آگاهان و نماینده‌گان مجلس: زندانیان آزادشده صفوف طالبان را تقویت می‌کنند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۶ جدی ۱۳۹۱

زندانیانی که از بازداشتگاه‌های کشور آزاد گردیده‌اند، دوباره به مخالفان مسلح دولت پیوسته و صفوف آن‌ها را در نبرد علیه دولت و مردم افغانستان، تقویت خواهند کرد.
شماری از آگاهان سیاسی و نماینده‌گان مجلس، با بیان این مطلب می‌گویند که آزادی طالبان از بند، هیچ تغییری را در طرز فکر و اندیشۀ طالبان ایجاد نخواهد کرد.
حکومت افغانستان طی چند روز گذشته ده‌ها زندانی ‌طالب را از بازداشتگاه‌های کشور آزاد کرده و روند آزادی آن‌ها همچنان ادامه دارد.
خلیل رومان آگاه مسایل سیاسی می‌گوید، هرچند چنین اقدماتی برای آغاز مذاکرات و حسن نیت می‌تواند یک گام مثبت باشد، اما تا اکنون هیچ نوع تمایلی در رفتار طالبان دیده نشده و هیچ تضمینی وجود ندارد که طالبان رها شده از افراط‌‌‌‌گرایی دست بکشند.
او تأکید کرد، با آن‌که چندین بار شماری از طالبان به عنوان حسن نیت از سوی حکومت افغانستان از بند رها شدند، اما چون این آزادی براساس یک برنامۀ سنجیده‌شده نبوده، شورشی‌های آزاد شده دوباره به سوی طالبان رفتند و به حملات تروریستی ادامه داده اند.
به گفتۀ رومان، چون دولت افغانستان در خصوص صلح و مصالحه هیچ نوع برنامه‌یی ندارد، بنابراین آزادی سازی زندانیان طالب نه تنها زمینۀ مذاکره را فراهم نمی‌سازد، بل افراد آزاد شده صفوف دشمن را تقویت می‌کنند.
این آگاه سیاسی همچنان گفت، آزاد سازی شورشیانی‌که متهم به جرایم جنگی هستند به بهانۀ برداشتن گام‌های حسن نیت آن‌هم یک جانبه و بدون نتیجه، هیچ نوع کمکی برای مصالحه و مذاکره نکرده و نخواهد کرد.
وی افزود، دولت افغانستان نه تنها در خصوص مذاکره و مصالحه با طالبان هیچ نوع برنامه‌یی ندارد، بل درهیچ پروسۀ برنامه ندارد، بنابراین با چنین دولتی نمی‌توان دریک مسیر درست و هدفمند حرکت کرد.
سید‌ جمال‌الدین فکوری بهشتی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، ما در گذشته نیز شاهد بودیم که اکثریت زندانیان طالب پس از آزادی از بند دوباره به صفوف مخالفان پیوستند، بنابراین باید در خصوص آزادی چنین زندانیانی دقت صورت گیرد.
این عضو مجلس اضافه کرد، شورای عالی صلح بدون هیچ طرح و برنامه‌یی می‌خواهد با طالبان وارد مذاکره شود و اقدامات این  شورا خام و ناپخته است، بنابراین تا اکنون هیچ نتیجه‌یی از کارکردهای این شورا به دست نیامده است.
در همین حال، فضل‌الرحمان اوریا عضو ایتلاف ملی افغانستان می‌گوید، حکومت هیچ نوع طرح و برنامه‌یی‌که زمینه‌ساز مصالحه با طالبان باشد را ندارد و در حقیقت برنامۀ حکومت ادغام مجدد است.
اوریا افزود، ولی ازیک سو پروسۀ حکومت در خصوص ادغام مجدد نتیجۀ منفی بر جای گذاشته و از طرف دیگر، آزاد سازی شماری از طالبان نتوانسته زمینه‌ساز گفت‌وگو با مخالفان مسلح باشد.
وی تاکید کرد، آزادی شماری از زندانیان نمی‌تواند دیدگاه طالبان را نسبت به حکومت افغانستان تغییر دهد، زیرا با آن‌که ما بارها شاهد آزاد سازی طالبان از بند بوده‌ایم، اما آنان همواره اعلام کردند که حاضر به گفت‌وگو با حکومت افغانستان نیستند.
روابط حکومت افغانستان با ایالات متحدۀ امریکا بر سر کنترل زندان‌ بگرام، ماه‌ها متشنج بود.
رییس‌جمهور کرزی، کنترل زندان‌های کشور توسط امریکایی‌ها را  نقض حاکمیت ملی افغانستان می‌داند.
اما پس از آنکه زندان بگرام به حکومت افغانستان سپرده شد، روند آزادسازی مخالفان مسلح از این زندان شدت گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.