نگرانی مردم از تکرار فاجعه بر شهر غزنی

گزارشگر:شنبه 3 سنبله 1397 - ۰۲ سنبله ۱۳۹۷

mandegar-3یک عضو شورای ولایتی غزنی می‌گوید که طالبان در حدود سه یا چهار کیلومتری مقر ولایت غزنی جا گرفته‌اند و شب هنگام درگیری‌ها در این ساحه ادامه دارند.
او می گوید که جنگجویان برق این ولایت را نیز قطع کرده‌اند و طالبان منتظر فرصت هستند تا دوباره به شهر غزنی حمله کنند.
شهر غزنی مرکز یک ولایت استراتژیک است که شاهراه کلیدی کابل – قندهار از آن می‌گذرد. این شهر دو هفته پیش شاهد جنگ و درگیری شدید چند روزه میان نیروهای دولتی و طالبان بود. هرچند زندگی در حال حاضر در این شهر به حالت عادی برگشته، اما مردم همچنان نگرانند.
در همین حال، اعضای شورای ولایتی هشدار می دهند که تهدید کاملاَ رفع نشده است. شورای ولایتی غزنی خواهان اقدام جدی حکومت مرکزی و فرستادن نیروی بیشتر به غزنی شده است.
نصیر احمد فقیری، عضو شورای ولایتی غزنی می‌گوید که طالبان با تجهیزاتی که از نیروهای امنیتی به غنیمت گرفته اند، در حومه شهر جا گرفته‌اند و درگیری‌ها نیز دوباره آغاز شده‌اند.
فقیری به دویچه وله گفته که متاسفانه در این شب و روز بازهم تحرکات دشمن بیشتر شده است و در اکثر مناطق حومه شهر غزنی درگیری‌ها شروع شده‌اند. هرچند نیروهای امنیتی کمکی از مرکز آمده‌اند و تدابیر گرفته اند، اما شب گذشته هم در قسمت‌های شهر درگیری جریان داشت و برق وارداتی کابل را قطع کردند. اگر تدابیر جدی گرفته نشود، غزنی دوباره دچار فاجعه خواهد شد.
در همین حال؛ شماری از باشندگان ولایت غزنی نیز از وخیم بودن وضعیت امنیتی نگران هستند. یاسان یاسان، باشنده شهر غزنی می‌گوید: «طالبان از داخل شهر غزنی به قریه‌ها و ولسوالی‌ها پناه برده‌اند و از همانجا حملات شان را شدت بخشیده اند. شبانه صدای شلیک و انفجار شنیده می‌شود و مردم در حال ترک کردن شهر هستند.
او گفته که شایعه این که طالبان دوباره شهر را خواهند گرفت، بیشتر شده است. ما هم صداها را بیشتر می شنویم و مردم سراسیمه هستند و وضعیت نگران کننده است.»
اما وزارت دفاع ملی افغانستان می گوید که نیروهای کافی به غزنی فرستاده است و به زودی عملیات تصفیوی برای پاکسازی ولسوالی های این ولایت از وجود طالبان راه اندازی خواهد شد.
غفور احمد جاوید، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت: «در غزنی قوت‌های کامل ما وجود دارند و شهر غزنی پاکسازی شده است و به‌خاطر پاکسازی بیرون از شهر و ولسوالی‌ها، عملیات تصفوی پلان می‌شود و در روزهای نزدیک در ولسوالی‌ها عملیات آغاز خواهد شد.»
مقام‌های امنیتی تایید کردند که در حملات دو هفته پیش طالبان بر شهر غزنی دست کم ۱۰۰ عضو نیروهای امنیتی کشته شدند. براساس گزارش مقدماتی سازمان ملل متحد، در نتیجه جنگ شهر غزنی میان طالبان و نیروهای دولتی از ۲۰۰ تا ۲۵۰ فرد ملکی کشته یا زخمی شده اند.
جنگ چند روز شهر غزنی که تلفات و خسارت های مالی زیادی به جا گذاشت، سوال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زیادی را در مورد توانایی نیروهای امنیتی حکومت افغانستان ایجاد کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.