دست ناتـو به دامـن پاکستان، ایـران و روسیـه

- ۲۳ سرطان ۱۳۹۷

اجلاس سران ناتو با حضور بیش‌تر از ۵۰ رییس جمهور، نخست‌وزیر،‌ وزیر، نماینده ویژه،‌ سفیر و رووسا و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در مقر ناتو تحت عنوان نشست سران ناتو در باره ماموریت حمایت قاطع در افغانستان به تاریخ ۲۰ سرطان سال روان برگزار گردید.
mandegar-3در این نشست آقای دونالدترامپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا،‌ سرمنشی سازمان ناتو،‌ نخست وزیر بریتانیا، نخست وزیر آلمان، نخست وزیر ایتالیا، آقای رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، رییس جمهور گرجستان، وزیرخارجه هسپانیا، وزیردفاع آسترالیا، معاون سازمان ملل متحد، رییس جمهور پولند، رییس جمهور رومانیا،‌ نخست وزیر سویدن، رییس جمهور آذربایجان، رییس جمهور اوکراین،‌ رییس جمهور کرواسی،‌ نماینده ارمنستان، نماینده بوسنی و هرزگوین، نماینده فنلد،‌ نماینده مسیدونیا، نخست وزیر دانمارک، نماینده جمهوری چک، نماینده البانیا، وزیر دفاع اردن، وزیردفاع کانادا، نماینده کوریای جنوبی و نماینده جاپان به نمایندگی از دیگران صحبت کردند.
سخن‌رانان در مجموع حمایت قاطع خود را… ادامه صفحه ۶
دست ناتـو به دامـن پاکستان…
از حکومت افغانستان و دست‌آوردهای سالیان اخیر ابراز داشتند. در این نشست سران ناتو و کشورهای هم‌پیمان ناتو روی نکات ذیل تأکید کردند:
-حمایت قاطع از ادامه فعالیت‌های ماموریت حمایت قاطع در افغانستان.
– حمایت کامل از قوای مسلح افغانستان،‌ تقویت و تجهیز قوای مسلح،‌ افزایش نیروهای ویژه،‌ تقویت قوای هوای افغانستان و حمایت مالی از قوای مسلح افغانستان تا ۲۰۲۴
-حمایت از استراتیژی افغانستان و جنوب آسیای رییس جمهور ترامپ.
– قدردانی از قربانی‌های قوای مسلح افغانستان و نیروهای ائتلاف در افغانستان.
-تاکید روی برگزاری یک انتخابات شفاف،‌ عادلانه و با اعتبار.
-حمایت از تلاش‌ها برای برقراری صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها.
– تاکید بر مبارزه با دهشت‌افگنی و داعش.
– تاکید برپایان بخشیدن به پناه‌گاه‌های دهشت‌افگنان و حمایت منطقه‌ای از برقراری صلح و ثبات در افغانستان.
-تقاضا از پاکستان تا با روند صلح و ثبات در افغانستان همکاری نماید.
-تاکید بر مبارزه با فساد و اصلاحات در افغانستان و افزایش سهم‌گیری افغانستان در بودجه قوای مسلح.
– تاکید بر پاس‌داری از حقوق زنان و حضور فعال آنان در حکومت و ساختارهای نظام.
– ادامه کمک‌های جهانی برای رشد و توسعه افغانستان.
نشست سران با حمایت قاطع از افغانستان و پیام روشن و واضح به طالبان و تروریست‌ها و کشورهای منطقه که این سازمان و هم‌پیمانان آن تا برقراری صلح و ثبات در این کشور می‌ماند و به حمایت‌های خود از افغانستان ادامه می‌دهد و هرگز اجازه نمی‌دهد افغانستان یکبار دیگر به مرکز دهشت‌افگنان تبدیل گردد به کار خود پایان داد.
رییس اجرایی این حمایت بین‌المللی قاطع و همه جانبه را به مردم افغانستان تبریک گفت و از سران ناتو و کشورهای هم‌پیمان این نهاد به خاطر این حمایت همه‌جانبه از مردم،‌ حکومت و قوای مسلح قهرمان کشور تشکر و قدردانی کرد.
بااین حال محمد اشرف‌غنی رییس حکومت وحدت ملی نیز از حمایت ماموریت حمایت قاطع از افغانستان تشکر و قدردانی کرد.
ناتو یا سازمان پیمان انتلانتیک یکی از حمایت‌‌گران صلح دولت افغانستان در جریان سال‌های گذشته بوده که در بخش تقویت نیروهای امنیتی و هوایی افغانستان، کارهای زیادی را انجام داده‌است.
سران ۲۹ کشور عضو سازمان ناتو در پایان روز چهارشنبه، اعلامیۀ شان را در مورد مواضع این سازمان در قبال مسایل مورد علاقه‌ی ناتو منتشر کردند.
در اعلامیۀ سران ناتو از پاکستان، ایران و روسیه خواسته شده تا برای ایجاد ثبات در منطقه، در روند صلح افغانستان سهم بگیرند.
در بخش از این اعلامیه‌ی ۷۹ ماده‌ای آمده است که ناتو متعهد به کمک درازمدت برای ایجاد امنیت و ثبات در افغانستان است.
سران کشورهای عضو ناتو در این اعلامیه گفته‌اند که ناتو در افغانستان در چارچوب مأموریت حمایت قاطع در زمینه‌ی آموزش، مشورت و کمک به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان دستاوردهای داشته است.
در این اعلامیه تاکید شده که ناتو از تلاش‌های افغانستان برای مصالحه پشتیبانی می‌کند و به کمک‌های مالی‌اش به نیروهای امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۲۴ ادامه می‌دهد.
ناتو همچنان سهم بازیگران منطقه‌ای را در امنیت ثبات افغانستان مهم می‌پندارد و از این بازیگران می‌خواهد که در زمینه‌های مبارزه با تروریسم، توسعه‌ی اقتصادی افغانستان و تلاش‌های افغانستان برای مصالحه سهم بگیرند و از گروه‌های شورشی حمایت نکنند.
سازمان ناتو در سال ۲۰۱۴ مأموریت رزمی‌اش را در افغانستان پایان یافته اعلام کرد، اما در زمینه‌های آموزش و مشورت و کمک به نیروهای امنیتی افغان تمرکز بیشتر کرد. پیش از این، کمک‌های مالی ناتو به نیروهای امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۲۰ اعتبار داشت و اینک تعهد ناتو برای کمک مالی به نیروهای امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۲۴ تمدید شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.