پـروژۀ راه آهـن و لیـن بـرق؛ موضـوع گفت‌وگوهای طالبـان در تاشکنـد

گزارشگر:دو شنیه 22 اسد 1397 - ۲۱ اسد ۱۳۹۷

دفتر سیاسی طالبان با نشر اعلامیه‌یی گفته است که یک هیأت دفتر سیاسی امارت اسلامی افغانستان به سرکرده‌گی شیر محمد عباس استانک‌زیی، رییس دفتر این گروه از تاریخ ۶ الی ۱۰ اگست سال روان به کشور ازبیکستان، بنابر دعوت مقامات آن کشور سفر کرد.
در اعلامیۀ طالبان آمده است که هیأت دفتر سیاسی این گروه در این سفر با عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجه ازبیکستان و عصمت الله ارگاشیف، نمایندۀ ویژۀ رییس‌جمهور ازبیکستان برای افغانستان ملاقات کرده اند.
mandegar-3اعلامیه افزوده است که در این دیدار در مورد امنیت پروژه‌های ملی جاری و آیندۀ ازبیکستان در افغانستان مثلا راه آهن و لاین برق صحبت شده است.
همچنان طالبان گفته اند که آنان با مقام‌های ازبیکستان در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان نیز تبادل نظر کرده اند.
اما وزارت خارجۀ ازبیکستان روز شنبه با نشر اعلامیه‌یی گفت که در این دیدار در مورد چشم‌اندازهای تازه صلح در افغانستان با هیأت طالبان گفت‌وگو صورت گرفته است.
در این میان شورای عالی صلح افغانستان، ضمن تایید دیدار هیأت گروه طالبان با مقامات ازبکستان در تاشکند، گفت که این مذاکرات در تماس و مشوره با حکومت افغانستان صورت گرفته است.
سید احسان‌الله طاهری، سخن‌گوی شورای عالی صلح افغانستان، این مذاکرات را تأیید کرده و گفته که حکومت افغانستان، حین تشکیل اجماع منطقه‌یی و بین‌المللی، از کشورهای حامی صلح افغانستان، علمای جهان اسلام، علمای افغانستان و نهادهای بین‌المللی می‌خواهد که برای تسریع روند صلح و آغاز مذاکراتِ حکومت افغانستان با طالبان به رهبری نماینده‌های حکومت افغانستان، میان‌جی‌گری کنند.
آقای طاهری افزود: «بدون شک این تماس‌هایی که امروز ازبیکستان با هیأت‌ طالبان دارد، این هم در حد همان همکاری‌هایی است که پروسه صلح افغانستان را به خاطر رسیدن به مذاکرات مستقیم حکومت افغانستان و طالبان مسلح تسریع می‌بخشد، ما این را استقبال می‌کنیم.»
او گفته است که ازبکستان در راستای تسریع روند گفت‌وگوهای مستقیم حکومت افغانستان با طالبان همکاری خوب دارد و قبل از این که هیأت طالبان به ازبیکستان سفر کند، دولت ازبیکستان با افغانستان در تماس بود و اجازه خواسته بود.
این اظهارات در حالی از سوی شورای عالی صلح افغانستان مطرح می‌شود که گروه طالبان ضمن رد آن گفته اند که آنان به درخواست حکومت ازبیکستان به تاشکند رفته و وارد گفت‌وگوها با مقام‌های آن کشور شده اند.
در همین حال گفت‌وگوی مقام‌های امریکایی با هیأت گروه طالبان در قطر نیز جریان دارد. رهبران حکومت وحدت ملی در مورد دیدارهای قطرنیز گفته اند که مذاکرات قطر با مشورت حکومت افغانستان در حال انجام شدن است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.