آیساف: حملات خودی نگران‌کننده است

- ۱۹ جدی ۱۳۹۱

مقام‌های آیساف می‌‎گویند که حمله از صفوف نیروهای افغان بر سربازان خارجی هنوزهم نگران‌کننده است.
حلۀ فردی که لباس ارتش افغانستان را برتن داشت، بر سربازان بریتانیایی در ولایت هلمند، نخستین حمله از صفوف نیروهای افغان بالای سربازان بین‎‌المللی در سال ۲۰۱۳ میلادی به حساب می‌آید.
سخنگوی آیساف می‌گوید که این نوع حملات به عنوان یک تهدید در برابر نیروهای آن‌ها در افغانستان قرار دارد و نسبت به آن هنوز هم نگران اند.
جنرال گونتر کتز به روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که بررسی‌ها در خصوص چگونگی تیر اندازی بر سربازان بریتانیایی در ولایت هلمند آغاز شده است: «آنچه گفته می‌توانم این است که روز گذشته یک عضو مظنون ارتش ملی با ضرب گلوله یک سرباز بریتانیایی در چهارچوب آیساف را در ولسوالی نهرسراج ولایت هلمند از پا در آورده است. حمله کننده تفنگ خود را به سوی اعضای ارتش و آیساف دور داده و خودش در این رویداد کشته شده است. حادثه تحت بررسی قرار دارد.»
سخنگوی آیساف در ادامه گفت که در سال ۲۰۱۱ میلادی ۲۱ حمله و در سال ۲۰۱۲ میلادی ۴۵ حمله از صفوف نیروهای افغان بر سربازان بین‌المللی صورت گرفته است.
به گفته آقای کتز، در نتیجه آن ۳۵ سرباز بین‌المللی در سال ۲۰۱۱ و ۶۱ سرباز خارجی در سال ۲۰۱۲ میلادی جان باخته اند.
مقام‌های آیساف می‌گویند که در مجموع ۲۷۸ سرباز بین‌المللی در سال گذشته میلادی در افغانستان کشته شده اند.
اما آیساف در کل سال ۲۰۱۲ میلادی را برای نیروهای افغان و بین‌المللی در جنگ با مخالفان مسلح پر دستاورد می‌خواند.
دومینیک مدلی سخنگوی نماینده ارشد ملکی ناتو که هم در این نشست خبری حضور داشت نیز گفت که ۲۰۱۲ سال مهمی برای افغانستان بود: «سال ۲۰۱۲ میلادی به خاطر موفقیت و کامیابی روند انتقال مسوولیت‌های امنیتی قابل توجه است.  موازی به آن افزایش رقم، مهارت‌ها و تجارب نیروهای افغان نیز قابل مکث است. از سوی دیگر سال گذشته واقعاً شاهد تعهد قوی جامعه جهانی از افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ بودیم و این یقین را به وجود می‌آورد که پیشرفت و دست‌اوردها در دو سال آینده و فراتر از آن تا دهه تحول ادامه خواهد یافت.»
سخنگوی آیساف و نماینده ارشد ملکی ناتو یک بار دیگر از ادامه حمایت جامعه جهانی از نیرو های افغان اطمینان دادند.
آنها تاکید کردند که این نیروها توانایی گرفتن تمامی مسوولیت‌های امنیتی کشور شان را تا اواسط سال جاری میلادی دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.