بـازار پـُر رونـق فـروش شناسنامه‌هـا

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 30 ثور 1397 - ۲۹ ثور ۱۳۹۷

کاپی تذکره‌ام را سه هزار افغانی می‌فروشم و برای رمضان خرچ می‌خرم؛ اما در وقت رای‌دهی سه هزار نمی‌فروشم، حتماً آن وقت قیمت‌ها بالا می‌رود و پول خوبی به دست می‌آورم.
این سخنان جاوید باشنده شهر کابل است که در یکی از مراکز ثبت نام آمده تا ثبت نام کرده و کاپی تذکره استیکردار خود را به یکی از کاندیدان که به mandegar-3قول خودش پسر یکی از قوماندانان معروف است، بفروشد.
این روزها و پس از اعلام ثبت نام رای‌دهنده‌گان و زمان نزدیک شدن ثبت نام کاندیدان که شنبه هفته آینده ۵ جوز/ خرداد آغاز خواهد شد، بازار فروش تذکره‌های استیکردارد (برچسپ‌دار) بسیار گرم و پر رونق شده و کاندیدان حاضرند برای خرید هر تذکره ۲ تا ۳ و حتا ۵ هزار افغانی پرداخت کنند.
واما در بازار شلوغ فروش تذکره‌های برچسپ‌دار کاندیدان که پول برای خرید تذکره ندارند از حکومت می‌خواهند که هرچه زودتر جلو فروش تذکره‌ها را بگیرد و از مردم می‌خواهند که وجدان‌شان را در بدل چند هزار افغانی نفروشند.
اما باشنده‌گان شهر کابل با انتقاد از وکلای برحال و کاندیدان فعلی می‌گویند: وکلای فعلی چه خدمتی به مردم کردند به جز زراندوزی، سفرهای خارجی، فروش رای به وزرا، رفتن حج، سوار شدن موترهای شیشه سیاه، آزار و اذیت کردن مردم و ……؛ بنابراین ما تصمیم گرفتیم که هم تذکره و هم رای خود را بفروشیم.
باشنده‌گان شهر کابل می‌گویند: وکیل‌های فعلی با دادن هر رای به وزرا بیش از دو هزار دالر گرفتند و در معاملات این چنینی خود را میلیادر ساختند؛ بنابراین اکنون ما هم تصمیم گرفتیم که به هیچ کسی حتا برادر مان رای مفتی ندهیم.
نبی که باشنده خیرخانه است به روزنامه ماندگار می‌گوید: یک نفر از منطقه ما کاندید است که برای هر کسی که تذکره استیکردار( برچسپ‌دار) را به او بدهد، یا ۲۵۰۰ افغانی و یا هم یک بوجی بربج «سیله اول» را می‌دهد.
نبی گفت: من و اعضای فامیل‌ام که هشت نفر می‌شویم، رفتیم ثبت نام کردیم و تذکره خود را به همین نفر دادیم و پولش را گرفتیم و در زمان انتخابات هم برای دادن رای پول خواهیم گرفت.
او افزود: وکیل‌های که ما برای‌شان رای داده بودیم به درد ملت نخوردن و نمی‌خوردند؛ بنابراین نباید اجازه بدهیم که مفت و رایگان به پارلمان را پیدا کنند، زمانی‌که به پارلمان رفتند، ده برابر پولی را که مصرف کردند، پیدا می‌کنند؛ بنابراین من از تمامی هم‎‌وطنان‌ام می‌خواهم که به هیچ کس حتا برادر خود مفت و رایگان تذکره ندهد.
بااین حال بلقیس باشنده دیگر شهر کابل می‌گوید: تذکره را هم در بدل یک بوجی برنج «سیله اول» می‌فروشم تا در ماه رمضان از خرید برنج راحت باشم، «بیزو کسانی‌که وکیل می‌شوند، به درد مردم نمی‌خوردند»، پس چرا رای‌ام را مفت بدهم.
او که همراه دخترش به یکی از مراکز ثبت نام آمده بود؛ گفت: من، دختر، پسر و شوهرم چهار نفر می‌شویم، سه نفر ما پول می‌گیریم و یک نفر ما هم برنج این‌طوری هم خرچ عید مان می‌براید و هم خرچ رمضان ما.
و اما دراین میان، بعضی از کاندیدان برای دریافت تذکره‌های استیکردار( برچسپ‌دار) افراد معتاد و گداهای خیابانی را جمع کرده و در بدل مواد مخدر، نان چاشت و یا مقدار بسیار ناچیز پول تذکره‌های آنان را دریافت می‌کند.
این درحالی‌ست که حقوق‌دانان می‌گویند: طبق قانون مدنی کشور افراد معتاد و مفلس حق رای دادن و شرکت در ثتب نام رای‌دهنده‌گان را ندارد، چیزی که کمیسیون انتخابات آن را رد می‌کند.
بااین حال گفته می‌شود که بعضی از کاندیدان افرادی را از ولایت به کابل می‌آورند و آنان را در مراکز ثبت نام برده ثبت کرده وسپس تذکره آنان را در بدل پول بسیار ناچیز و یا هم در بدل چند وعده غذا از آنان می‌گیرد.
و اما این بی‌اعتمادی نسبت به پارلمان افغانستان از کجا نشت گرفت؟
زمانی‌که هربار پس از استیضاح و صندوق گذاشتن به وزیر ناکارایی حکومت، این وزرا در بدل دادن پول گزاف به وکلا، موفق شدند دوباره ابقاء شوند، زمانی‌که ناکاراترین وزیر معرفی شده از سوی حکومت در بدل دادن پول، بالاترین رای را گرفت، زمانی‌که در برابر خویش‌خوری و قوم‌پرستی حکومت غنی، وکلا مهر سکومت برلب گذاشتند، زمانی‌که هیچ جای افغانستان برای مردم امن باقی نماند و هر روز مردم شاهد انتحار، انفجار و کشته شدن فرزندان‌شان درمیدان‌های نبرد با طالبان هستند؛ اما رییس امنیت پس از چند بار استیضاح دوباره ابقاء شده و موفق شد تا به کارش ادامه بدهد و در نهایت زمانی‌که در برابر هویت اقوام مختلف افغانستان، کمیسیون مختلف هردو مجلس سکومت کرد، دیگر مردم نسبت به پارلمان که خود به آن رای داده بودند، بی‌اعتماد شدند و اکنون اکثریت مردم حاضر نیستند برای حضور در انتخابات ثبت نام کنند؛ اما کاندیدان به اصطلاح پول‌دار، فرزندان قوماندانان، رهبران جهادی و تاجران که علاقمند حضوردر پارلمان اند، از مردم خواستند که بروند ثبت نام کنند و تذکره استیکردار خود را به آنان بفروشند و براساس گزارش که ما تهیه کردیم در نهایت تا اندازه موفق هم شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.