در پانزدهمین روز تظاهرات: دفتر والی تخار بسته شد

گزارشگر:سه شنبه 26 سرطان 1397 - ۲۵ سرطان ۱۳۹۷

ده‌ها تن از هواداران جنرال دوستم و نظام الدین قیصاری فرمانده ولسوالی قیصاره و نماینده خاص دوستم دیروز نیز برای چهاردهمین روز در چند شهر ولایت تخار و بلخ در شمال کشور دست به اعتراض زدند.
mandegar-3این افراد با انتقاد از حکومت، خواستار بازگشت فوری جنرال دوستم به افغانستان هستند و از حکومت می‌خواهند نظام الدین قیصاری را آزاد کند.
اعتراض کننده‌گان در شهر تالقان امروز نیز دروازده چندین اداره حکومت محلی از جمله دفتر والی و دفاتر چندین موسسه را مسدود کردند.
آنها هفته پیش نیز با راه اندازی اعتراض در جاده ولایت در شهر تالقان، دروازه ولایت و فرماندهی پولیس تخار را مسدود کرده بودند.
در کنار این، اعتراض کننده‌گان دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات در شش ولایت شمالی و شمال شرقی را بسته اند و هشدار به تحریم انتخابات داده اند.
اعتراضات گسترده مردم در ولایت تخار، سبب شده است که فروشگاه‌ها و مراکز تجاری بخش‌های از شهر تالقان نیز به روی مردم بسته شوند.
هواخواهان حزب جنبش در شش نقطه شهر خیمه‌های تحصن بر پا کرده و با شعارهای ضد حکومتی خواستار رهایی نظام الدین قیصاری و بازگشت جنرال دوستم به افغانستان هستند.
این معترضان پیش از این هشدار داده بودند که اگر حکومت به خواست آنها توجه نکند، دست به اقداما فرامدنی زده و مقام‌های محلی را به گروگان خواهند گرفت.
در کنار تخار، ولایت‌های بلخ، فاریاب و جوزجان نیز شاهد تظاهرات گسترده هواخوهان حزب جنبش و ائتلاف ملی برای نجات افغانستان هستند که همه بر خواست روزهای گذشته‌شان، یعنی آزادی نظام الدین قیصاری و جنرال دوستم تأکید دارند.
پانزده روز پیش، نیروهای که گفته شده بود کماندو اند، پس از یک درگیری کوتاه، نظام الدین قیصاری، فرمانده پولیس قیصار و نماینده ارشد جنرال دوستم را که در یک جلسه رسمی امنیتی دعوت شده بود، بازداشت و به کابل انتقال دادند.
پس از بازداشت قیصاری، نیروهای کماندو به خانه این فرمانده کلیدی جنرال دوستم و چهره ضد طالبان یورش برده و ده‌ها نفر از افراد او را بازداشت کرده و به سختی شکنجه کردند. هرچند اکنون فرمانده عمومی نیروهای کماندو دست داشتن در این جنجال را رد کرده است، اما تصاویر ویدیویی که از این رویداد نشر شده است نشان می‌دهد که این افراد، محافظان نظام الدین قیصاری را به سختی شکنجه می‌کنند و در جریان شکنجه نیز می‌خندند. این تصاویر با واکنش گسترده و نکوهش عمومی رو به رو شد و سبب گردید که ریاست جمهوری دستور تحقیق در این مورد را دهند.
اما برخی از چهره‌های استخباراتی پیشین حکومت افغانستان مدعی اند که این افراد محافظان افراد نزدیک به رئیس جمهور و شناخته شده اند و دستور تحقیق در این مورد، خاک زدن به چشمان مردم است.
نظام الدین قیصاری از برجسته ترین چهره های ضد طالبانی در ولایت فاریاب، فرمانده پولیس ولسوالی قیصار و نماینده ارشد جنرال دوستم در امور خیزش های مردمی در این ولایت بود. او اکنون در بند حکومت افغانستان است و منابعی در حقوق بشر افغانستان به بی بی سی گفته است که آقای قیصاری به سختی شکنجه شده است.
شماری از محافظان قیصاری نیز که دوباره از بند رها شده اند در گفتگو با رسانه‌ها از شکنجه بی رحمانه از سوی آنچه آنها کوماندو می‌خوانند حرف می زنند و علایم شکنجه نیز در وجود شان دیده می‌شود. یکی از این افراد روز گذشته به خبرنگار بی بی سی گفته بود که افرادی که او را شکنجه می‌کردند پشتو و فارسی حرف می زدند و در دو شبانه روز به آنها آب و نان ندادند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.