انتخابات افغانستان؛ از نگرانی شورای امنیت تا بی‌اعتمادی جریان‌های سیاسی

گزارشگر:دوشنبه 8 اسد 1397 - ۰۷ اسد ۱۳۹۷

فرستادۀ خاص دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان، هنگام ارایۀ گزارش خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد از نبود ظرفیت و استقلالیت در کمیسیون انتخابات افغانستان انتقاد کرده و تأکید کرده که آماده‌گی‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در مورد برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری این کشورناکافی بوده‌است. آقای تدامیچی یا ماماتو کارکردهای کمیسیون مستقل انتخابات را نابسنده توصیف کرده و خواستار برگزاری انتخابات به‌موقع و معتبر در افغانستان شده‌است.
mandegar-3این در حالی‌ست که پس از تعیین اعضای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی، شورای امنیت سازمان ملل متحد از دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما درخواست کرد تا از مقامات افغانستان در سازمان‌دهی انتخابات و تقویت یک‌پارچه‌گی و پایداری جامعه از روند انتخابات افغانستان حمایت کند.
تدامیچی یاماماتو، نمایندۀ خاص سازمان ملل برای افغانستان که در شورای امنیت این سازمان در بارۀ اوضاع افغانستان، سخن می‌گفت، بیان داشت: پیشرفت کارهای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بسنده نیست.
این دیپلومات ارشد سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید که برگزاری انتخابات به‌موقع، معتبر و پذیرفته‌شده، یک امر حتمی به منظور حفظ اعتماد به نظام دولت‌داری در افغانستان و نظم قانون اساسی در آن کشور می‌باشد.
او در جریان ارائۀ این گزارش گفت: «آشکارا باید بگویم که در زمینۀ آماده‌گی‌های انتخابات، پیشرفت نابسنده صورت گرفته‌است.»
نهادهای ناظر انتخابات و فعالان جامعۀ مدنی نیز با تأیید گفته‌های نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، گفته‌اند که تاکنون کمیسیون مستقل انتخابات نتوانسته حداقل استقلالیت خود را به‌دست آورد و هنوز هم وابسته‌گی‌هایی در میان اعضای این نهاد وجود دارد .
به گفتۀ آنان اگر این روال ادامه پیدا کند همان‌طوریکه سازمان ملل متحد یگانه تمویل‌کنندۀ این نهاد است؛ از کارکردهای آن راضی نیست، ممکن کمک‌های مالی و تخنیکی سازمان ملل متحد به کمیسیون مستقل انتخابات تا حدی محدود شود.
همچنین بنیاد انتخابات شفاف افغانستان «تیفا» از عدم رعایت قانون انتخابات و تقویم انتخاباتى سخن گفته و مدعى‌ست که حکومت در تلاش مهندسى کردن و برخى نهادها در تلاش به بحران کشاندن انتخابات مى‌باشند.
محمد نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا)، دیروز در یک نشست خبرى در کابل گفت که حکومت تا اکنون آماده‌گى‌هاى لازم براى انتخابات را ندارد.
او افزود: «حکومت ارادۀ رفتن به یک انتخابات شفاف را ندارد و به همین دلیل ما دو نگرانى بزرگ را داریم، اول این‌که تلاش‌ها براى این است تا انتخابات را به بحران ببرند و دوم این‌که انتخابات را مهندسى کنند.»
عزیز ابراهیمی، معاون سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار در پیوند به گزارش فرستادۀ خاص دبیرکل سازمان ملل متحد که در مقرشورای امنیت ملل متحد ارایه کرده و در آن گزارش از نبود ظرفیت و استقلالیت در کمیسیون انتخابات انتقاد شده‌است؛ واکنش نشان داده و تأکید کرد که نگرانی سازمان ملل متحد بیشتر از ناحیۀ ارقام و فهرست رأی‌دهنده‌گان بوده که به عقیدۀ فرستادۀ این سازمان، تاکنون وارد دیتابیس نشده‌است. او افزود: در مورد نگرانی سازمان ملل ازسوی کمیسیون مستقل انتخابات، کار به شدت جریان داشته و فهرست تمامی رأی‌دهنده‌گان در مدت زمان کوتاه وارد دیتابیس خواهد شد؛ نهادهای بین‌المللی تاکنون کدام نگرانی دیگری را با کمیسیون شریک نساخته‌است.
آقای ابراهیمی هم‌چنان در مورد تقرر مسوولان دفترهای ساحه‌وی اطمینان داده و اظهار داشت که تمامی مسوولان دفترهای ولایتی کارهای انتخاباتی را به خوبی پیش می‌برند و کدام نگرانی وجود ندارد.
سخن‌گوی کمییسیون انتخابات، اظهارات آقای ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف (تیفا) را رد کرده و تصریح کرد: «ما از تمام نهادهای همکار و نظارت‍‌‌‌‌گرانتخابات می‌خواهیم که به‌جای ناامید ساختن و دل‌سرد کردن مردم از انتخابات، با یک‌دیگرهمکاری کرده و از هرنوع موضع‎گیری که سبب لطمه‌دار ساختن پروسۀ انتخابات شود، پرهیز کنند.»
داود مکارم

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.