اتاق تجارت و صنایع: سه هزار کانتینر بازرگانان در پاکستان متوقف شده است

- ۱۷ جدی ۱۳۹۱

مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفته‌اند که تنش در روابط افغانستان و پاکستان باعث توقف بیش از سه هزار کانتینر کالاهای تجاری بازرگانان افغان در پاکستان شده است.
خان‎جان الکوزی، معاون این اتاق روز یکشنبه، به خبرنگاران گفت که از دولت‌های هر دو کشور خواسته که به تنش در روابط خود پایان دهند تا این مشکلات حل شود.
آقای الکوزی گفت که پس از امضای توافقنامه تجارتی و ترانزیتی میان دو کشور، به جای کاهش مشکلات، چالشها بر سر راه بازرگانان افزایش یافته و باعث شده آنها میلیونها دلار زیان کنند.
مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان این موضوع را به دنبال بسته شدن گذرگاه مرزی تورخم در شرق افغانستان در هفته گذشته، بیان کرده اند.
پاکستان این مرز را در اعتراض به آنچه که “بدرفتاری” سربازان افغان با شماری از کارگران پاکستانی خوانده شده، برای چند روز مسدود کرد .
هر چند این گذرگاه باز شده، اما تنها افرادی می‎توانند از این مسیر وارد خاک پاکستان شوند که ویزا یا دیگر مدارک قانونی برای ورود به پاکستان داشته باشند.
با وجود این، حالا بازرگانان افغان می‎گویند که گذرگاه‎های مرزی میان افغانستان و پاکستان تنها به روی افراد بدون ویزا مسدود نیست، بلکه برای ترانزیت کالاها نیز بسته است.
آقای الکوزی گفت: “بیش از سه هزار کانتینر کالاهای ترانزیتی تاجران افغان در کراچی از ۱۷ روز بدین سو، متوقف شده است.”
به گفته او، در این میان صدها کانتینر مواد غذایی هم متوقف شده که احتمال فاسد شدن آنها هم زیاد است.
معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت در دیداری که اخیراً مسوولان این اتاق با راجه پرویز اشرف نخست وزیر پاکستان داشتند، تاکید کردند که امور بازرگانی نباید قربانی مسایل سیاسی شود.
به گفته او، هر وقتی که تنشهای سیاسی بین دو کشور پیدا می شود، روابط تجارتی این کشورها هم اثر می‌پذیرد.
بر اساس اطلاعات اتاق تجارت، روزانه حدود دوصد کانتینر کالای تاجران افغان به پاکستان صادر می‎شود و از پنجاه تا صد کانتینر کالای تاجران پاکستانی به افغانستان و یا از راه این کشور به آسیایی میانه انتقال داده می‎شود.
اتاق تجارت افغانستان می‎گوید مشکلات ترانزیتی دامنگیر تاجران هر دو کشور است و باید دولت‎های هر دو کشور برای برداشتن این مشکلات به صورت مشترک اقدام کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.