اعترافات قیصاری آبرویی به دولت غنی نگذاشت

گزارشگر:یک شنبه 21 اسد 1397 - ۲۰ اسد ۱۳۹۷

آن‌وقت که ویدیوی برخورد غیر انسانی و اسلامی با محافظان قیصاری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد، ریاست‌ جمهوری اعلام کرد که این ویدیو درست نیست و برخی مقام‌های ارتش به صراحت اعلام کردند که چنین برخوردی از جانب کماندوهای ارتش صورت نگرفته است و مقامات سیاسی هم آن را رد می‌کردند؛ اما آن‌چه که از اعترافات قیصاری از طریق دوستانش در رسانه‌ها درزد کرده است، نشان‌دهندۀ اوج خشونت‌ورزی از سطح تصور بالا در دولت آقای غنی است. چنان‌که نشان می‌هد نهادهای امنیتی و نظامیان دولت افغانستان متاسفانه در این هجده‌سال گذشته هنوز تربیۀ لازم را نداشته‌اند و با برداشت‌های بسیار زشت و ناپسند اعمالی را انجام داده‌اند که مایۀ شرم و خجالت است. اعترافات قیصاری این را هم نشان داد که مسوولان نظامی کشور به شدت دروغ می‌گویند و به خاطر کتمان یک حقیقت، چه صحنه‌آرایی‌هایی که نمی‌کنند.
این اعترفات قیصاری از بدرفتاری‌ها با او در حالی همگانی شده است که او خود در نخستین دیدارش با دوتن از اعضای رهبری جنبش ملی، به زبان رانده است. اما اگر روزی او از زندان رها شود، ممکن خشونت‌های دیگری را هم روایت کند که بر او رفته اما به دلایلی هنوز آن‌را بیان نکرده است. این خشونت‌های بیان‌شده گزارشی است که یک نفر آن‌را به زبان آورده است و معلوم نیست چه جنایت‌های دیگری در نهادهای امنیتی ما صورت می‌گیرد که کسی آن را به زبان نمی‌راند…
خشونتی که این فرماندۀ محلی از جانب نیروهای دولتی روایت می‌کند، دقیقاً اوج وحشت را در یک نظام استبدادی سیاسی نشان می‌دهد. کشال‌کردن بدن یک فرد زخمی و خونین و از حال رفته و به زنجیر بسته‌شده در ارتفاع بلند از چرخ‌بال، شاید در هیچ کشوری رخ نداده است و این خشونت‌ها را نمی‌شود جدا از خشونت‌هایی که داعش انجام داده است مقایسه کرد. در دولت آقای غنی در حالی در برابر قیصاری چنین خشونتی انجام یافته است که در برابر داعشیان برعکس برخوردی با یک مهمان بسیار با عزت صورت گرفته است.
روایت‌های اخیر می‌رساند که از نیروهای دولتی و امنیتی کشور توسط افراد مشخص استفاده‌های شخصی صورت می‌گیرد این نیروها در مواردی بسیار سخت‌دل و بی‌رحم بار آمده و یا افرادی این نیروها را در دست دارند که بی‌رحم، سنگ‌دل و خشونت‌گراند.
حالا باید آقای غنی به دلیل دستوری که صادر کرده است و هم آقایان امنیتی که دستور خشن‌ترین عمل ممکن را در برابر قیصاری صادر کرده‌اند باید پاسخ بدهند که چه‌گونه ماهیت و حیثیت نیروهای امنیتی را زیر سوال برده‌اند. جامعه جهانی هم باید از آقای غنی در برابر این نوع بر خورد در حکومتش حساب بگیرد. زیرا اگر این قضایا دنبال نشوند ممکن است که استبداد کار خودش را کرده و نظامی این‌جا حاکم شود که روی مستبدترین نظام سیاسی کشور را سفید سازد.
ما این را می‌گوییم که اگر قیصاری مرتکب عمل خلافی شده است، فقط بازداشت او به شکل قانونی و عسکری صورت می‌گرفت و باید با او از مجراهای قانونی رسیده‌گی می‌شد و بشود؛ اما حالا این برخوردهای افشاشده نشان می‌‎دهد که آقای غنی به شدت دارد بد عمل می‌کند و این بد عمل‌کردن اعتبار نظام سیاسی او را از بین برده است؛ زیرا نمونه‌هایی که این‌گونه به دست می‌آید نشان از آن دارد که ما با دولت خوبی مواجه نیستیم و هرچه زودتر باید این ساختار عوض شود.

اشتراک گذاري با دوستان :