وزارت مبارزه با مواد مخدر و دفتر جرایم سازمان ملل متحد: مصرف ۵۷ درصد کشاورزان از تریاک تامین می‌شود

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 1 جوزا 1397 - ۳۱ ثور ۱۳۹۷

یافته‌های وزارت مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در افغانستان نشان می‌دهد که سال گذشته بیش از ۹ هزار تن تریاک در سراسر افغانستان کشت شده است.
این نهادها دیروز دوشنبه (۳۱ ثور) در یک نشست مشترک خبری با بیان این‌مطلب، اعلام کردند که سال گذشته میلادی حدود ۹ هزار تن تریاک در mandegar-3سراسر افغانستان کشت شده بود که بیش از شش میلیارد دالر درآمد داشته است.
جاوید احمد قایم؛ معین وزارت مبارزه با مواد مخدر در این نشست گفت: این ارزیابی نشان می‎دهد که نبود حاکمیت قانون، ناامنی، نبود کنترل دولت در برخی ساحات؛ بی ثباتی سیاسی و فساد اداری از دلایل عمدۀ افزایش کشت کوکنار در سال گذشتۀ میلادی بوده است.
آقای قایم گفت: «ارزش اقتصادی مواد مخدر، سال گذشته در داخل افغانستان حدود ۴ تا ۶ (میلیارد) دالر محاسبه شده است».
او گفت که نبود فرصت‌های شغلی، عدم آموزش باکیفیت؛ دسترسی محدود به بازارهای اقلام زراعتی و کمبود خدمات مالی از سوی حکومت به دهقان‌ها؛ از عواملی بوده که کشاورزان به کشت کوکنار رو آورده اند.
آقای قایم گفت که ۴۶ تا ۵۶ درصد تریاک تولیدشده در افغانستان، در داخل کشور به هیرویین تبدیل شده و این سبب گسترش اقتصاد نامشروع شده است.
به باور او، کشت مواد مخدر برای مخالفان مسلح سود دارد و از عاید آن شدیدا در جنگ استفاد می‌شود.
اما، به گفته او، نیروهای مبارزه با مواد مخدر کشور سالانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دالر به قاچاقبران مواد مخدر ضربه وارد می‌کنند.
او ابراز امیدواری کرد که با توجه به برنامه‌های این وزارت، سال آینده میزان کشت تریاک کاهش یابد.
بربنیاد این ارزیابی، ۶۸ درصد روستاهایی که در آن مواد مخدر کشت می‌شود یا خارج از کنترول دولت است و یا هم درگیری در آنجا جریان دارد و در برخی ساحات، کشت مواد مخدر به مرور زمان سبب ناامنی شده است.
این ارزیابی در ۱۳۰۰ روستا و در مصاحبه با بیش ۴ هزار کشاورز انجام شده است.
وزارت مبارزه با مواد مخدر که مشترکأ با دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد؛ ارزیابی اقتصادی و اجتماعی مواد مخدر افغانستان را انجام است گفته که بربنیاد این ارزیابی، تعداد کشاورزانی که مواد مخدر کشت می‌کنند نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی، ۱۱ درصد افزایش یافته است.
در این ارزیابی آمده است که ۵۷ درصد کشاورزان مصارف سالانۀ زندگی‌شان را از کشت مواد مخدر تامین می‌کنند و اکثریت مطلق آنان به گروه‌های مختلف غیر مسوول به شمول طالبان از کشت مواد مخدر مالیات می‌پردازند.
بربنیاد ارزیابی‌ای که نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی اعلام شد حدود ۹ هزار تُن تریاک در افغانستان کشت شده که ۳۶ درصد افزایش را نسبت به سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد.
هم‌چنان، نماینده دفتر مبارزه با جرایم سازمان ملل متحد در این نشست، با ابراز نگرانی از افزایش کشت و قاچاق مواد مخدر، گفت: افزایش کشت کوکنار در افغانستان گروه‌های تروریستی را در جنگ کمک می‌کند.
مارک کولهون، رییس منطقه‌یی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در افغانستان؛ گفت که در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۲۸ هزار هکتار زمین مواد مخدر کشت شده بود که ۶۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
آقای کولهون، افزود که کشت کوکنار، مانع کشت مشروع نیز می‌شود.
این در حالی است؛ آگاهان باور دارند که بیشتر هزینه جنگ جاری در کشور از طریق حاصلات مواد مخدر و قاچاق آن به بیرون از کشور توسط گروه‌های تروریستی تامین می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.