وزیرخارجه امریکا در کابل: طالبان این نکته را درک کرده اند که از راه نظامی موفق شده نمی‌توانند

گزارشگر:سه شنبه 19 سرطان 1397 - ۱۸ سرطان ۱۳۹۷

وزیر امورخارجه امریکا شام روز گذدشته کابل آمد و با مقامت دولت وحدت ملی دیدار و گفت وگو کرد. می‌گوید که استراتژی این کشور در قبال افغانستان موفق بوده است و امریکا به عنوان «شریک پایدار» از افغانستان حمایت می کند.
mandegar-3مایک پومپئو امروز در یک سفر از پیش اعلام نشده به کابل آمد و در ارگ ریاست جمهوری با محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله دیدار و گفتگو کرده است.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری در خبرنامه یی که به رسانه‌ها فرستاده، گفته است که محمد اشرف غنی رییس‌جمهور و مایک پومپئو در این دیدار در خصوص کمک و همکاری های امریکا در عرصه های مختلف با افغانستان، همکاری های منطقه یی، مبارزه با تروریزم، تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی، پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان ها، انتخابات و چگونگی تطبیق استراتژی امریکا در قبال افغانستان و جنوب آسیا بحث و تبادل نظر کرده اند.
در پایان این دیدار، محمد اشرف غنی رییس دولت وحدت ملی و وزیر امورخارجه امریکا در یک نشست خبری صحبت کردند.
محمد اشرف غنی گفت که صلح به رهبری و مالکیت مردم افغانستان، حمایت و پشتیبانی سرتاسری مردم افغانستان را دارد و این حمایت بر مبنای اجماع سرتاسری و مشورت های دوام دار مردم افغانستان استوار است.
آقای غنی افزود که آتش‌بس با طالبان نیز یک پروسۀ موفق بود اما رسیدن به صلح با توجه به سال ها جنگ در کشور، کار و حوصله زیادی می خواهد.
محمد اشرف غنی با اشاره به استراتژی امریکا در قبال افغانستان گفت: «این استراتژی تغییر مثبت را در منطقه ایجاد کرده و کشورهای منطقه باید در قبال این استراتژی مسوولیت خود را به گونۀ صادقانه انجام دهند.»
به گفته وی، هدف این استراتژی، ایجاد شرایط تامین صلح و ثبات پایدار در افغانستان و منطقه است که حکومت وحدت ملی به آن متعهد می باشد.
وزیر امور خارجه امریکا نیز در صحبت هایش ضمن ستایش از شجاعت و فداکاری نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و نیروهای امریکایی گفت که اکنون امریکا نسبت به هر زمان دیگر به عنوان یک «شریک پایدار» در کنار مردم افغانستان قرار دارد.
مایک پومپئو با بیان این که استراتژی امریکا در قبال افغانستان و آسیای جنوبی موفق بوده است، گفت:» ما با حکومت و نیروهای امنیتی افغانستان برای ایجاد شرایط مصون و با ثبات در این کشور کار می کنیم.»
وی با بیان این که امریکا از روند صلح به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت می‌کند، گفت:» طالبان این نکته را درک کرده اند که از راه نظامی موفق شده نمی توانند و این موضوع عمیقاً به استراتژی رییس جمهور امریکا و همچنان پاسخ طالبان به اعلام آتش‌بس از سوی رییس جمهور افغانستان ارتباط می گیرد.»
دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در میانه سال گذشته استراتژی جدید این کشور در قبال افغانستان و جنوب آسیا را اعلام کرد. ترامپ گفته بود که مطابق با این راهبرد فشار نظامی و سیاسی بر پاکستان برای پایان دادن به حمایت از گروه های تروریستی از جمله طالبان افزایش می یابد و همزمان طالبان نیز هدف قرار خواهند گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.