ماموریت جدید خلیلزاد چه خواهد بود؟

گزارشگر:ابوبکر صدیق / شنبه 3 سنبله 1397 - ۰۲ سنبله ۱۳۹۷

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امریکایی نگاشته است که وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا در نظر دارد تا زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین این کشور را به‌عنوان نمایندۀ ویژه در امور افغانستان بگمارد.
منابع گفته‌اند که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا می‌خواهد که آقای خلیلزاد را یک بار دیگر به‌عنوان فرستادۀ ‌ویژه در امور افغانستان تعیین کند تا از این طریق بر روند مذاکرات مستقیم صلح میان گروه طالبان و حکومت امریکا تسریع بخشد.
mandegar-3این در حالی‌است که تا هنوز دولت امریکا و آقای خلیلزاد در رابطه به این موضوع اظهار نظر نکرده‌اند.
آقای خلیل‌زاد در حالی به این سمت گماشته می‌شود که امریکا برای پایان جنگ افغانستان، گفت‌وگوهای مستقیم با طالبان را آغاز کرده است و گفته می‌شود انتصاب احتمالی آقای خلیلزاد، اشاره به جدیت و سرعت روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان دارد.
گماشته‌شدن آقای خلیلزاد به‌عنوان نمایندۀ ویژۀ امریکا در حالی بیان می‌شود که یک ماه پیش الیس ویلز، معاون وزارت خارجه ایالات متحده در امور جنوب آسیا، برای زمینه‌سازی مذاکرات صلح با مقام‌های قطری دیدار و گفت‌وگو کرده است.
منابع بین‌المللی، در رابطه به این دیدار نگاشته‌اند که هیات امریکایی به ریاست خانم ویلز با «اعضای کمیسیون سیاسی طالبان» در شهر دوحۀ قطر دیدار کرده است و پیرامون مذاکرات احتمالی صلح افغانستان» صحبت کرده است.
هم‌چنان، هیدر نئورت، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، دیدار معاون وزارت خارجۀ این کشور را با مقامات قطری در رابطه به روند صلح افغانستان تایید کرده است.
دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، بارها از عدم پیشرفت جنگ هفده‌سالۀ افغانستان ابراز ناامیدی کرده و بر تغییر سریع بازی جنگ تاکید کرده است.
وجود دارد که گزینش خلیل‌زاد به‌عنوان نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور افغانستان، به‌خاطر شناخت دقیق او از افغانستان و منطقه و برای پیشرفت گفت‌وگوهای صلح با طالبان صورت می‌گیرد.
در عین حال آگاهان باور دارند که گروه طالبان که همواره مذاکرات صلح با حکومت افغانستان را رد کرده و بر مذاکرات مستقیم با ایالات متحده تاکید دارند به همین سبب است که حکومت ترامپ زلمی خیلیلزاد را به‌عنوان نمایندۀ ویژه در امور افغانستان گماشته تا در مذاکرات مستقیم صلح با گروه طاالبان نقش ایفا کند.
از زلمی خلیل‌زاد به‌عنوان یکی از دیپلومات‌های کارکشتۀ آمریکایی یاد می‌شود که معمولا کارهای دشواری را در شرایط دشوار انجام داده است.
اما خلیلزاد منتقدانی در افغانستان دارد که عملکرد او را در در ارتباط به افغانستان تنگ‌نظرانه می‌پندارند و می گویند که سیاست های او سبب عمیق تر شدن شکاف‌های قومی در این کشور شد.
داکتر محی الدین مهدی، عضو مجلس نماینده‌گان، به این نظر است که از نظر خلیل‌زاد دشمن اصلىِ نظام قوم محوری که او معمار آن است، مردمان شامل جبهه مقاومت ضد طالبان است. به گفتۀ داکتر مهدی، خلیلزاد علاوه بر تسریع و تشدید پروسۀ حذف و به‌انزواراندن همۀ اعضای مقاومت ضد طالبان از محور اقتدار، موضوع مهمِ آشتی میان جناح‌هایِ هم‌تبار را، در محور حکومت رییس جمهور غنی رهبرى خواهد کرد.
داکتر مهدی می گوید که خلیلزاد خواهد کوشید که از شکل‌گیرى ائتلاف‌ها و اتحادها علیه حکومت کنونى جلوگیری کند.
به باور مهدی اکنون برنامه امریکا سخن از چه‌گونه‌گى واردکردن طالبان در نظام افغانستان است. که خلیلزاد مجری آن می‌شود.
منتقدان خلیلزاد باور دارند که دست‌اندازی‌های بی‌حد خلیلزاد در امور داخلی افغانستان، در زمان سمت‌اش و برتری طلبی برای یک قوم خاص، سبب شد تا نظام پساطالبان نتواند به همبسته‌گی داخلی برسد.
خلیل‌زاد در اصل از ولایت لغمان اما متولد بلخ است.
این سیاست کر ۶۷ ساله سال هاست که تابعیت آمریکایی دارد.
او در دو دوره ریاست جمهوری «جورج دبلیو بوش» سمت‌های مهمی مانند سفیرامریکا در عراق، سفیر آمریکا در سازمان ملل و سفیر امریکا در افغانستان را به عهده داشته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.