مهاجران افغانستانی مقیم ایران: ایران اجازه برگشت به مهاجران افغانستانی را نمی‌دهد

گزارشگر:چهارشنبه 10 اسد 1397 - ۰۹ اسد ۱۳۹۷

مهاجرانی که خواهان برگشت از ایران به افغانستان هستند، مقامات مسوول در ایران به آنان اجازه برگشت به وطن‌شان را نمی‌دهد.
برخی از مهاجرانی افغانستانی مقیم ایران در تماس با روزنامه ماندگار گفته اند که قبلاً زمانی‌که می‌خواستید به افغانستان بیاید، به «اردوگاه» (مکانی که زمینه برگشت مهاجران را فراهم می‌کند)، مراجعه می‌کردید و بعد از طی مراحل قانونی و بسیار به ساده‌گی می‌توانستید به mandegar-3وطن‌تان برگردید؛ اما اکنون این طور نیست و بسیاری از اردوگاه‌های که مسوولیت انتقال مهاجرین افغانستانی را داشتنند، بسته اند.
این مهاجران می‌گویند: بالارفتن دالر در برابر پول ایران سبب بیکاری و افزایش قیمت‌ها در ایران شده. حتا خرید یک قرص نان هم بسیار مشکل شده است؛ بنابراین افغانستانی‌های مقیم ایران می‌خواهند به وطن‌شان برگردند؛ اما مسوولان ایرانی زمینه برگشت آنان را فراهم نمی‌کند.
الله داد یکی از مهاجران افغانستانی مقیم ایران است که به گفتۀ خودش حدود سی سال را در ایران زنده‌گی کرده است؛ اما اکنون به دلیل افزایش بی‌سابقه مواد اولیه و بیکاری می‌خواهد به افغانستان برگردد.
او می‌گوید: بیکاری و بی‌پولی در ایران بی‌داد می‌کند و مغازه‌داران ایرانی در طول یک هفته هم فروشی ندارند، تنها مواد خوراکی به فروش می‌رسد که آن هم هر روز قیمت‌تر می‌شود؛ بنابراین ما مجبور شدیم که برگردیم، اما وقتی به «اردوگاه» مراجعه کردیم، به ما اجازه رفتن ندادند.
الله داد می‌گوید: چون معاش بسیار کم است و مصارف را کفاف نمی‌کند؛ بنابراین ایرانی‌ها حاضر نمی‌شوند، کار کنند، هرچند در گذشته هم کارهای ساختمانی و شهرداری را افغان/ افغانستانی‌ها انجام می‌دادند؛ اما اکنون که افغان‌ها/ افغانستانی‌ها به دلیل افزایش قیمت‌ها حاضر نیستند کار کنند و می‌خواهند برگردد؛ ایران اجازه رفتن به آنان را نمی‌دهد و درب «اردگاه‌ها» را بسته اند.
وحیدالله شهروند کشور آلمان و افغانی‌الاصل است که برای بازدید خانواده‌اش به ایران آمده. او می‌گوید: من حدود پانزده سال پیش از ایران رفتم. در آن زمان کرایه یک باب آپارتمان سه اتاقه ۲۰ هزار تومان بود. اما اکنون یک پیزا ۲۰هزار تومان است و این یعنی فاجعه.
وحیدالله گفت: پول ایران هر روز ارزش‌اش را در برابر دالر از دست می‌دهد؛ اما این‌که در ایران چه اتفاق می‌افتد و این‌که ایران با امریکا چه مشکلی دارد، به ما مربوط نیست؛ اما مساله که من را نگران کرده است، وضعیت نا به سامان مهاجران افغانستان است.
به گفته او: در خانواده‌های افغانی یک نفر کار می‌کند و مسوولیت بیش از چهار تا پنج نفر دارد؛ اما معاش او کفاف یک هفته را هم نمی‌کند و زمانی‌که می‌خواهد به وطن‌اش برگردد، کسی به او اجازه رفتن را نمی‌دهد.
وحیدالله افزود: زمانی‌که وضعیت اقتصادی در ایران خوب بود، ایرانی‌ها با مهاجران بدرفتانی می‌کردند و آنان به زور بیرون می‌کردند؛ اما اکنون که آنان می‌خواهند برگردند، به آنان اجازه رفتن را نمی‌دهند.
او از حکومت افغانستان می‌خواهد تا در مور برگشت مهاجران افغانستانی مقیم ایران با مقامات ایرانی صحبت کرده و زمینه برگشت آنان را به عنوان شهروندان افغانستان فراهم کند.
این درحالی‌ست که تحریم اقتصادی وضع شده بر ایران از سوی امریکا سبب افزایش بی‌سابقه دالر در برابر ریال ایران شده است.
گفته می‌شود که یک دالر امریکا تا دیروز سه شنبه ۹ اسد/ مرداد حتا تا پانزده هزار تومان به فروش رسیده است

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.