ترک‌تباران: هویت ما در تذکره درج شود

گزارشگر:یک شنبه 23 ثور 1397 - ۲۲ ثور ۱۳۹۷

شورای انسجام ترکتباران دری‌زبان افغانستان، دیروز با تجمع در برابر مجلس نمایندگان، خواهان درج هویت مستقل تبار ترک در شناسنامه‌های الکترونیکی شد.
عظیم خنجانی رئیس شورای انسجام ترکتباران افغانستان ضمن بیان هدف‌شان از این تجمع می‌گوید، اعضای مجلس نمایندگان باید روی حکومت مبنی mandegar-3بر درج هویت ترکتباران در شناسنامه‌های الکترونیکی فشار وارد کنند تا آنان از هویت تحمیلی‌یی که تاکنون با آن شناخته می‌شوند، رهایی یابند و به هویت خودشان برگردند.
بر این اساس، مجلس نمایندگان هیأتی را وظیفه داد تا با تجمع‌کنندگان در این زمینه گفت‌وگو کند. مخدوم ابدال‌الله محمدی به‌عنوان نمایندۀ این هیأت پس از گفت‌وگو با آنان می‌گوید، ترکتباران دری‌زبان مدعی‌اند که آنان شامل ۵۰ قوم در افغانستان‌اند که اکنون می‌خواهند با درج هویت همگانی‌شان از پراکندگی هویتی نجات یابند و تنها خواست‌شان همین است.
افزون بر این، تجمع‌کنندگان از رئیس جمهور می‌خواهند تا برای درج نام «ترک» به‌عنوان یک قوم مستقل در قانون اساسی، فرمان صادر کند.
پیش از این سادات افغانستان نیز گرفتن شناسنامۀ الکترونیکی را مشروط به درج هویت مستقل‌شان در این شناسنامه‌ها کرده بودند.
این خواست‌ها در حالی مطرح می‌شود که تاکنون روی توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی میان رئیس جمهور و رئیس اجرایی توافق نظری به‌وجود نیامده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.