کوهستانی در نشست اعتراضی اعضای شورای ملی و شهروندان: تحمیل هویت زمینۀ تجزیه را فراهم می‌سازد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهارشنبه 19 ثور 1397 - ۱۸ ثور ۱۳۹۷

تحمیل هویت‌ یک قوم بر اقوام دیگر نمی‌تواند صلح و ثبات را در کشور تأمین کند، برعکس اوضا ع را بیشتر بحرانی می‌سازد.
برخی اعضای شورای ملی و شهروندان دیروز سه شنبه ( ۱۸ ثور) در نشست اعتراضی نسبت به توزیع شناس‌نامه‌های برقی با «محتوای اختلاف برانگیز mandegar-3و برتری جویانه» از طرف ارگ، اظهار داشتند که تحمیل هویت یک قوم به سایر اقوام اوضاع را بیشتر بحرانی می‌سازد و زمینۀ تجزیه کشور را فراهم می‌کند.
جاوید کوهستانی آگاه سیاسی – نظامی و استاد دانشگاه، در این نشست گفت: تحمیل هویت یک قوم بر سایر شهروندان قابل پذیرش نیست.
آقای کوهستانی بیان داشت که هرچند تمام شهروندان افغان ( پشتون)، تاجیک‌ها و …، پیوند‌های قومی دارند؛ اما چرا هویتی که با تمام مردم افغانستان هم‌خوانی ندارد را بالای شهروندان تحمیل کنیم.
آقای کوهستانی با انتقاد از سیاست تحمیل هویت، بر نام کشور اعتراض کرد و گفت که حکمرانان پشتون تبار بدون معاهدۀ دیورند که در آن «ملک خداداد افغانستان» ذکر شده و توسط عبدالرحمان خان دست خط شده، در سایر معاهده‌ها به‌نام حکمرانان کابل امضا کرده‌اند.
آقای کوهستانی با اشاره به چالش‌های هویتی و ملی در کشور، گفت: پاکستان کنونی از چهار کلمه ساخته شده است: پ یعنی پنجاب، الف یعنی افغان‌های آن طرف دیورند (پشتون‌ها) “ک – کشمیر‌ی‌ها” و “س – سندی‌ها” هستند؛ اما در افغانستان تلاش به جعل سازی هویت‌ها با تحمیل یک هویت می‌شود.
کوهستانی گفت: در چهار دوره حاکمیت غلجایی‌هایی که آخرین آن ملا محمدعمر رهبر رژیم طالبان بود، بدون خون‌ریزی قدرت انتقال نکرده است. در حال حاضر اشرف غنی نیز با بحرانی سازی اوضاع کشور نیت چنین کاری را دارد.
او تاکید کرد که برخوردهای این چنینی زمینۀ گسترش بحران را فراهم می‌کند، اما دوستان بین‌المللی بدانند؛ اگر می‌خواهند صلح درافغانستان پیاده شود به زبان مدنی می‌شود. چنانچه در برابر تروریسم سینه‌های جوانان ما سپر بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.