کمیسیون شکایات انتخاباتی ۳۵ تن را از لیست نامزدان حذف کرد/ فوزیه کوفی، ضیاالحق امرخیل، زرداد فریادی و ملا تره خیل در میان حذف‌شده‌گان‌اند

گزارشگر:یک شنبه 21 اسد 1397 - ۲۰ اسد ۱۳۹۷

کمیسیون شکایات انتخاباتی نام ۳۵ تن را از لیست نامزدان انتخابات پارلمانی حذف نمود. نامزدان حذف‌شده متهم به رهبری و یا عضویت گروه‌های مسلح غیرمسوول هستند.
براساس لیست نشرشده از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، ۱۲ تن از نماینده‌گان کنونی پارلمان نیز از لیست نامزدان حذف شده‌اند. این کمیسیون گفت که این تصمیم براساس اسناد ارائه شده از سوی مردم، گرفته شده که در آن موضوعات سیاسی قطعآ دخیل نمی‌باشد.
mandegar-3براساس تصمیم ابتدایی در مجموع ۱۳۴ تن از نامزدان از لیست نامزدان حذف شده بودند و از این میان ۱۰۲ تن اعتراض کردند که اعتراضات شان موجه پنداشته شد.
براساس اظهارات مسوولان کمیسیون، نام این افراد پس از اعتراضات موجه دوباره درج لیست گردید ولی اعتراضات ۳۲ تن دیگر به دلیل ناموجه‌بودن به افزودن شان در لیست کمک نکرد.
نهادهای انتخاباتی هرچند از این تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی استقبال می‌کنند، اما می‌گویند که خلاهایی در این عرصه وجود دارد. حبیب الرحمان ننگ رییس اجرایی نهاد نظارت از انتخابات گفت: «اصلا در این بخش کمیسیون شکایات بسیار بی‌موقع تشکیل شد. کمیسیون در وقت کم نتوانست به تمام شواهد و اسناد رسیده‎گی نماید. این تصامیم به دلیل این‌که در پشت دروازه‌های بسته گرفته شده، شک و نگرانی خلق کرده است».
رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی در نشست روز شنبه گفت که در مجموع ۲۳۰ شکایت علیه نامزدان انتخابات پارلمانی ثبت شده بود؛ اما کمیسیون تنها شکایاتی را بررسی کرد که اسناد کافی در مورد آن وجود داشت.
براساس اظهارات رئیس کمیسیون، در نتیجۀ بررسی ابتدایی ۲۵ تن حذف شدند، ۹ تن اخطار جدی و ۲۸ نفر دیگر اخطار عادی دریافت نمودند وهم‌چنان ۶۷ شکایت رد گردید.
آقای آریایی گفت که پس از تشکیل جلسۀ استیناف‌خواهی در حضور نماینده‌گان نهادهای انتخاباتی، ۱۱ تن برائت گرفتند. در نتیجۀ آخرین فیصلۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی ۳۵ تن از لیست نامزدان حذف گردیدند و ۴۵ تن دیگر اخطار و توصیه دریافت کرده‌اند.

لیست نامزدان حذف شده
براساس لیست منتشر شده از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، شایسته باز ناصری از ولایت کندز، اکبر ستانکزی از ولایت لوگر، جاوید زمان از ولایت ننگرهار، سخی نوید، قیس حسن، مولوی تره‌خیل محمدی، سید داوود نادری، صداقت زاهد، ضیاالحق امرخیل، احسان الله عاطف، شیرعلی احمدزی، زرداد فریادی از ولایت کابل، بشیر قانت و اسدالله ایوب از ولایت تخار، لیاقت‌الله بابکرخیل و جبار جبارخیل از ولایت خوست، معصومه خاوری، محمد آصف عظیمی و رییس خیرالله از ولایت سمنگان، سید جعفر نادری، اسدالله اسلام‌زوی، حیات‌الله وفا از ولایت بغلان، اسدالله شریفی از ولایت بلخ، غلام‌حیدر جیلانی، نور احمد سکندر از ولایت پروان، الله میر، نوید ابراهیم‌خیل از ولایت پکتیا، محب‌الله، احمدشاه شمس، امان‌الله هوتکی از ولایت کندز، عبدالرحمن شهیدانی از ولایت بامیان، فوزیه کوفی، محمد نبی بیان، عبدالصمد عبدالحمید، مریم کوفی از ولایت بدخشان از لیست نهایی نامزدان حذف شده‌اند.

واکنش شماری از نامزدان حذف شده
این در حالی‌ست تعدادی نامزدان حذف شده از این تصمیم راضی نیستند. فوزیه کوفی یک تن از نامزدان حذف‌شده به رسانه‌ها گفته است که این تصمیم جنبۀ سیاسی دارد و او وابسته به هیچ گروه مسلح غیرمسوول نیست: «متاسفانه این یک لیست سیاسی است و در برابر من یک برخورد سیاسی صورت گرفته است؛ یک هفته قبل ما استیناف خواستیم و گفتیم کوچک‌ترین سندی را که ما در گروه‌های مسلح نقش داشته باشیم ارائه کنید، اما آن‌ها هیچ سندی نداشتند».
خانم کوفی گفت که او قربانی سیاست‌های تبعیض‌آمیز رییس جمهور غنی شده است، ولی او دست از سیاست نکشید زیرا «زمینۀ سیاست بسیار گسترده» است و قرار است که او در مشوره با هواخواهانش تصمیم بعدی را اتخاذ نماید. این نامزد حذف‌شده که نمایندۀ برحال پارلمان نیز می‌باشد، تاکید کرد که در برابر این تصمیم سکوت نخواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.