منبـر، گزینش غنـی برای پیـروزی در انتخـابات آینـده

گزارشگر:چهارشنبه 10 اسد 1397 - ۰۹ اسد ۱۳۹۷

با هر روز نزدیک شدن افغانستان به انتخابات ریاست جمهوری، رییس حکومت وحدت ملی کشور شروع به فعالیت کمپاین‌های انتخاباتی خویش کرده است، سفر به ولایت‌های کشور، دوباره آوردن جنرال دوستم پس از گذشت یک سال، پشتیبانی از ائتلاف احزابی که در خلاف خط مش غنی روان استند و برگزاری برنامۀ زیر نام «صدای منبر بر زد فساد اداری» با اشتراک عالمان دینی و داد زدن در این برنامه برای منهدم کردن فساد اداری از ادارات و اقلیت خواندن فساد پیشه‌گان در ادارات دولتی؛ همه و همه نشان‌دهندۀ آغاز کمپاین‌های انتخاباتی رییس کنونی حکومت mandegar-3وحدت ملی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری دو هزار و نوزدۀ افغاستان است.
این که این کمپاین‌ها سبب کشته و زخمی شدن چی تعداد مردم رنج‌دیدۀ افغاسنتان می‌گردد، برای غنی هیچ اهمیتی نداشته و پشیزی هم به ریخته شدن خون مردم افغانستان قایل نست. کشته و زخمی شدن بیشتر از ده‌ها شهروند هنود افغانستان در اثر حملۀ انتحاری که پس از سفر غنی به ولایت ننگرهار صورت گرفت که اوتار سنگ، نخستین نامزد شهروندان هنود نیز شامل کشته شده‌گان این حمله بود. له شدن کودک در شهر مهترلام توسط محافظان غنی و ده‌ها قربانیان دیگری که قربانی فعالیت‌ کمپاین‌های انتخاباتی شده‌اند.
سفر به ولایت خوست، پکتیا، پنجشیر، بادغیس و دیگر ولایت‌های کشور و دادن وعده‌های چرب به مردم نیز جزء برنامه‌های کمپاین انتخابا تی او می‌باشند.
به باور عد‌ه‌یی بازداشت نظام‌الدین قیصاری، فرماندۀ ارشد حزب جنبش ملی افغانستان به رهبری جنرال دوستم، شامل برنامه‌های بود که سبب شود تا صدای شهروندان شمال به خاطر رهایی این شخص برجستۀ ازبیک‌های افغانستان بلند گردد و راه‌پی‌مایی فوق دلیلی شود برای آوردن معاون اول ریاست جمهوری در کشور.
چرا قیصاری در این مدت با وجودی که بیشتر از چهارسال از عمر حکومت وحدت ملی می‌گذر، دست‌گیر نشد؟ اگر قیصار دست‌گیر نمی‌شد کی‌ها به جاده‌ها آمده و برای یک‌بار هم که شده است، یادشان می‌آمد که رهبری به‌نام عبدالرشید دوستم دارند.
و در بیرون از افغانستان در تبعید به سر می‌برد؟ قرار بر این بود که به محض امدن جنرال به کشور نشست ائتلاف بزرگ ملی افغانستان در کابل برگزار گردد اما هنگامی که دوستم به کابل رسید به گفتۀ منابع نزدیک به این ائتلاف، او در دقیقۀ نود از اشتراک در نشست این ائتلاف ابا ورزید. بالاخره پس از تلاش‌های فراوان اعضای ائتلاف راضی شد تا از تصمیم خود منصرف شده و به ائتلاف بپیوندد. پس از این رییس حکومت وحدت ملی با او قرار ملاقات گذاشته و با اشتراک داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه و سرور دانش این دیدار صورت گرفت. هر چهار طرف این دیدار روشن نکردند که روی کدام موضوعات گفت‌وگو کردند. گفته می‌شود دوستم در این ملاقات به غنی اطمینان داده که ائتلاف فوق به سود حکومت بوده و نه به ضرر آن. به نقل از منبعی که از موضوعات روی بحث این دیدار خبر داده، دوستم به غنی گفته است که اگر ائتلاف خلاف خط مش حکومت عمل کند از عضویت آن دست بردار خواهد شد.
و حالا نوبت به عقیدۀ پاک مردم افغانستان رسید. غنی چرا در این مدت چهار سال از «صدای منبر» برای فسادزدایی استفاده نکرد؟ حالا که کم‌تر از یک سال برای دوام این کرسی نمانده است دست به فسادزدایی از روزنۀ منبر زده‌‌است. روز یک شنبه (هفتم اسد/ مرداد) در ارگ نشستی با اشتراک بیشتر از دوصد عالم دین از سراسر کشور زیر نام «صدای منبر بر ضد فساد اداری» از سوی رییس حکومت وحدت ملی و دادستانی کل کشور برگزار گردیده بود. در این نشست آقای غنی صدای منبر را نسبت به هرگونه رسانه‌یی ارجحیت داده و گفته که در افغانستان یک اقلیت فاسد است و باید جلو آن گرفته شود. اگر فساد پیشه‌گان در افغانستان اقلیت هستند پس چرا این کشور مقامم فسادپیشه‌ترین کشور در دنیا را از آن خود می‌کند؟

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.