بـرای پنج ملیـون تن تذکـرۀ کاغـذی تـوزیع شـده است

گزارشگر:سه شنبه 5 سرطان 1397 - ۰۴ سرطان ۱۳۹۷

کابل(پژواک، ۴ سرطان٩٧): در روند ویژۀ توزیع تذکره هاى کاغذى، براى حدود پنج میلیون تن درحالى تذکره توزیع شده است که به گفتۀ اداره ارگانهای محل، این روند در ١٨ ولایت به دلیل مساعد نبودن شرایط امنیتى، دچار مشکل مى باشد.
mandegar-3روند ویژۀ توزیع تذکره هاى تابعیت به هدف شرکت مردم در انتخابات از طریق تذکره، در ماه حوت سال گذشته آغاز شده است؛ زیرا شمارى از شهروندان تذکره ندارند.
روح الله احمدزى سخنگوى اداره ثبت احوال نفوس کشور، به آژانس خبرى پژواک که تا حال حدود پنج میلیون تذکره توزیع شده و این روند تا آخر سرطان ادامه پیدا مى کند.
اما تیمورشاران معین اداره ارگانهای محلی که امروز به منظور ارائه گزارش در خصوص چگونگی توزیع تذکره های کاغذی در سطح ادارات محلی، به ولسی جرگه فراه خوانده شده بود، گفت که بر اساس گزارشى که از سوی ادارات محلی به این اداره مواصلت کرده؛ تا ۱۶جوزاى سال روان، از آغاز روند توزیع ویژه تذکره ها در سطح ولایات و ولسوالی ها، بیش از یک میلیون و نُهصد هزارتن تذکره اخذ کرده بودند.
درحالیکه ارقام ارایه شده درمورد توزیع تذکره هاى کاغذى ازسوى این دومقام حکومت تفاوت فاحش را نشان میدهد؛ اما تیمورشاران گفت: «هرچند اداره مستقل ارگان‌ های محلی، مستقیما در روند توزیع تذکره نقش ندارد؛ اما براساس تفاهمنامه میان این اداره و اداره ثبت احوال نفوس، تمامی ادارات محلی مکلف اند تا تسهیلات را برای تیم‌ های سیار اداره ثبت احوال نفوس در سطح ولایات و ولسوالی ‌ها فراهم سازند، که این کار عملا صورت گرفته است.»
به گفته شاران؛ هماهنگی میان ادارات محلی و تیم‌ های سیار اداره ثبت احوال نفوس وجود دارد و ۱۰۶۲ تیم در سراسر کشور مصروف توزیع تذکره کاغذی می باشند.
معین اداره ارگانهای محلی گفت که روند توزیع تذکره ها در ۱۶ ولایت کشور، به طور عادى و بدون کدام مشکل به پیش می رود.
به گفته شاران، ولایات غزنی، پکتیا، پکتیکا، زابل، فراه، ارزگان، هلمند، سرپل، بدخشان، میدان وردک، لوگر، فاریاب، لغمان، هرات، غور، کندز، نیمروز و ننگرهار از جمله ولایاتی اند که با مشکلات امنیتی روبرو می باشند.
به گفته او از میان این هجده ولایت، نه ولایت (میدان وردک، لوگر، فاریاب، لغمان، هرات، غور، کندز، نیمروز و ننگرهار) در تهدید بلند قرار دارد.
او افزود که تیم هاى توزیع تذکره ها به ولسوالی های جغتو و دایمیرداد میدان وردک، چرخ و خروار لوگر، گرزیوان، بلچراغ و غورماچ فاریاب، بادپخ و دولت شاه لغمان، پشتکوه و فارسی هرات، شهرک و دولینۀ غور، کلباد، گل تپه و آقتاش کندز، خاشرود و دلارام نیمروز و سپین غر ننگرهار نرفته اند.
وی گفت که باشنده گان این ولسوالی ها یا از طریق مراکز ولایات و یا ولسوالی های همجوار تذکره اخذ می کنند.
او خاطرنشان کرد که هنوز تیم هاى توزیع تذکره به قریه هاى ٩ ولایات یادشده نرفته اند.
موصوف افزود که تیم هاى توزیع تذکره به مراکز ولایات غزنی، پکتیا، پکتیکا، زابل، فراه، ارزگان، هلمند، سرپل، بدخشان و مراکز ولسوالى هاى این ولایات رفته؛ اما به قریه ها نرفته اند.
وى گفت که مردم قریه ها در مراکز ولسوالى تذکره اخذ مى کنند.
اما سخنگوى اداره ثبت احوال نفوس گفت که تنها در برخى ولسوالى هاى ولایت زابل، تیم هاى توزیع تذکره نرفته است.
او بدون ارایه جزئیات گفت که توزیع تذکره براى باشنده هاى ولسوالى هاى سایر ولایات، یا در خود ولسوالى و یا هم در محلات امن دیگر توزیع شده است.
قرار است انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی، در ۲۸ میزان سال روان برگزار شود.
به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، تا حال برای شرکت در این انتخابات، بیش از هفت میلیون راى دهنده ثبت نام کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.