تا سه ماه دیگر کار «کاسا ۱۰۰۰» آغاز می‌شود

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 2 جوزا 1397 - ۰۱ جوزا ۱۳۹۷

ریاست برشنا می‌گوید که کار دیزاین پروژه «کاسا ۱ هزار» نهایی شده و عنقریب کار باسازی ایستگاهای انتقال برق این پروژه در افغانستان، تاجیکستان و پاکستان آغاز می‌شود.
مسوولان در این نهاد، پروژۀ کاسا یک‌هزار را نخستین دهلیز اقتصادی میان افغانستان و پاکستان دانسته می‌گویند که این پروژه، سبب همکاری‌های mandegar-3اقتصادی – سیاسی و بهبود روابط منطقه‌یی می‌گردد.
اما آگاهان اقتصادی با اشاره به نبود یک‌مکانیزم یا راهبرد مشخص در نهادهای حکومتی می‌گویند: به‌رغم این‌که پروژۀ کاسا یک‌هزار شبکۀ اقتصادی منطقه‌یی به‌شمار می‌رود؛ اما برخی ازکشورهای منطقه به‌ویژه پاکستان چشم‌انداز روشن همکاری منطقه‌یی ندارد.
وحیدالله توحیدی سخنگوی ریاست برشنا، با اشاره به آغازکار بازسازی پروژۀ کاسا یک‌هزار درگفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که کار طرح و دیزاین پروژۀ کاسا یک‌هزار ۸۰ درصد پیش رفته دارد.
آقای توحیدی افزود که کار باسازی converter station)) یا ایستگاه‌های انتقال برق این پروژه در پاکستان و تاجیکستان؛ بزودی آغاز خواهد شد وکار عملی این ایستگاه‌ها در افغانستان هم‌چنان سه – چهار ماه بعد نیز آغاز می‌شود.
آقای توحیدی با بیان این‌که کارهای عملی بازسازی انتقال لین “کاسا یک‌هزار” تا سه ماه دیگر آغاز خواهد شد، گفت: آغاز انتقال لین این پروژه در این مدت از قزاقستان – تاجیکستان تا گذرگاه مرزی افغانستان عملا آغازخواهد می‌شود.
به گفتۀ او، ارزیابی و کارهای فنی این پروژه توسط نماینده‌های با صلاحیت‌کشورهای عضو نهایی شده است.
آقای توحیدی با اشاره به مزیت‌های این پروژه به افغانستان گفت: این پروژه از مسیرهایی که می‌گذرد زمینه روشنایی را برای خانواده‌ها فراهم کرده و هم‌چنان زمینهۀ کار برای شهروندان نیز ایجاد می‌کند.
سخنگوی ریاست برشنا می‌گوید که پروژه کاسا یک‌هزار سالانه ۴۵ – ۴۷ میلیون پول برای کشور عاید دارد که زمینه سازی اقتصاد بهتر برای مردم است.
او گفت که این نخستین دهلیز اقتصادی میان افغانستان – پاکستان است؛ هم‌چنان سبب بهبود روابط سیاسی – تجاری میان کشورهای منطقه می‌شود.
در همین حال، اما سیف الدین سیحون استاد دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه کابل با اشاره به پروژۀ کاسا یک‌هزار می‌گوید که در این مورد بار‌ها سخن گفته شده است، اما جامه عمل نپوشیده است.
این استاد دانشگاه می‌افزاید که افغانستان از پروژۀ کاسا یک‌هزار حق ترانزیت دریافت می‌کند و هم‌چنان این پروژه برق ساحات که به کمبود برق مواجه هستند را مرفوع می‌سازد.
به گفتۀ او، بر رغم این‌که پروژه کاسا یک هزار رابطه مستقیم به اقتصاد افغانستان دارد، زمینه‌ همکاری‌های اقتصادی منطقه‌یی را نیز فراهم می‌کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت منطقه‌یی کاسا یک‌هزار، می‌گوید: از آنجایی که کشورهای منطقه نیازمند همکاری در بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد هستند؛ پروژۀ کاسا یک‌هزار یکی از این شبکه‌های اقتصادی است که مستلزم همکاری‌های منطقه‌یی است.
آقای سیحون هر چند به همکاری پاکستان را در منطقه به‌ویژه در برابر افغانستان اعتماد کامل ندارد، اما می‌افزاید که پروژه‌های اقتصادی کشورهای منطقه را به‌همکاری جدی منطقه‌یی وا می‌دارد، اما این نگرش در رابطه به پاکستان متفاوت به‌نظر می‌رسد؛ یعنی به صورت دقیق نمی‌توان پاکستان را درهمکاری‌های منطقه‌یی ثابت قدم دانست.
اما، او اشاره می‌کند که در صورت که کاسا یک‌هزار به بهره برداری برسد؛ درآن وقت می‌توان گفت که کشورهای منطقه برای تامین صلح و امنیت تشریک مساعی به‌خرچ دهند.
او گفت: پروژه‌های اقتصادی – منطقه‌یی جایگاه‌ تخاصم و دشمنی را به همکاری مبدل می‌کنند؛ اما تا کنون چشم‌انداز پاکستان معطوف به مداخله نظامی در منطقه بوده است و هیچگاه در همکاری‌های منطقه‌یی تلاش جدی نداشته است.
پروژه انتقال برق کاسا یک‌هزار از قزاقستان به تاجیکستان و از انجا به ولایت‌های شمال افغانستان و سر انجام به پاکستان می‌رود که یکی از شبکه‌های مهم اقتصادی تلقی می‌گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.