درگیری لفظی وزیر داخله با معاون امنیت پولیس کابل و بازتاب آن در رسانه‌های اجتماعی/ «مسوول کیست»

گزارشگر:ناجیه نوری/ شنبه 3 سنبله 1397 - ۰۲ سنبله ۱۳۹۷

وزیر امور داخلۀ کشور در نشست پرسش و پاسخ با فرماندهان حوزه‌های امنیتی که روز پنجشنبه اول سنبله/ شهریور سال روان در کابل برگزار شده بود با معاون امنیت پولیس کابل برخورد لفظی کرد.
در این نشست امنیتی، در حالی‌که معاون امنیت پولیس کابل از ناکارایی مسوولان در وزارت داخله انتقاد می‌کرد، وزیر داخله با واژۀ «بی‌کفایت» با وی برخورد لفظی کرد.
mandegar-3معاون امنیت پولیس کابل در این نشست گفت: در سطح رهبری فرماندهی پولیس کابل مشکلات زیادی وجود دارد و ما بارها با مسوولان در وزارت داخله ارتباط برقرار کردیم و خواستار ملاقات با وزیر شدیم، اما توجهی صورت نگرفت و صدای ما به‌گوش کسی نرسید.
اما ویس احمد برمک، وزیر امور داخله، سخنان وی را قطع کرد و گفت: «معاون صاحب بی‌کفایت بنشین در جایت، بنشین…، چتیات گفته روان استی».
جنرال محمد صادق مرادی، معاون امنیت فرماندهی پولیس کابل، خطاب به وزیر گفت: «من بی‌کفایت نیستم، مثل تو آدم عادی نیستم، سر من ریاست نکن، من یک جنرال استم».
این برخورد، اما واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است، برخی‌ها به حمایت از وزیر امور داخله از شورای امنیت انتقاد کرده، گفته اند که غنی و شورای امنیت، معاون امنیت کابل را مامور ساخته است تا چنین گستاخی را در برابر برمک انجام دهد.
برخی‌ها هم از معاون امنیت کابل حمایت کرده و این اقدام او را شجاعت توصیف کرده‌اند و ویس برمک را وزیر بی‌کفایت، «چاپلوس» و «ناکارا» خوانده‌اند.
نجیب دهزاد، نویسنده در صفحۀ فیس‌بوک‌اش نگاشته است: ده نفر انتحاری مجهز با «سلاح و جنگ‌افزارهای مختلف و مواد منفجره همراه با دو عراده واسطۀ زرهی» شیشه سیاه از مرز دیورند آمده در کمربند(امنیتی) پتلون وزیر داخله، داخل می‌شوند، بعد ایشان با وقاحت و چشم سفیدی – به‌جای استعفا و معذرت‌خواهی از مردم- از به‌غنیمت گرفتن دو «بمب دستی» در محوطۀ وزارت سخن می‌گوید!
اما عبدالاحد هادف، نوسینده در صفحۀ فیسبوک‌اش در واکنش به اقدام ویس احمد برمک، نگاشته است: شاید آقاى برمک در بخش نظامى فرد مسلکى نباشد و شاید هزار ضعف دیگر داشته باشد، اما هر که او را درست و دقیق بشناسد، در پاکى و صداقت او شک نمى‌کند. او در هر مقام و موقفى از کار در موسسه گرفته تا چندین وزارت ثابت کرده‌است که عنصر فاسد نیست و عشق او به کار و خدمت و تلاش به مراتب نیرومندتر از گرایش وى به پول و سرمایه و زن نو و بلندمنزل و کش و فش است.
در کشورى مثل افغانستان بدترین و بزرگ‌ترین عیب و ضعف یک مقام یا مامور دولتى همانا خصلت فساد است که بدتر از تروریسم در تباهى و بربادى این کشور عمل مى‌کند. من در گفت‌وگوى تند میان وزیر و جنرال هیچ جاذبه و عارضۀ تازه‌یی نمى‌بینم که این همه سر و صدا ایجاد کرده؛ چون یک امر معمول در سطح ادارات دولتى است، با این تفاوت که نباید این یکى رسانه‌یی مى‌شد.
با این‌حال سمیع دره‌‌یی، فعال جامعه مدنی می‌گوید: قرار نیست هرچیز را از عینک قومی و مخالفت با وزیران حکومت ببینیم. جنرال مرادی با وصف داشتن مشکلات زیاد در پولیس کابل و بی‌کفایتی‌های متعدد نسبت به تامین امنیت کابل، یک عسکر بی‌نظم و بی‌احترام است. اگر کمی هم وجدان در داوری‌‌های مسلکی (عسکری) وجود داشته باشد، این جنرال بی‌‌کفایت باید به جرم نافرمانی و بی‌حرمتی راهی زندان شود.
ما متاسفانه نارسایی و خبط حکومت قوم‌گرا و انحصارگر غنی را به پای یک وزیر رفورمیست و باانرژی می‌ریزیم که هیچ عاقلانه و عادلانه نیست!
برخی‌ها هم بر سری‌بودن چنین جلسات تاکید کرده می‌گویند: وزیر داخله حق اهانت و سرزنش‌کردن جنرال مسلکی را در مقابل کمرۀ‌ رسانه‌ها ندارد. به‌شکل معمول، چنین نشست‌ها سری و محرم برگزار می‌شوند.
این برخورد وزیر، دشمنان نیروهای دفاعی و امنیتی ما را دل‌شاد می‌سازد. برداشت و انتباه دشمن این خواهد بود که در میان صفوف این نیروهای دلیر و شجاع درزهای عمیق به‌میان آمده‌است.
شماری هم به نحوۀ برخورد وزیر با یک فرد تحت فرمانش انتقاد کرده می‌گویند: این نوع برخورد وزیر، خیلی زیان‌بار هم برای خودش و هم برای هم‌کارانش تمام خواهد شد. این جنرال را شاید قبل از این برخورد کسی نمی‌شناخت که چه خدمت و یا چه خیانتی کرده است؛ اما او اکنون یک قهرمان است که جرات کرده تا از ناکارای فرد اول وزارت امور داخله انتقاد کند.
برخی‌ها هم رفتار برمک با مامور زیردست‌اش را تقلید از رفتارهای غنی با زیردستان‌اش عنوان کرده می‌گویند: دیکتاتوری و توهین دو اصل مدیریت اشرف غنی است و برمک هم به تقلید از غنی دست به چنین اقدامی زده‌است.
بارها از زبان مسوولان حکومتی شنیده شده که محمد اشرف غنی از آدم‌های چاپلوس- معین جوانان وزارت فرهنگ- را دوست دارد و از مسوولان با استدلال- وزیر پیشین وزارت انرژی و آب- را بد می‌برد، توهین می‌کند و محروم نگه می‌دارد.
مسوولان خوش خدمت- ویس احمد برمک و…- از این پیروان خوب این سبک‌اند و می‌پندارند با کارهای نمایشی و توهین‌آلود، افغانستان را مدیریت و به مردم خدمت می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.