فوتبال ‹جوان› افغانستان، نائب قهرمان مرکز آسیا

گزارشگر:یک شنبه 24 سرطان 1397 - ۲۳ سرطان ۱۳۹۷

mandegar-3تیم ملی فوتبال زیر ۱۶ سال افغانستان در نخستین دور رقابت‌های مرکز آسیا (CAFA) پس از ازبکستان که میزبان بود، به مقام نائب قهرمانی این بازی‌ها دست یافت.
این تیم در بازی نخست، ۴ بر ۱ به ازبکستان باخت، اما در دو دیدار بعدی‌اش با نتایج ۱ بر ۰ و ۴ بر ۰ در برابر تیم‌های تاجیکستان و قرقیزستان به برتری رسید و به مقام دومی این مسابقات بسنده کرد.
تیم ملی فوتبال نوجوانان افغانستان در حال درخشش است و روزنه‌های زیادی را ایجاد کرده و باعث امیدواری‌های فراوانی برای ورزش افغانستان شده است.
قهرمانی در رقابت های ۱۵ سال مرکز آسیا، صعود تاریخی به رقابت های آسیایی که دو ماه بعد در مالزی برگزار خواهد شد و نائب قهرمانی در مسابقات زیر ۱۶ سال، عملکرد و دستاورد یک ساله این تیم برای فوتبال افغانستان به حساب می‌آید.
نکته قابل توجه این است که تیم نوجوانان با هدایت هادی کاظمی در سه تورنمنت رسمی که شرکت کرده است، موفق به شکست تیم‌هایی شده است که تا کنون تیم ملی بزرگسلان افغانستان در انجام آن ناکام بوده است.
این موضوع می‌تواند از لحاظ فنی و فوتبالی، فوق‌العاده با اهمیت باشد، زیرا حفظ این روند و تقویت فوتبال در رده‌های سنی نونهالان و نوجوانان، می‌تواند پایه‌گذار موضوعات مهمی از جمله داشتن یک تیم ملی فوتبال منسجم و یک‌دست در چند سال آینده باشد که سهم بازیکنان داخلی نیز در آن برجسته باشد.
امیدواری برای بازیکنان داخل افغانستان
استفاده کردن از فوتبالیست‌هایی که در لیگ های معتبر خارجی بازی می‌کنند، امری است کاملا طبیعی، اما موضوع عدم رشد فوتبال داخلی کشور و سهم کمرنگ این بازیکنان در تیم ملی افغانستان همواره یکی از بحث‌ها و چالش های مستطیل سبز افغانستان بوده است.
اگر به عملکرد تیم ملی نوجوانان در سه تورنمتی که پشت سر گذاشته شد، نگاهی بیندازیم، این تیم بدون استفاده و وابستگی به فوتبالیست‌های افغان مقیم خارج، یعنی با در اختیار داشتن بازیکنان داخلی فوتبال افغانستان موفق بودند و درخشیدند. حالا باید این نشانه را جدی گرفت و به آن از زاویه ویژه‌تری نگاه کرد.
این به آن معناست که کماکان می‌توان به نسل آینده فوتبال افغانستان امیدوار بود. نسلی که می‌تواند با ادامه این روند، گوشه‌ای از خوشی‌های مردم برای فوتبال افغانستان باشد.
در این میان نقش فدراسیون فوتبال افغانستان نیز می‌تواند فوق‌العاده کارساز و سازنده باشد.
حق نشر عکسAFF
فدراسیون آشفته فوتبال افغانستان که این روزها به شدت زیر فشارهای فراوان قرار دارد، با توجه به این نسل فوتبالی افغانستان می‌تواند پایه‌های اصلی تیم ملی بزرگسالان چند سال آینده را طرح ریزی کند.
در واقع بسیاری از تیم های قدرتمند فوتبال جهان با توجه به فوتبال پایه و رشد استعدادهای فوتبالی در سنین نونهالی و نوجوانی این موفقیت مهم را به دست آوردند.
استفاده کردن از فوتبالیست‌هایی که در لیگ‌های معتبر خارجی بازی می‌کنند، امری است کاملا طبیعی، اما موضوع عدم رشد فوتبال داخلی کشور و سهم کمرنگ این بازیکنان در تیم ملی افغانستان همواره یکی از بحث‌ها و چالش های مستطیل سبز افغانستان بوده است
چالش‌ها چیست؟
هر چند زیر ساخت‌ها و امکانات فدارسیون فوتبال افغانستان نسبت به سایر کشورهای آسیایی در جایگاه ضعیف‌تری قرار دارد، اما نکته قابل توجه داشتن ظرفیتی است که می‌تواند یکی از اهداف ویژه و کاری فدراسیون فوتبال افغانستان شود.
ایجاد اردوگاه‌های تمریناتی در کشورهایی که تیم‌های پیشرفته فوتبال دارند، حقوق، پاداش و امکانات مناسب و از همه مهم‍تر داشتن یک مربی خوب و با دانش که تجربیات آن بتواند تاثیرات تاکتیکی مناسبی روی عملکرد تیم داشته باشد، از جمله مهم‌ترین کارهایست که فدراسین فوتبال در قدم اول باید به آن بپردازد.
یکی دیگر از موضوعات مهمی که فوتبال افغانستان امسال شاهد آن بود. عدم راهیابی تیم ملی فوتبال افغانستان به رقابت های جام ملت های آسیا بود، اما تیم نوجوانان توانست با درخشش در مرحله انتخابی این رقابت‎ها به عنوان یکی از تیم‌های خوب جواز حضور تاریخی در این مسابقات را کسب کنند.
این نیز روزنه دیگری است برای امیدوار شدن به فوتبال پایه در افغانستان. شاید بسیاری‌ تیم رده سنی نوجوانان و بزرگسالان را از هم تفکیک و جدا کنند، ولی در واقع بسیاری از فوتبالیست‌های نامدار دنیا و حتی تیم‌های منسجم فوتبال جهان با رشد از رده‌های سنی نوجوانان و جوانان به پایه اکمال رسیده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.