه توزیع نگردد تا شناسنامه‌های کاغذی را توزیع کنند و توسط بتوانند دست به تقلب بزنند.
رییس حزب اسلامی افزود، برگزاری انتخابات شفاف و به ارادۀ مردم سبب می‌شود که از یک سو نا امنی ها در کشور پایان یابد و از سوی دیگر، مردم دوباره بر انتخابات باورمند شوند.
این مخالفان سیاسی حکومت می افزایند که تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ و ایجاد حکومتی که به خواست و ارادۀ مردم مطابقت نداشت، سبب شده است که اکنون مردم در روند ثبت نام برای انتخابات آینده، کمتر اشتراک کنند و علاقه مندی نشان ندهند.
آنان گفته اند که حکومت ارادهیی به برگزاری انتخابات شفاف و همه شمول ندارد. اما هشدار داده اند که تداوم وضیعت کنونی برای جریان های سیاسی و مردم افغانستان قابل قبول نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :