دیده‌بان انتخابات افغانستان: در وضعیت کنونی برگزاری انتخابات شفاف و به موقع ناممکن است

گزارشگر:چهار شنبه 2 جوزا 1397 - ۰۱ جوزا ۱۳۹۷

موسسۀ دید‌بان انتخابات افغانستان دیروز در یک نشست خبری در کابل از آنچه که این نهاد عدم برگزاری انتخابات شفاف و به موقع عنوان می کند، ابراز نگرانی کرد.
مسؤولان این نهاد با نگرانی از وضعیت بدِ امنیتی، چالش‌های سیاسی و کم‌کاری کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند، با در نظرداشت وضعیت کنونی mandegar-3برگزاری انتخابات شفاف و به موقع ناممکن است.
شاه محمود مل، معاون دیده‌بان انتخابات افغانستان یا ایتوا می‌گوید، برخورد حکومت با اصلاحات انتخاباتی کاملن سیاسی و غیرمسلکی است.
به گفتۀ مل، برخی از سیاست‌مداران نیز با روند انتخابات همکاری ندارند.
او می‌افزاید، پیشنهاد ما این است که سیاست‌مداران اگر روی موضوع‌های دیگر توافق نظر ندارند، دست‌کم در مورد انتخابات به اجماع برسند، تا انتخابات بار دیگر به تعویق نیافتد.
حبیب الله شینواری، عضو دیده‌بان انتخابات افغانستان می‌گوید، بررسی آنان نشان می‌دهد که به دلیل ناامنی، در ۳۸ ولسوالی انتخابات برگزار نخواهد شد.
به گفتۀ شینواری تاکنون مواد انتخاباتی نیز به ولسوالی‌های مذکور ارسال نشده است.
اما معاذالله دولتی، معاون مالی و اداری کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، آنان در تلاش‌اند تا در هماهنگی با نهادهای امنیتی انتخابات را به‌گونۀ شفاف و به موقع برگزار کنند.
به گفتۀ دولتی، انتخابات این دوره با انتخابات پیشین متفاوت است؛ زیرا کمیسیون انتخابات با تهیۀ فهرست رأی‌دهندگان تلاش دارد، این انتخابات به گونۀ شفاف برگزار شود.
او از آمادگی‌های فنی برای برگزاری انتخابات در وقت معین نیز اطمینان می‌دهد.
مسؤولان موسسۀ دیده‌بان انتخابات می‌گویند، حکومت برای برگزاری انتخابات شفاف و به موقع باید امنیت تمام مرکزهای رأی‌دهی را تامین کند. زمینه را برای ثبت‌نام نظامیان، مهاجران واجد شرایط و کارمندان نمایندگی‌های سیاسی بیرون از کشور فراهم کند.
تمدید زمان ثبت‌نام و فعال سازی بانک اطلاعاتی از فهرست رأی‌دهندگان از دیگر پیشنهادهای موسسۀ دیده‌بان انتخابات برای افزایش شفافیت انتخابات است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.