سیگار: شمار نیروهای امنیتی ۱۱ درصد کاهش یافته است

گزارشگر:ناجیه نوری/ چهارشنبه 12 ثور 1397 - ۱۱ ثور ۱۳۹۷

اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) ادعا می‌کند که طالبان و دیگر گروه های شورشی کنترول خود را مدام بر شمار بیشتری از مردم افغانستان افزایش می‌دهند و قدرت نیروهای محلی به شدت کاهش یافته است.
mandegar-3اداره بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان» موسوم به «سیگار» (SIGAR) در تازه‌ترین گزارش خود، تصویری از وضعیت امنیتی در افغانستان را ترسیم کرده‌است.
این در حالی است که پنتاگون می گوید: نیروهای افغانستان و نیروهای ناتو تحت رهبری امریکا به طور مدام در بحران ۱۷ ساله، پیشرفت داشته اند.
این گزارش در حالی نشر می‌شود که کابل روز دو‌شنبه هفته روان ۱۰ ثور/ اردبیهشت، روز مرگ‌بار دیگری را سپری کرد و در نتیجه دوحمله انتحاری پی‌هم بیش از ۲۹ تن به شمول ۸ خبرنگار کشته شدند و بیش از ۵۰ تن دیگر زخمی شدند که ۹ خبرنگار نیز مشمول زخمیان است.
به نقل از دوچه‌وله صدای آلمان، سیگار گفته که توان نیروهای امنیتی افغانستان در طول یک سال، حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و شمار مجموعی این نیروها در ارتش و پولیس، تا ۳۱ جنوری سال روان، به ۲۹۶ هزار و ۴۰۹ نفر کاهش یافته است. این در حالی است که شمار نهایی نیروی پولیس و اردوی افغانستان ۳۳۴ هزار نفر تعیین شده بود.
و اما براساس آمار این گزارش شورشیان به شمول گروه طالبان و داعش در ماه‌های اخیر حملات خود را بر نیروهای افغانستان افزایش داده اند و روحیه آنان را که پیش از این با فساد و ترک خدمت آسیب دیده است، تضعیف کرده اند.
نیروهای امریکایی در گذشته شمار سربازان کشته شده افغانستان را برای «سیگار» گزارش می دادند که بر آن اساس، برآورد شده بود سالانه حدود ۵ هزار نیروی امنیتی کشته می شوند؛ اما فعلاَ معلومات در مورد تلفات نیروهای افغانستان به درخواست حکومت افغانستان محرمانه طبقه بندی شده است.
هم‌‌زمان، طالبان و دیگر گروه های شورشی در حال حاضر ۱۴،۵ درصد از جمع ۴۰۷ ولسوالی را یا کنترول می کنند و یا تحت نفوذ خود دارند. این بالاترین میزان از زمان آغاز آمارگیری «سیگار» از اواخر سال ۲۰۱۵ تاکنون است.
در همین حال، حکومت افغانستان ۵۶،۳ درصد مجموع ولسوالی‌ها را در کنترول خود دارد و بر سر ولسوالی‌های باقی مانده بین شورشیان و نیروهای دولتی جنگ جریان دارد.
با توجه به نفوس متفاوت هر ولسوالی، «سیگار» می گوید که از ماه آگست سال ۲۰۱۶ تاکنون، کنترول حکومت بر شمار باشندگان و نفوس افغانستان کمتر شده است.
«سیگار» گفته است: «گرایش کلی شورشیان این است که کنترول خود را بر شمار بیشتری از مردم افزایش دهند. کنترول شورشیان از ۹ درصد نفوس در سال ۲۰۱۶ به ۱۲ درصد نفوس در جنوری سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.
اسناد جدید همچنین نشان می‌دهند که میزان مرگ افراد ملکی در نتیجه افزایش حملات قوای هوایی افغانستان و کاهش حملات هوایی ناتو، زیادتر شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.