انسـداد راه تـرانزیتی آقینـه تاجـران و مـردم را متضـرر کـرده است

گزارشگر:سه شنبه 26 سرطان 1397 - ۲۵ سرطان ۱۳۹۷

مسئولان دراتاق تجارت ولسوالى اندخوى فاریاب مى گویند که با مسدود شدن راه ترانزیتى آقینه ازسوى معترضان، فعالیت ده ها تاجر و تاسیسات در این ساحه متوقف شده است.
mandegar-3محمدرحیم مسگر رئیس اتاق تجارت ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب در گفتگو با خبرنگار آژانس خبرى پژواک گفت که با مسدود شدن راه ترانزیتی آقینه از سوی معترضین، فعالیت حدود ۵٠٠ تاجر و ٣٣ تاسیسات متوقف و با ضرر مواجه شده اند.
همچنان موصوف علاوه کردکه بیش از ٢۵٠٠ کارگر ازعاید روزانه باز مانده و افزون بر آن نرخ مواد نفتی و ارتزاقی در کشور افزایش یافته است.
مسگر گفت که روزانه حدود ١۵٠ موتر اموال تجارتی از طریق بندر آقینه وارد افغانستان میشد، برخی تاجران در حال ترک بندر آقینه هستند و تلاش دارند که اموال وارداتی شان را از سایر بنادر کشور وارد نمایند؛ در صورتیکه مشکل پیش آمده بین معترضان و دولت حل نگردد، احتمال دارد بندر آقینه اعتبارش را از دست داده سقوط کند.
وی افزود که همه خواستار عدالت، برگشت معاون اول رییس جمهور و حل تنش به میان آمده هستند؛ اما معترضان و مقامات مرکزی هرچه عاجل به این معضله پایان دهند تا بیشتر از این تاجر و مردم متضرر نشوند.
رییس گمرک آقینه حاضر نشد در مورد با پژواک صحبت کند؛ اما یکی از کارمندان این گمرک که نخواست نامش گرفته شود گفت که روزانه بیش از ١٢٠ موتر اموال تجارتی از قبیل تیل، مواد خوراکی، مواد ساختمانی و ادویه از ترکمنستان وارد بندر آقینه میشد، که از این اموال ٧۵٠ تا ٨٠٠ هزار دالر محصول وارد خزانه دولت می گردید.
ازسویى هم داکتر نقیب الله فایق والی فاریاب گفت که مسدود بودن راه آقینه هم تاجر و هم مردم را زیانمند ساخته، مواد اولیه و نفت در بازار ها صعود کرده است، ادامه این کار به ضرر مردم افغانستان خواهد بود و ممکن این کار جانب ترکمنستان را وادار بسازد تا مرز خود را در آقینه ببندد.
فایق گفت که خواستهای معترضین را به حکومت مرکزی انتقال داده است، مذاکرات در سطح بالا ادامه دارد، به زودی به نتیجه رسیده مشکل پیش آمده حل خواهد شد.
ازسویى هم مسعود احمد مسعود معاون حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان که رهبری کننده تحصن کننده گان در مسیر آقینه اندخوی است گفت که هرگاه دولت افغانستان به خواست آنها که برگشت معاون اول ریاست جمهوری و رهایی بدون قید شرط نظام الدین قیصاری است پاسخ مثبت دهد، بدون فوت وقت خیمه تحصن را بر میدارند و راه را باز می کنند.
وی هشدار داد که اگر حکومت و جامعه جهانی به صدای میلیونى هواخواهان جنرال دوستم که از ١۴ روز بدینسو در ١۴ ولایت در جاده ها فریاد می کشند، توجه نکند راه را باز نخواهند کرد ولو که به قیمت جان شان نیز تمام شود.
گفتنى است که تظاهرات طرفداران حزب جنبش در چند ولایت، پس از آن آغاز شدکه نیروهاى دولتى، نظام الدین قیصارى نماینده دوستم معاول اول ریاست جمهورى در امور نیروهاى خیزش مردمى در فاریاب را، با شمارى از محافظان او بازداشت و به کابل انتقال دادند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.