در ادامـۀ پیدا کـردن سنـدِ راه حـل ۲۸ دیپلـمات پاکستانی به کابـل آمـدند

گزارشگر:دوشنبه 1 اسد 1397 - ۳۱ سرطان ۱۳۹۷

تهمینه جنجوعه معاون سیاسی وزارت خارجه پاکستان به همراه ۲۷ تن از دیپلمات‌های ارشد این کشور برای حل مشکلات موجود با افغانستان در کابل حاضر شدند.
این هیأت پاکستانی دیروز در مقر وزارت خارجه افغانستان در نشستی به عنوان اولین نشست «پلان عمل» ( نقشه راه) برای عملی کردن توافقات mandegar-3دوجانبه شرکت کردند.
هیأتی افغانستان و پاکستان در باره سندی بحث و گفت‌وگو می‌کنند که پیش از این محمداشرف غنی در بارۀ آن گفته بود به یک سند کتبی برای حل مشکلات کابل – اسلام آباد دست یافته است.
حکمت خلیل کرزی معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان در افتتاح این نشست اعلام کرد که هیأت‌ بلند پایه دو کشور پس از چند نشست در کابل و اسلام آباد به یک نقشه راه دست یافته اند.
کرزی گفت که این نقشه راه توسط پنج کمیته از جمله کمیته سیاسی، مهاجرین، نظامی، امنیتی و اقتصادی بررسی و اجرایی می شود.
کرزی ابراز امیدواری کرد که هیأت دو طرف بتواند عملی شدن این نقشه را مهیا ساخته و مشکلات و چالش های دو کشور را کاهش دهد.
تهمینه جنجوعه نیز گفت که پاکستان متعهد به اجرای تعهدات خود با افغانستان است و با وجود آنکه پاکستان در آستانۀ انتخابات قرار دارد کشورش از اجرای تعهدات خود با افغانستان اطمینان می دهد.
وی تأکید کرد که از مسائل اختلافی بین دو کشور، نباید به عنوان مشکلات یاد کرد و با درنظر داشت نقاط اشتراک بین افغانستان و پاکستان، در اولین نشست نقشه راه و نشست‌های مشابه سعی خواهد شد که روابط در بخش‌های اقتصادی و امنیتی بین دو کشور تقویت شود.
روابط افغانستان و پاکستان طی ۱۸ سال گذشته با فراز و فرودهای فراوان همراه بوده و مقامات دو کشور همواره یکدیگر را به حمایت از تروریست ها و فراهم کردن پناهگاه برای تروریست متهم کرده اند.
در سه سال گذشته نیز نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان در استان های «قندهار»، «ننگرهار» و «خوست» با همدیگر درگیر شده اند که تلفاتی نیز برجای گذاشته است.
سطح مبادلات بازرگانی بین افغانستان و پاکستان نیز سال گذشته در پایین‌ترین حد خود یعنی کمتر از دو میلیارد دالر رسید که مقامات بازرگانی افغانستان، پاکستان را عامل این کاهش دانسته و از ایجاد مشکلات برای برابر بازرگانان افغانستان خبر داده بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.