طالبـان به فتـوای علـما با«انتحـار» پاسـخ دادنـد

گزارشگر:ناجیه نوری / سه شنبه 15 جوزا 1397 - ۱۴ جوزا ۱۳۹۷

روز گذشته حمله انتحاری در نزدیکی نشست عالم دینی در خیمه لویه جرگه در نزدیکی دروازه پولتخنیک شهر کابل جایی که علمای دینی جمع شده بودند، رخ داد که نزدیک به هفت کشته و بیش از نه زخمی برجای گذاشت.
mandegar-3این انفجار زمانی رخ داده که نشست علمای دینی در تالار لویه جرگه جریان داشت و علمای دینی، حملات انتحاری و انفجاری که از سوی طالبان صورت می‌گیرد را حرام اعلام کردند.
گفته می‌شود که صدها نفر از علمای دینی از سراسر افغانستان دیروز ۱۴ جوزا/ خرداد، در کابل گرد هم آمدند و در فتوایی اعلام کردند که جنگ جاری در افغانستان ناروا است. در این فتوا آمده که حملات انتحاری حرام و قربانیان جنگ افغانستان افراد بی‌گناه هستند.
بیشتر از ۲۰۰۰ تن عالم دین که از ولایات مختلف جمع شده بودند، در این نشست پیرامون صلح، جنگ و خشونت موقف خویش را روشن ساختند.
اشتراک کننده‌گان تاکید کردند که انتحار، انفجار و کشتن افراد بی‌گناه، کودکان، زنان و کهن‌سالان در اسلام حرام است و گناه کبیره محسوب می‌شود.
در این فتوای عالمان دین از طالبان خواستند تا به درخواست بی‌قید و شرط حکومت افغانستان برای گفت‌وگوهای صلح پاسخ مثبت بدهند.
نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله گفت که از اثر این انفجار۷ نفر کشته و دست کم ۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
حشمت استانکزی، مشاور رسانه‌ای پولیس کابل نیز تایید کرده که هدف حمله کننده انتحاری که پیاده بوده، نشست علمای افغانستان بوده‌است.
بااین حال وزارت صحت عامه اعلام کرده که تاکنون بیش از هشت زخمی به مراکز درمانی انتقال داده شده‌اند.
و اما برخی از تحلیل گران سیاسی انجام حمله انتحاری دیروز را خواست نظامیان پاکستان مبنی بر افزایش حملات انتحاری در افغانستان عنوان می‌کنند.
به گفته این تحلیل‌گران سیاسی: یکی از دلایل حمله دیروز، حمله به برگزاری نشست عالمان دین در خصوص فتوای آنان در مورد جنگ در افغانستان بوده است، ما در حقیقت چون طالبان همواره گوش به فرمان نظامیان پاکستان عمل می‌کنند؛ بنابراین دلیل دیگر حمله دیروز خواست نظامیان پاکستان از طالبان مبنی برا افزایش حملات انتحاری در افغانستان است.
این واکنش‌ها در حالی ابراز می‌شود که چند روز پیش قطعه ۲۰۹ شاهین گزارش را منتشر کرد که در آن نظامیان پاکستان از طالبان خواسته بودند تا حملات انتحاری‌شان بر شهرهای مهم افغانستان را افزایش دهند.
در خبرنامۀ قول اردوی شاهین که یک‌شنبه هفته روان ۱۳ جوزا/ خرداد منتشر شده بود، آمده که پاکستانی‌ها به سران گروه تروریستی طالبان دستور داده که با حملات تروریستی نیروهای افغانستان را مصروف نگه‌دارند.
دراین خبرنامه آمده بود که رهبری گروه تروریستی طالبان به‌شمول ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان همراه با سراج‌الدین حقانی و ملا یعقوب معاونین او ــ سراج‌الدین حقانی رهبر شبکه‎ی حقانی نیز است ــ در شهر کراچی با مقام‌های پاکستانی دیدار کرده‌اند.
در خبرنامه تاکید شده بود «در این نشست مقام‌های نظامی پاکستان از رهبری تروریست‌های طالب خواسته تا با افزایش حمله‌های انفجاری و انتحاری بر نظامیان افغانستان، آنان را مصروف نگه دارند تا پاکستان بتواند به حصار کشی‌‎اش در مرز با افغانستان بدون کدام مشکلی ادامه دهد».
مقام‌های افغانستان پیش از این نیز پاکستان را به حمایت از گروه‌های هراس‌افگن که در افغانستان مصروف جنگ‎اند، متهم کرده بودند؛ اما پاکستان همواره این اتهام‌ها را رد کرده و گفته خود این کشور قربانی تروریسم است.
این درحالی‌ست که گروه طالبان، عملیات بهاری شان را زیر نام خندق در سراسر افغانستان راه‌اندازی کرده و درجریان هفته‌های گذشته، شدید ترین حمله‌ها را علیه نیروهای دولتی راه‌اندازی کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.