آگاه امور طالبان: اعلام آتش‌بس دولت و طالبان جنبه تبلیغاتی دارد

گزارشگر:سه شنبه 22 جوزا 1397 - ۲۱ جوزا ۱۳۹۷

کارشناس مسائل سیاسی و آگاه امور طالبان در افغانستان اظهار داشت که اعلام آتش‌بس دو طرف درگیر در این کشور بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد بویژه آنکه دولت کابل از این راه برای حل مشکلات انتخاباتی استفاده خواهد کرد.
mandegar-3وحید مژده کارشناس مسائل سیاسی و آگاه امور طالبان در گفت‌وگو با تسنیم درباره صلح دولت و طالبان اظهارداشت که دولت افغانستان مشکلات زیادی برای انتخابات دارد بنابراین با اعلام آتش‌بس قصد برون رفت از این مشکلات را دارد.
وی افزود: برگزاری انتخابات برای حکومت وحدت ملی اهمیت دارد به همین دلیل فعالیت‌های آشکار و پشت پرده انجام داده تا طالبان را وادار کند که انتخابات برگزار شود.
مژده ادامه داد: دولت افغانستان معتقد است که در کنار انتخابات جنگ و مذاکره هم باشد.
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان درباره واقعی بودن صلح طالبان و دولت کابل تاکید کرد: آتش‌بس از سوی حکومت افغانستان با اهداف تبلیغاتی صورت گرفته است این در حالی است که طالبان تنها آتش‌بس را در ۳ روز عید پذیرفته است.
به گفته مژده، طالبان اعلام کرده است که این گروه با نیروهای خارجی آتش‌بس نکرده است.
آگاه امور طالبان اظهارداشت: طالبان نیز می‌خواهد از این فرصت پیش‌آمده برای تبلیغات استفاده کند زیرا تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور داشته باشند صلح واقعی مطرح بوجود نخواهد آمد.
وی تصریح کرد: طالبان با قبول آتش‌بس سعی کرده تا ثابت کند که این گروه بطور کامل جنگجو نیست و سیاسی نیز عمل می‌کند.
مژده گفت: «یکی از دلایل نرمش طالبان این است که آنها تلاش می‌کنند با بیشتر کشورهای جهان رابطه داشته باشند و خود را از فهرست یک گروه بطور کامل جنگجو خارح کنند و یک جریان سیاسی معرفی کنند همچنین بگویند ما برای مسائل صلح هم حرف‌هایی برای گفتن داریم».
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در ادامه اظهارداشت؛ «در حالی‌ که طالبان می‌گویند ما برای صلح خواستار خروج نیروهای آمریکایی هستیم، در نهایت دولت افغانستان نمی‌تواند بگوید که ما آتش‌بس کرده‌ایم و جنگ نمی‌کنیم در نتیجه خارجی‌ها با طالبان جنگ کنند».
وحید مژده در پایان تاکید کرد که اگرچه تلاش برای صلح گام خوبی است اما من فکر نمی‌کنم که افغانستان با این کار به‌سوی صلح دائمی برود.
اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هفته گذشته در پیامی با اعلام آتش بس یک‌طرفه دولت این کشور گفت که این موضع تنها شامل طالبان است و علمیات‌های نظامی نیروهای امنیتی افغان علیه القاعده، داعش و سایر گروه‌های تروریستی ادامه خواهد داشت.
وی در یک پیام ویدئویی تاکید کرد؛ از بیست و هفتم ماه مبارک رمضان تا پنجم عید سعید فطر دولت افغانستان آتش‌بس یک‌طرفه را با طالبان به اجرا خواهد گذاشت.
رهبر طالبان نیز در واکنش به اعلام آتش‌بس کابل با صدور بیانیه‌ای از اعضای این گروه خواست تا در سه روز نخست عید سعید فطر از درگیری با نیروهای امنیتی افغان خودداری کنند اما علمیات‌های نظامی علیه نیروهای خارجی را ادامه دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.