کـودکان، ابـزارهای جنـگی برای طالبـان

گزارشگر:یک شنبه 21 اسد 1397 - ۲۰ اسد ۱۳۹۷

سمینار سه روزۀ مبارزه باخشونت علیه زنان و رسیده‌گی به تخلفات کودکان، با حضورداشت دادستان‌های سی‌وچهار ولایت‌ در کابل برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری جمهور، محمد فرید حمیدی، دادستان کل کشور که دیروز (۲۰ اسد) در سیمینارسه روزه مبارزه با خشونت علیه زنان و رسیده‌گی به تخلفات اطفال در کابل سخن می‌گفت، ابراز داشت: «پیام ما به مخالفان مسلح دولت این است که اطفال برای استفاده به مقاصد mandegar-3نظامی و سیاسی نیستند و طالبان باید از کودکان منحیث ابزار جنگی استفاده نکنند.»
او گفت که دولت افغانستان در مبارزه با خشونت علیه زنان و کودکان اقدام‌های لازم قانونی را روی دست گرفته و طالبان نیز باید به حقوق کودکان احترام بگزارند.
آقای حمیدی تصریح کرد که خشونت علیه زنان و کودکان وجود دارد؛ اما اراده دولت هم در مبارزه با خشونت قاطع است و به منظور دادن احساس امنیت به مردم، هیچ گونه معافیت از قانون وجود ندارد.
دادستان کل کشور بدون ارائه آمار دقیق از رسیده‌گی به خشونت‌های انجام شده علیه زنان و کودکان خاطر نشان کرد که هم اکنون آمار رسیده‌گی به قضایای خشونت علیه زنان و کودکان بیشتر شده و این مساله به معنای آن است که دسترسی مردم به نهادهای عدلی بیشتر شده نه این‌که خشونت افزایش یافته است.
او در این برنامه گفت که این اداره در تلاش است تا عدالت را به خانواده‌ها گسترش دهد تا از این طریق سلامت خانواده‌ها را حفظ کرده و اطمینان مردم را به نهادهای عدلی وقضای کشور جلب کند.
آقای حمیدی از دادستان‌های ولایتی خواست که قضایای مربوط به خشونت علیه زنان را باجدیت پیگیری کرده و برای رسیدگی به تخلفات کودکان به گونه مسلکی برخورد کرده تا آنان عقده‌‌ای به بار نیایند.
هم‌چنان او تاکید کرد که سلب آزادی کودکان باید مجازات نهایی باشد زیرا سلامت روانی آنان سرکوب می‌شود.
اشرف رسولی، مشاور وزارت عدلیه کشور گفت: با آن‌که دولت افغانستان قوانین خوبی را در خصوص منع خشونت علیه زنان و کودکان به اجرا گذاشته است، اما این قوانین در نتیجه فقر فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی موجود در کشور اثرات چشم‌گیر را بر کاهش خشونت‌ها نگذاشته است.
دلبر نظری، وزیر امور زنان کشور نیز با اشاره به چند موارد خشونت علیه زنان، از دادستانی کشور خواست که به موارد خشونت علیه زنان رسیده‌گی جدی کرده وعاملان موارد خشونت را به عدالت بسپارد.
خانم نظری افزود که برای رسیده‌گی به موارد خشونت علیه زنان باید هماهنگی بیشتر میان نهادهای عدلی و قضایی کشور به‌وجود آید.
قابل یادکرد است که برای رسیده‌گی به خشونت‌ها علیه زنان و کودکان دادستانی‌های خاص در ۳۴ ولایت کشور ایجاد شده که این دادستانی‌ها در ۳۱ ولایت کشور توسط زنان اداره می‌شوند.
دادستان‌های ولایتی برای یک سیمینار سه روزه به کابل گرد هم جمع شده بودند تا با استفاده از شریک ساختن تجارب با هم‌دیگر و نیز سطح آگاهی‌ شان را نسبت به قوانین مبارزه با خشونت در برابر زنان و کودکان بالا ببرند تا در تطبیق قوانین دقت لازم داشته باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.