سربازگیری تروریستان در خیرخانه

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 29 ثور 1397 - ۲۸ ثور ۱۳۹۷

امنیت ملی افغانستان این دو تن را که مسوول جلب و جذب گروه تروریستی داعش گفته شده‌اند، از ناحیه یازدهم شهرکابل بازداشت کرده است.
در خبرنامۀ ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان آمده است که قطعات خاص این اداره در یک عملیات ویژه، مسوول جلب و جذب گروه داعش همراه با mandegar-3یک عضو دیگر این گروه را در مربوطات ناحیه یازدهم شهر کابل بازداشت کرده‌اند.
مسوولان امنیت ملی در این خبرنامه گفته‌اند که عبدالمهین فرزند سید محمد و صفی‌الله فرزند فضل‌الرحمن اعضای گروه داعش که مصروف جلب و جذب برای این گروه بودند از سوی کارمندان قطعات ویژۀ این اداره بازداشت شدند.
در بخشی از خبرنامۀ امنیت ملی آمده است که افراد بازداشت شده در تحقیقات ابتدایی اعتراف کرده اند که به دستور عبدالستار به‌نام مستعار سیف‎الله عضو فعال گروه داعش در ولسوالی درزآب ولایت جوزجان فامیل‌های اعضای گروه داعش را از شهر جلال‌آباد به کابل و سپس به ولایت جوزجان انتقال دهند.
چندی پیش نیز گروه دیگری از داعشیان از همین ناحیۀ کابل که بخشی از خیرخانه را در بر می‌گیرد، بازداشت شده بودند. این گروه مسوول طراحی و عملی کردن حملۀ تروریستی به مسجد امام زمان در قلعۀ نجارهای خیرخانه بودند که در این حملۀ تروریستی شمار زیادی از نمازگزاران به شهادت رسیدند.
ریاست امنیت ملی افغانستان گروه دومی را «کلیدی‌ترین» سازمان‌دهنده‌گان حملات گروه تروریستی داعش، معرفی کرده است.
بااین وجود، معلوم نیست چه شمار از اعضای دیگر این گروه تروریستی در خیرخانه حضور دارند و مصروف جلب و جذب جوانان و نوجوانان اند؟
دو اتفاق مشترک میان دو گروه داعشی بازداشت شده از خیرخانه وجود دارد. اول، اعضای هر دو گروه، دانش آموختۀ دانشگاه‌های دولتی و خصوصی اند و دوم، هر دو گروه در بخشی از کابل دستگیر شده اند که پیشینۀ این ساحه و باشنده‌گان آن نشان می‌دهد که مخالف افکار و رفتار تروریستی بوده اند.
در مورد سربازگیری گروه‌های تروریستی و تندرو در دانشگاه‌ها، پژوهش‌ها و حرف‌های فراوانی زده شده و دلایل بی‌شماری برای بیان چگونه‌گی نفوذ افکار تروریستی در نهادهای اکادمیک و در میان دانشجویان گفته آمده است؛ اما در مورد دوم، به عنوان کسی که در این بخش کابل-خیرخانه- به دنیا آمده و تاهنوز هم در همین جا زنده‌گی می‌کنم، می‌توانم بگویم: در سال‌های اخیر، شماری از گروه‌های سلفی-وهابی، تکفیرگرا و جریان حزب التحریر در خیرخانه فعال شده و دست به سربازگیری زده‌اند. این گروه‌ها مصروف جلب و جذب افراد اند و از لحاظ فکری آنان را تغذیه می‌کنند. این جذب شده‌ها پس از دریافت راه‌ها و راه‌کارهای ارایه شده توسط جریان‌های یادشده، تنها راه عملی شدن آن را از طریق گروه تروریستی داعش و طالب می‌دانند و با آنان می‌پیوندند.
فریب خورده‌گان
پیش از این، با شماری از جوانان و نوجوانانی که فریب این گروه‌ها را خورده و در حلقات «درسی» آنان اشتراک می‌کردند، صحبت کرده‌ام. آنان که دیگر علاقه‌یی برای پیوستن دوباره به این جریان‌ها ندارند، می‌گویند که گروه‌های تندرو بسیار به آسانی با استفاده از احساسات دینی جوانان و کم آگاهی آنان از مسایل دینی، جوانان ترغیب به حضور در حلقات خود می‌کنند.
به گفتۀ آنان، این گروه‌ها در مکاتب و مساجد این جوانان و نوجوانان را پیدا و از راه‌های ساده‌یی تلاش به جذب آنان می‌کنند.
در صحبت با اینانی که حالا خود به منتقدان عملکرد جریان‌های شده اند، دریافتم که گروه‌های دارای افکار تندروانه به شکل صریح این جوانان را به کارهای تروریستی دعوت نمی‌کنند، اما از لحاظ فکری آنان در برابر نظام قرار می‌دهند، با مطرح کردن مسایل و موضوعاتی در پی آن اند تا نشان دهند که تمام کارهای دولت افغانستان خلاف موازین و آموزه‌های دین اسلام است.
جریان‌های مذکور، اشتراک‌ کننده‌گان «حلقات درسی» خود را به گونه‌یی تربیت می‌دارند که آنان تنها راه رسیدن به «آرمان‌های» ترسیم شدۀ این حلقات را در عضویت گروه‌های تروریستی پیدا می‌کنند.
مغازه‌داری؛ جایی برای سربازگیری
وقتی دوباره به سراغ برخی از کسانی که پیشینۀ حضور در حلقات این گروه‌ها را داشتند، رفتم و از آنان پرسیدم که از چه راه‌های با اعضای این گروه‌ها آشنا شده‌اند، گفتند: «اعضای این گروه‌ها در مغازه‌های فروش موبایل، بوت، تکه و میوۀ خشک کار می‌کنند، اما وظیفۀ اصلی آنان جلب و جذب جوانان و نوجوانان است».
چند روز پیش، وزیر داخله نیز در یکی از نشست‌های خبری گفت منسوبان کشف و استخبارات این وزارت در بسا موارد فعالان اصلی گروه‌های تروریستی را در مغازه داری دستگیر کرده‌اند. ویس احمد برمک در آن نشست یادآور شد، وزارت داخله اعضای یک گروه تروریستی در دوکانی به ظاهر «حلبی‌سازی» دستگیر کرده است.
گفتنی است که فعالان جریان‌های تندرو و افراط‌گرا، حلقات درسی خود را مخفی و در جاهای مختلفی برگزار می‌کنند. صحن پارک حصۀ اول خیرخانه، برخی مساجد و خانه‌ها، آموزش‌گاه‌های این گروه‌ها اند.
حالا، نهادهای امنیتی و کشفی، در کنار دستگیر فعالان رسمی گروه‌های تروریستی هم در خیرخانه و هم بخش‌های دیگر، باید جلو فعالیت زیر زمینی جریان‌هایی که از لحاظ فکری با گروه‌های تروریستی همکار اند را بگیرد تا دست آنان از تولید چوب سوخت برای گروه‌های تروریستی گرفته شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.