بازگشت دوستم از دومین تبعید و فروپاشی ایتلاف نجات

گزارشگر:دوشنبه 1 اسد 1397 - ۳۱ سرطان ۱۳۹۷

جنرال عبدالرشید دوستم، پس از چهارده ماه تبعید در ترکیه، دیروز به کابل برگشت و در میان هوادانش سخنرانی کرد. این دومین تجربه آقای دوستم از برگشت از تبعید بوده است. پیش از این، آقای دوستم در دوران حامدکرزی نیز با داشتن اختلافاتی با او، افغانستان را به قصد ترکیه ترک کرده بود و در آن زمان نیز گفته شده بود که او تبعید شده است. اما جنرال دوستم در آن زمان در نزدیکی کمپاین‌های انتخاباتی به کابل برگشته بود و حالا هم چنین تجربه‌یی تکرار شده است. در هر دو دوره گفته شده است که وی جهت تداوی به ترکیه سفر کرده است. اما در هر دو دوره، هوادارن آقای دوستم برای روزها در ولایت‌های مختلف شمال به خیابان ریخته و اعتراض‌های گسترده‌یی داشته اند تا دوستم برگردد.
حالا که آقای دوستم بعد از تظاهرات بیست روزه هودارانش به کابل برگشته است، خواهان رهایی قیصاری از زندان شده است. اگرچه بازگشت جنرال دوستم، به کابل درجریان تظاهرات هوادارانش و بعد از مذاکره‌های پیهم صورت گرفته است، به نظر میرسد که بیشتر هدف آقای غنی از بازگشتاندن دوستم به کابل اهداف سیاسی و انتخاباتی باشد. هنوز معلوم نیست که نزاع آقای دوستم بر سر قیصاری به کجا خواهد کشید اما نیاز آقای غنی به آرای هوادان آقای دوستم در نهایت او را وادار خواهد کرد که در برابر آقای دوست تمکین کند. تجره دوبار تبعید آقای دوستم این است که او فقط برای انتخابات اهمیت دارد و بعد برای او جنجال خلق می‌شود.
پیش از این، محمد اشرف‌غنی، در واکنش به اعتراض های مردمی هواداران جنرال دوستم ابراز داشت که این حق مردم که تظاهرات کنند پس بگذارید هرچند که میخواهند به این اعتراض ها ادامه بدهند. او از بازگشت جنرال دوستم خبر داده بود اما گفته بود که پرونده او از طریق نهادهای عدلی کشور حل می شود. اما حالا دیده شود که آمدن جنرال دوستم به کابل به راستی چه گرهی را از کار می گشاید. چیزی که حالا به نظر میرسد این است که آقای دوستم با بازگشتش به کابل روی ماندن یا رهایی آقای قیصاری از زندان به نحوی با آقای غنی به تفاهم برسد؛ اما در عوض او یکی از حامیان آقای غنی در تکت انتخاباتی پیش رو باشد. به نظر میرسد، آقای دوستم این بار با ایتلاف نجات و یاهم ایتلاف بزرگ ملی افغانستان هماهنگ باقی نماند. زیرا او در کنار غنی معاون اول ریاست جمهوری است اما در ایتلاف بزرگ یا ایتلاف نجات او جایگاه یک معترض اپوزیسیونی را خواهد داشت.
بنابراین اعضای ایتلاف بزرگ که خواهان بازگشت جنرال دوستم به کابل شده بودند، در نهایت نمی توانند مدت زیادی با آقای دوستم وفا دار بمانند زیرا آقای دوستم با حفظ موقعیت معاونت اول ریاست جمهوری و یک اپوزیسیون معترض دست به انتخاب خواهد زد. این وضعیت سبب خواهد که جریان‌های سیاسی و احزابی که پیش‌تر با حضور پسر جنرال دوستم در برابر نحوۀ ثبت نام انتخابات اعتراض کرده بودند، از هم بپاشد زیرا یک بخش مهم این ایتلاف و جریان های سیاسی که حزب جنبش ملی اسلامی بوده است، اکنون از حامیان انتخابات پیش روست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.