یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان: ازدواج کودکان در افغانستان در پنج سال گذشته ده درصد کاهش یافته‌است

گزارشگر:دوشنبه 8 اسد 1397 - ۰۷ اسد ۱۳۹۷

mandegar-3صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل‌متحد (یونیسف) در گزارشی تازه اعلام کرد که ازدواج کودکان در افغانستان در پنج سال گذشته ده درصد کاهش یافته‌است.
این گزارش که به همکاری وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین آماده شده‌است، دیروز یکشنبه (۷ اسد/مرداد) منتشر شد.
در این گزارش آمده، با وجود کاهش میزان ازدواج کودکان در افغانستان، هنوز هم رقم این ازدواج‌ها بالاست و برای ختم این پدیده، نیاز به کارهای بیشتر است.
برای تهیۀ این گزارش با نزدیک به هفت هزار نفر در پنج ولایت بامیان، قندهار، پکتیا، غور و بادغیس که نمونه‌برداری از مناطق شهری، نیمه شهری و روستایی خوانده شده، گفت‌وگو شده‌است.
به اساس این نظرسنجی، ۴۲ درصد خانواده‌ها گفته‌اند که حداقل یک عضو خانوادۀ آن‌ها زیر سن ۱۸ ازدواج کرده‌است. این رقم در مناطق مختلف متفاوت بوده؛ به‌طور مثال در ولایت غور ۲۱ درصد و در ولایت پکتیا ۶۶ درصد.
نظرسنجی یونیسف نشان می‌دهد که در ۷۸ درصد خانواده‌ها پدران تصمیم‌گیرنده‌گان اصلی در ارتباط به مسایل ازدواج استند.
اما نزدیک به ۵۶ درصد جواب دهنده‌گان موافق بودند که باید با کسانی که ازدواج می‌کنند نیز مشورت شود.
یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که وضعیت امنیتی، فقر و باورهای اجتماعی، دختران را در این بخش بیشتر آسیب‌پذیر ساخته و اکثر مردم از اثرات منفی این ازدواج‌ها بی‌خبر اند.
فیض الله ذکی، وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان می‌گوید که ازدواج کودکان یک تخطی جدی حقوق بشری‌ست و کودکان را از آموزش و پرورش، بهداشت و رفاه محروم می‌سازد.
او تاکید دارد که دولت افغانستان متعهد به از بین بردن این پدیده است و باید خانواده‌ها در این راستا با حکومت همکار شوند.
خانم ادیل خدر، نماینده یونیسف در افغانستان نیز می‌گوید برای کاهش بیشتر رقم ازدواج کودکان در این کشور باید تمام دختران شامل مکت‌ها شوند.
همچنین به باور او، پایان پدیده ازدواج کودکان، برای زنان فرصت سهیم شدن کامل در جامعه را فراهم خواهد ساخت.
خانم خدر می‌گوید اقدامات بیشتری باید از سوی نهادهای مسوول در این بخش صورت بگیرد تا تعهد برای خاتمه بخشیدن به ازدواج کودکان تا سال ۲۰۳۰ عملی شود.
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، یونیسف اخیرن از کاهش شمار ازدواج‌ کودکان در جهان نیز خبر داده بود. به گفته یونیسف در یک دهۀ گذشته از ازدواج حدود ۲۵میلیون کودک در جهان جلوگیری شده‌است.
یونیسف گفته‌است که در حال حاضر در جهان از هر پنج دختر، یکی زیر سن ۱۸ ازدواج می‌کند. ده سال پیش این رقم یک در چهار بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.