نگرانی مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات از توزیع شناسنامه‌های جعلی

گزارشگر:ناجیه نوری / دو شنبه 14 جوزا 1397 - ۱۳ جوزا ۱۳۹۷

مسوولان در کمیسیون مستقل انتخابات از وضعیت مراکز ناامن ثبت‌نام رأی‌دهندگان و توزیع شناس‌نامه‌های جعلی ابراز نگرانی کرده و از نهادهای ذیربط می‌خواهند تا این موضوع را به صورت جدی پی‌گیری کنند.
mandegar-3کمیسیون مستقل انتخابات دیروز یک‌شنبه، ۱۳ جوزا/ خرداد، نشست رهبری کمیسیون با ارگان‌های امنیتی را برگزار کرد.
در خبرنامۀ کمیسیون انتخابات آمده که رهبری کمیسیون در این نشست از وضعیت مراکز ناامن، مشکل توزیع شناس‌نامه و شایعاتی مبنی به سوء استفاده از آن، به شدت ابراز نگرانی کرده است.
در خبرنامه آمده که جنرال اختر محمد ابراهیمی، معین ارشد امور امنیتی وزارت امور داخله در این نشست گفته که امنیت مراکز ناامن تأمین می‌شود.
جنرال اختر محمد ابراهیمی افزوده که جلوی اشخاص غیرمسوول و سوء استفاده کننده از شناسنامه‌ها را خواهند گرفت.
او تأکید کرده اشخاص سوء استفاده‌جو و حتا مؤظفین امنیتی که مرتکب چنین اشتباهی شده باشند به مراجع عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.
براساس خبرنامه زمری قلم‌یار، رییس امور عملیاتی کمیسیون انتخابات در این نشست گفته که ارقام ثبت‌ نام رأ‌ی‌دهندگان به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.
او همچنان گفته که نام ۵۰۰۰ نفر نیز بحیث نامزدان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در کمیسیون مستقل انتخابات ثبت شده است.
این نگرانی از جناب مقامات ارشد کمیسیون انتخابات در حالی ابرار می‌شود که از آغاز روند ثبت نام رای‌دهنده‌گان، گزارش‌های در مورد توزیع شناسنامه‌های جعلی جهت استفاده در انتخابات به نشر رسیده بوده و شماری از نامزدان احتمالی و نماینده‌گان مجلس نیز از این ناحیه به شدت ابراز نگرانی کرده بودند.
هفته گذشته لالی حمیدزی نماینده مردم قندهار در مجلس گفته بود که حکومت ۴میلیون شناس‌نامه‌ جعلی را برای تقلب در انتخابات توزیع کرده است.
لالی حمیدزی در نشست چهارشنبه هفته گذشته مجلس تاکید کرده بود که حکومت وحدت ملی حدود ۴ میلیون شناس‌نامه‌ی جعلی را در ولایت‌های مختلف برای انجام تقلب برای افراد وابسته به خود توزیع کرده است.
آقای لالی همچنان گفته است که براساس آمارها تا هنوز ۲۶ هزار نفر در روند ثبت‌نام رأی دهندگان شرکت کرده‌اند؛ اما کمیسیون ارقام ثبت نام شوندگان را ۲ میلیون نفر اعلام کرده است که این خود نمونه‌ی بارز از جعل و تقلب است.
بااین حال عبدالرحمان رحمانی، نماینده‎ی مردم بلخ نیز گفته بود، اسنادی وجود دارد که در بعضی ولایات از یک تا سه هزار شناسنامه به گونه غیابی در دسترس تعدادی از نمایندگان قرار گرفته است.
آقای رحمانی تاکید کرده بود که مسوولان توزیع شناس‌نامه و کمیسیون انتخابات به این افراد اطمینان داده‌اند که در مناطق آنان، کسی رسیده نمی‌تواند و زمان کافی هم وجود ندارد؛ لذا شما این شناسنامه‌ها را در روند انتخابات با خیال آسوده استفاده کنید.
کمیسیون انتخابات در حالی از توزیع شناسنامه‌های جعلی ابراز نگرانی می‌کند که در روزهای اخیر گزارش‌های منتشر شده که در نقاط مختلف کشور شناس‌نامه‌های جعلی توزیع می‌شود و برخی از نامزدان احتمالی به‌صورت بسته‌ی این شناس‌نامه‌ها را برچسب انتخابات ( استیکر) می‌زنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.