ستایش از هند و پاکستان در شانگهای

گزارشگر:دوشنبه 21 جوزا 1397 - ۲۰ جوزا ۱۳۹۷

mandegar-3ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز یکشنبه در جریان نشست شورای سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد که مبارزه با تروریسم همچنان یکی از اولویت‌های همکاری در چارچوب این سازمان محسوب می‌شود.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین در سخنرانی در نشست شورای سازمان همکاری شانگهای گفت: من تاکید می‌کنم که مبارزه با تروریسم همچنان اولویت همکاری در داخل این سازمان است. برنامه‌ای که امروز برای مبارزه با تروریسم و افراط گری تصویب شد شاخص‌های همکاری در این حوزه را برای سه سال آینده تعیین کرده و مبنای برگزاری رزمایش‌های مشترک و عملیات‌های ضد تروریستی، ایجاد مکانیزمی برای تبادل نزدیک‌تر تجارب و اطلاعات عملیاتی را فراهم می‌کند.
این در حالی است که در افتتاحیه این نشست شی جینپینگ، ‌رئیس‌جمهور چین نیز گفت: سازمان همکاری شانگهای بعد از پیوستن هند و پاکستان به این سازمان قدرتمندتر شده و این دربردارنده مسئولیتی بزرگتر برای کشورهای عضو به هدف تضمین ثبات، امنیت و توسعه منطقه‌ای است.
او بر لزوم اینکه این گروه از نزدیک، وضعیت افغانستان را به منظور دفع تهدیدهای شبه‌نظامیان در این کشور پیگیری کند، ‌تاکید کرد.
پوتین همچنین برنامه‌ریزی برای نشست رهبران آمریکا و کره شمالی را تحسین کرد و مشارکت چین در کاستن از تنش‌ها بر سر کره شمالی را گوشزد کرد و گفت: روسیه از نشست برنامه ریزی شده میان آمریکا و کره شمالی استقبال می‌کند و مشارکت فراوان چین در کمک به فرو کاستن بحران شبه جزیره کره را یادآور می‌شود.
او اظهار کرد: ما نظری مثبت نسبت به نیت‌های پیونگ یانگ،‌ سئول و واشنگتن برای رسیدن به یک راه حل جامع برای بحران از طریق مذاکرات داریم.
پوتین گفت: روسیه و چین بر لزوم برگزاری این مذاکرات به منظور کاستن از تنش‌ها تاکید کرده‌اند.
پوتین نیز اظهار کرد: تلاش‌های بین‌المللی مشترک موجب پیشرفت‌هایی چشمگیر در مبارزه با تروریست‌ها در سوریه شده‌ است.
او گفت: مقام‌های سوریه به شکلی فراگیر به وظایفشان عمل می‌کنند و اراده خود را برای گفت‌وگو نشان داده‌اند.
رئیس‌جمهور روسیه خاطر نشان کرد: حالا که دولت سوریه به شکلی فراگیر به وظایفش عمل می‌کند و اراده‌اش برای ورود به یک گفت‌وگوی سیاسی را نشان داده اکنون مساله به تصمیم مخالفان سوری بستگی دارد.
پوتین یادآور شد که دمشق به طور خاص پیشنهادهایی را درخصوص ترکیب اعضای یک کمیته بازنویسی قانون اساسی در راستای نگارش قانون اساسی جدید سوریه فرستاده است.
همچنین پوتین درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام با ایران نیز گفت: مسکو همواره از اجرای این توافق حمایت کرده و متعهد به الزامات آن است.
او تاکید کرد: بدون شک کشورهای ما نسبت به تحولات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران نگرانی دارند. خروج آمریکا از توافق برجام ممکن است وضعیت را بی‌ثبات کند. روسیه حامی اجرای پایدار و سفت و سخت توافق برجام بوده و ما به پیروی از همه تعهداتمان ادامه خواهیم داد.
ستایش از هند و پاکستان
رئیس‌جمهوری چین حضور هند و پاکستان را در این بلوک تحت رهبری پکن که تضاد آشکاری با نشست پرتنش گروه ۷ در کانادا دارد، ستود.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین با استقبال از نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و ممنون حسین، رئیس‌جمهوری پاکستان حضور آنها را «اهمیت تاریخی بزرگ» توصیف کرد. این دو کشور سال گذشته میلادی به عنوان عضو کامل به نشست شانگهای پیوستند.
رئیس‌جمهوری چین گفت: تعداد اعضای بیشتر به معنای قدرت بیشتر این سازمان و نیز توجه و انتظارات بیشتر مردم کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی است. ما همچنین مسؤولیت بیشتری در حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و ارتقای توسعه و سعادت داریم.
این بلوک تحت رهبری پکن که از نظر کارشناسان برای به چالش کشیدن نظم تحت امر غرب است، تحت نظر چین و روسیه و همچنین شامل قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان است. این سازمان که در ۲۰۰۱ پایه‌ریزی شد، در ابتدا به عنوان مرجعی برای حل مسائل مرزی، مبارزه با تروریسم و به صورت ضمنی، مقابله با نفوذ آمریکا در آسیای میانه به دنبال تهاجمش به افغانستان بود.
در سال‌های اخیر مولفه اقتصادی این سازمان برجسته‌تر شده است و سیاست خارجی چندین تریلیون دلاری شی جینپینگ و زیرساخت موسوم به ابتکارعمل جاده ابریشم در کانون توجه قرار دارد. با این حال چین نگرانی‌ها درباره اینکه گروه‌بندی شانگهای راهی برای پکن به منظور توسعه نفوذ استراتژیک آن به خارج است، رد می‌کند.
گلوبال تایمز روزنامه حزب کمونیست چین امروز در سرمقاله‌ای نوشت: برخلاف سازمان‌هایی غربی مثل ناتو و گروه ۷ کشور صنعتی که به دنبال «تحکیم نظم اقتصادی جهانی به نفع جهان غرب است» سازمان همکاری شانگهای بسیار جامع است.
نشریه گلوبال تایمز افزود: این سازمان «ابزاری برای بازی‌های ژئوپلیتیک، رسیدن به هژمونی یا مشارکت در رویارویی بین‌المللی» نیست. شخصیت با اراده شی جینپینگ نقطه مقابل نشست پرتنش گروه ۷ کشور صنعتی پیشتاز بود که شنبه در کبک پایان یافت و شاهد اختلاف آمریکا و متحدانش بر سر رشد تنش‌های تجاری شد.
رئیس‌جمهوری چین همچنین در نشست شانگهای اعلام کرد، کشورش معادل ۳۰ میلیارد یوآن (۴.۷ میلیارد دلار) به شکل وام در چارچوب کشورهای عضو اعطا می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.