ممانعت از سفرِ جنرال دوستم به امریکا/ خلاصه‌یی از ترجمۀ مصاحبۀ جنرال دوستم معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان با فاکس‌نیوز

گزارشگر:دوشنبه 31 ثور 1397 - ۳۰ ثور ۱۳۹۷

جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست‌جمهوری، از منزلش در ترکیه و دور از افغانستان، از کوشش‌هایی پرده برمی‌دارد که آن را «حمایت از طالبان» می‌پندارد. او در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز می‌گوید: مصالحه با طالبان باید از موقفِ قوت پیش برده شود، و نه از موقف ضعف و تضرع.
mandegar-3دوستم که از قوم ترک‌تبار است و رهبریِ حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان را به عهده دارد، در رابطه با تلاش‌های اخیرِ آقای ‌غنی در جهتِ تشویق طالبان به مذاکره می‌گوید درحالی‌که طالبان به حملات تروریستی و انتحاریِ همه‌روزۀ خود ادامه می‌دهند و کشور در حالت ضعف و فلج‌شدن است، غنی «مذاکرات صلح بدون قیدوشرط» را با طالبان پیشکش نموده است. طالبانی که مسؤول قتل حدود ۳۴۰۰ سرباز ناتو هستند و بیشتر از ۲۳۰۰ تنِ آن‌ها امریکایی اند.
وزرای خارجۀ ناتو در اعلامیۀ ماه اپریلِ خود گفته‌اند که از مساعی سیاسیِ غنی برای ختم جنگ «متحدانه حمایت» می‌کنند. در پیشنهاد مذاکرات بدون قیدوشرط رییس‌جمهور برای تشویق طالبان به صلح، موضوعاتی چون به رسمیت شناختن طالبان به حیث حزب سیاسی تا رهایی محبوسین و آعلان آتش‌بس شامل است.
دوستم می‌گوید «مذاکرات با طالبان برای دریافت یک راه‌حلِ سیاسی وقتی نتیجه می‌دهد که ما به پیروزی خود در جنگ مصمم باشیم». او علاوه می‌کند که «با ادامۀ نرمش لهجه و تضرعِ مصالحه با طالبان، تا حال ما باخته‌ایم و در آینده نیز این روند بی‌نتیجه خواهد بود. پالیسی مصالحه باید از موقف قدرت و قوت پیش برده شود و نه از موقف ضعف و تضرع».
دوستم می‌گوید که او یک برنامۀ مشخص سیاسی ـ عملیاتی برای شکست تروریسم دارد و طبق آن می‌تواند طی شش‌ماه تهدیدات تروریستی را سرکوب کند و برنامۀ از صحنه راندنِ گروه طالبان و سرکوب حلقات تروریستی را از شمال افغانستان آغاز نماید. او از استراتژی اخیرِ رییس‌جمهور ترامپ برای یک افغانستانِ باثبات صمیمانه استقبال می‌کند اما علاوه می‌سازد: «تا زمانی‌که امریکا با مردمِ محلیِ ما که در مبارزه با تروریسم آماده و موثر هستند، همکار نشود، حضور تعداد زیاد سربازانِ امریکایی در صحنۀ جنگ و انجام حملات هوایی آن‌ها، به تنهایی نمی‌تواند تروریسم را شکست دهد و استراتژی امریکا برای افغانستانِ باثبات موفق شود».
در اواخر سال ۲۰۰۱ همکاری مشترکِ دوستم، سی‌آی‌ای، نیروهای خاصِ امریکا و انجام حملات هوایی ایالات متحده، توانست به سقوط و تسلیمی طالبان بیـنجامد. این همکاری مشترک، منجر به قیام ملی علیه طالبان شد و در نهایت باعث پاک‌سازی آن‌ها از قدرت گردید.
حال که جنرال دوستم می‌خواهد جزییاتِ دقیقِ برنامۀ خود برای سرکوبی طالبان و پالیسی «مذاکرات صلح از موقف زور و نه ضعف» را به ادارۀ رییس‌جمهور ترامپ ارایه کند، در برابر سفرِ او به امریکا ممانعت وجود دارد. وزارت امورخارجۀ امریکا، مبتنی بر محرمیت‌های پالیسی، آماده نشد تا پاسخ بدهد که آیا در برابر سفر جنرال دوستم به امریکا ممانعتی وجود دارد و یا خیر.
جنرال دوستم طی این مصاحبه، از تجاربِ همکاری‌اش با امریکا در سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱، بدون هیچ نوع دلهره نسبت به فضای خیرۀ موجود، با علاقه‌مندی و صمیمیتِ خاص صحبت کرد. او به‌طور خاص، لحظات اخیر با مایک اسپن، اولین قربانی امریکا در جنگ افغانستان را روایت کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.