در پکتیـا زنان هـم از طالبـان خـواستار آتـش بس و صلـح شـدند

- ۰۴ سرطان ۱۳۹۷

mandegar-3گردیز(پژواک، ۴سرطان ۹۷): زنان مناطق مختلف ولایت پکتیا نیز درخواست آتش بس و صلح را به طالبان مطرح کردند.
زنان آتش بس سه روزه در ایام عید میان حکومت و طالبان را امیدبخش عنوان نموده و گفتند که سه روز آتش بس در روزهای عید، برملا نمود که صلح، خواست همه جناح ها است.
زنان یادشده، به تاریخ چهارم سرطان دردفتر شبکه زنان ولایت پکتیا حضوریافته بودند.
زرغونه همت رییس شبکه زنان گفت که درجنگ ها، دختران و زنان بیشتر آسیب می بینند و افرادی که میان گروه های متخاصم کشته می شوند، برادران، پسران و فرزندان این زنان اند.
نامبرده افزود: «اگر در جنگ یک مرد کشته می شود، حتما فرزند یک مادر، برادر یک خواهر، شوهر یک خانم و یا نامزد یک دختر خواهد بود پس زیان آن مستقیم به دختران و زنان می رسد. ما از طالبان می خواهیم تا به خاطر خواهران، مادران و فرزندان شان از جنگ دست بکشند و خواست های شان را از طریق گفتگوها مطرح کنند.»
همچنان زرمینه چمکنی، به نمایندگی زنان گفت که مانند اقشاردیگرجامعه، دختران و خانم ها نیز تشنه صلح اند و به سبب جنگ ها از بسا حقوق زندگی محروم شده اند.
موصوف افزود که هرگز نگران نیست که با استقرار صلح به حقوق آنان زیان وارد شود و افزود: «حقوقى را که اسلام برای ما قایل شده، آن را طلب می کنیم و هر طرف آن را برای ما می دهد و خواهان آن استیم؛ ما از متنفذین قومی پکتیا که بسا مسایل را از طریق جرگه ها حل وفصل نموده، می خواهیم تا با عزم راسخ با حکومت و طالبان ملاقات نمایند؛ تا این آتش بس را دایمی ساخته و صلح را تامین نمایند.»
همچنان جمیله یکتن از فعالان مدنی گفت که جنگ، راه حل نیست و طالبان برای نیل به اهداف شان باید راه مذاکرات را اختیار کنند.
نامبرده گفت که نخست، باید آتش بس صورت گیرد و درجریان آن، بدون دست اندازی حلقات و کشورهای خارجی به طور مستقل برهمه مسایل و شرایط بحث صورت گیرد.
وی افزود: «من اطمینان دارم که از این طریق طالبان با حکومت، به نتیجه مطلوب دست خواهد یافت.»
نامبرده گفت: «همه ازجنگ خسته شده اند، هیچکس طرفدار جنگ نیست؛ آتش بس باید تمدید شود و در تمدید آن باید طرفین درگیر صادق باشند و در جریان آتش بس برهمه موضوعات بحث صورت گیرد، انشاالله هیچ موضوع بدون حل باقی نخواهد ماند.»
شایان ذکراست که افزون بر پکتیا، باشندگان مناطق مختلف کشور، ازطالبان خواهان آتش بس و صلح استند؛ اما طالبان هنوز هم به این خواست مردمی پاسخ مثبت نداده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.