نزدیک به دو هزار عالم دین: جنگ جاری ناروا و غیرمشروع است

گزارشگر:بهزاد/ سه شنبه 15 جوزا 1397 - ۱۴ جوزا ۱۳۹۷

نزدیک به دو هزار عالم دینی در کابل با اتفاق آرا فتوا دادند که جنگ کنونی گروه‌های اسلام‌گرا در افغانستان «ناروا» و «غیرمشروع» است.
عالمان دینی دیروز دوشنبه در یک نشست در کابل با بررسی متون دینی به گونۀ دسته‌جمعی فتوایی دادند که حملات انتحاری و انفجاری طالبان را در mandegar-3«تضاد با دین اسلام» است.
به گفتۀ عالمان دینی، جنگ جاری در افغانستان، هیچ‌گونه صبغۀ دینی و شرعی ندارد و این جنگ، زمینۀ مداخلۀ بیگانه‌گان را در کشور فراهم می‌کند.
علمای دینی در مورد جنگ و وضعیت جاری در افغانستان از حکومت افغانستان و گروه طالبان خواستند که رو در رو باهم مذاکرده کنند.
آنان در متن چندین ماده‌یی فتوا و طرح‎‌های خود را برای پایان جنگ و آمدن صلح در کشور ارایه کردند.
در مادۀ نخست این فتوا در مورد جنگ جاری افغانستان آمده: «مبارزۀ مسلحانه و انجام سایر اعمال تحت نام جهاد در مقابل جمهوری اسلامی افغانستان که ۹۹ درصد مردم آن مسلمان است و قانون اساسی آن نیز در سطح منطقه از همه بیشتر اسلامی می‌باشد، هیچ‌گونه جواز شرعی ندارد. براساس نصوص دینی، حکم جهاد تنها صلاحیت دولت اسلام (حاکم مسلمان) است».
در بخش دیگری از فتوای عالمان دینی آمده است: «در اسلام انتحار و انفجار هیچ نوع اساس شرعی ندارد، پس به همین دلیل تمام حملات انتحاری، ترور قطاع‌الطریقی و هراس‌افگنی به صورت قطعی حرام می‌باشد، ارتکاب، تمویل و مساعدت آن‌ها نیز ناروا و غیرشرعی می‌باشد».
علمای دینی در این فتوا از طالبان نیز خواسته اند تا با حکومت افغانستان صلح کنند. در فتوا گفته شده است که حکومت و طالبان باید به مذاکرات صلح حاضر شوند و به این «مصیبت» نقطۀ پایان بگذارند.
در فتوای این علما، حملات انتحاری گناه کبیره و حرام خوانده شده و گفته شده است که در اسلام، انتحار و انفجار هیچ نوع اساس شرعی ندارد.
علما با بیان این‌ که هر کسی که به صلح نمی‌پیوندند به صورت آشکار از اوامر خداوند نافرمانی می‌کنند، افزوده اند: مذاکرات مستقیم یگانه راهی است که برای دست‌یابی به تمامی مطالبات طرف‌های جنگ راه‌حل پیدا می‌شود.
علمای دینی از تمامی شهروندان خواستند تا با هم اتحاد شان را حفظ کنند و از هر نوع تفرقه‌اندازی و تعصب میان یک‌دیگر که خلاف دین و شریعت اسلامی است، بپرهیزند.
علمای افغانستان از کشورهای اسلامی و علمای جهان اسلام نیز خواستند که برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان، «وظیفه‌ و وجیبۀ دینی» شان را ادا کنند.
این فتوا که متن طولانی دارد، در هفت نکتۀ اساسی فشرده شده است. این فتوا، ترویج هرگونه مفاسد دینی و اخلاقی و در مجموع آن کارکردهایی را که خلاف اساسات دینی از سوی آنان خوانده می‌شود، مردود دانسته و بر جلوگیری آن تأکید کرده است.
علمای افغانستان در این فتوا از آن شمار افراد، نهادها، گروه‌ها و کشورهایی که در مسایل افغانستان دخیل اند و عاملان طویل شدن جنگ دانسته می‌شوند، نیز خواسته است که سبب نفاق و کشتار شهروندان کشور نشوند.
گفتنی است که چندی پیش نشست مشترک علمای افغانستان، پاکستان و اندونیزیا پیرامون تأمین صلح و ثبات در افغانستان در اندونیزیا برگزار شد. نشست علمای افغانستان در حالی برگزار می‌شود که حدود دو ماه پیش حکومت وحدت ملی در دومین نشست پروسۀ کابل بستۀ پیشنهادی صلح را به گروه طالبان ارایه کرد.
محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در آن نشست گفته بود که اگر گروه طالبان به روند صلح بپیوندند، حکومت افغانستان حاضر است این گروه را به عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت بشناسد و اعضای این گروه می‌توانند گذرنامه داشته باشند و آزادانه به هر کشوری که بخواهند سفر کنند.
اما گروه طالبان این بستۀ پیشنهادی حکومت افغانستان را رد کرده و جنگ بهاری شان را زیر نام «خندق» در برابر دولت اعلام کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.