روش‌های آسانِ موفقیت در موقعیت‌های دشوار! (راز و رمزهای مکس ول)

- ۱۶ جدی ۱۳۹۱

بخش دوم و پایانی

افراد موفق از تجربیات سخت و دردناک درس می‌گیرند، اما افراد ناموفق از تجربیاتِ دشوار فرار می‌کنند و از آن‌جا که چیزی نمی‌آموزند، بارها عمل اشتباه خود را تکرار کرده و بارها یک شکست را تجربه می‌کنند.
مکس ول از برقراری ارتباط با دیگران لذت می‌برد، رفتاری دوستانه دارد و عاشق کمک کردن به دیگران است. یکی از گروه‌هایی که او معتقد است به خوبی می‌توانند از کتاب‌هایش بهره‌مند گردند، مدیران شرکت‌ها هستند؛ افرادی که با وجود مشکلات اقتصادی بزرگ جهانی، خواهان ایستاده‌گی و پیش رفتن به جلو بوده و هم‌چنان خواهان موفقیت‌های روزافزون هستند.
او در خاطراتِ خود به روزهایی اشاره می‌کند که در شرکتی بزرگ به عنوان ناظر مشغول به کار بود. این شرکت به‌طور معمول روزانه حداقل یک قرارداد بزرگ و پرمنفعت امضا می‌کرد، اما در سال ۲۰۰۱ به مدت چهار ماه حتا یک قرارداد هم نداشت. کارکنان شرکت همه متحیر مانده و در جست‌وجوی علت این اتفاق بودند. اما طبق قوانین مکس ول، انگیزه شما را پیش برده و نظم و قانون، به رشد و پیشرفت‌تان کمک می‌کند. برای تغییر این وضعیت، اعضای شرکت باید به چند سوال پاسخ می‌دادند: «آیا می‌دانید برای پیشرفت چه نیازهایی دارید؟ آیا می‌دانید چه‌گونه باید پیشرفت کنید؟»
قوانین کوچکی که دایم تکرار می‌شوند، به موفقیت‌های بزرگی مبدل می‌شوند که کم‌کم و به مرور زمان پیش می‌آیند. به پیشنهاد مکس ول، بهتر است از تغییراتِ کوچک شروع کنید تا احساس سردرگمی نکنید و مهم‌تر از همه این‌که صبور باشید، چون این روند گاهی مدت زمان زیادی به طول می‌انجامد؛ پس سعی کنید از سفری که آغاز کرده‌اید، لذت ببرید.
آگاهانه هدف تعیین کنید تا آگاهانه رشد کنید. سعی کنید ذهن‌تان را باز کرده و خلاق باشید. مالکان حقیقی دنیا کسانی هستند که پیش از هر اقدامی، در ذهن‌شان از پل‌های صعب‌العبور می‌گذرند و جوانبِ امر را به خوبی می‌سنجند.
هم‌چنین به یاد داشته باشید که در زنده‌گی هر فردی، دو روز مهم و بزرگ وجود دارد: روزی که به دنیا می‌آید و روزی که علت ورودش را به این دنیا می‌فهمد. با کشف این علت، تمام تلاش‌های‌تان معنی‌دار شده و هدف‌مند می‌گردند.
مکس ول محیطی که در آن رشد می‌کنیم را این‌گونه توصیف می‌کند:
بسیاری بالاتر و جلوتر از من هستند، من دایم در تلاش هستم، شرایط دشوار است و من ناچار می‌شوم از جایگاه امن و راحتم بیرون آیم، با هیجان از خواب بیدار می‌شوم، شکست‌ها دشمن من نیستند، بسیاری از اطرافیانم پیشرفت می‌کنند، می‌خواهم که تغییر کنم؛ پس تغییر به سوی پیشرفت بعید نیست و کم‌کم محقق می‌شود.
از آن‌جا که تغییر کار و حرفه به هیچ‌وجه ساده نیست، ضروری است که فرد بسیار بیاموزد و از تجربیات دیگران استفاده نماید و در جست‌وجوی فرصت‌های جدید باشد. حتا افرادی که ظاهراً موفق هستند، باید به یاد داشته باشند که بهترین محیط برای پیشرفت و ترقی، محیطی است که در آن افرادی از شما بالاتر و بهتر باشند. گذرانِ وقت با افراد موفق بسیار ضروری است؛ چون اگر الگو نداشته باشید، پیشرفت برای‌تان بسیار دشوار می‌شود. کسی را بیابید که به خوبی از عهده انجام کارهایش برمی‌آید و موفق است، و سعی کنید دریابید چرا موفق است.
بسیاری از ما موفق نمی‌شویم چون هرگز فرد موفقی را ندیدیم تا از او رمز موفق شدن را بیاموزیم. همه ما همواره به کمک نیاز داریم، حتا موفق‌ترینِ ما هرگز بی‌نیاز از سایرین نمی‌شود. باید ارزش‌های‌تان را بیابید و آن‌ها را در وجودتان به خوبی ببینید تا دیگران نیز شما را فردی با ارزش بدانند. اگر خودتان را فردی دستِ دوم بدانید که هرگز موفق و جذاب نیست، شک نداشته باشید که هرگز کسی شما را فردی ممتاز و جذاب نخواهد دید. اگر تصویر ذهنی خوبی از خودتان نداشته باشید، محال است دیگران دید خوبی نسبت به شما پیدا کنند.
یکی دیگر از مهم‌ترین نکات در مورد رشد فردی این است که این تغییر، درست مانند رژیم غذایی است؛ زمانی که کار را آغاز می‌کنید، در ابتدا تغییر چندانی مشاهده نمی‌کنید، اما همین که چند گرم وزن کم کردید، ناگهان انگیزهتان بالا می‌رود و انرژی بیشتری برای ادامه دادن کسب می‌کنید.
اکنون مکس ول برنامه دیگری برای پیشرفتِ خود دارد: «چه‌گونه می‌توانم بر تعداد بیشتری تأثیر بگذارم و آن‌ها را در رسیدن به اهداف‌شان کمک کنم؟ دوست دارم دیگران را آموزش دهم و آن‌ها را با اصولِ رسیدن به اهداف آشنا کنم».
منبع: مجله موفقیت

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.