«انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری همزمان برگزار می‌شود»/ کمسیون انتخابات: انتخـابات پارلمـانی به وقت خـودش برگـزار خواهـد شـد

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 4 سنبله 1397 - ۰۳ سنبله ۱۳۹۷

یک منبع حکومتى به روزنامه ماندگار گفته‌است که انتخابات پارلمانى در سال آینده با انتخابات ریاست جمهورى هم‌زمان برگزار خواهد شد.
این منبع که نخواست نام‌اش گرفته شود، می‌گوید: چون جامعه جهانى و کشورهاى تمویل کنندۀ پروسۀ انتخابات افغانستان، حاضر نیستند به انتخابات پارلمانى جدا و به انتخابات ریاست جمهورى جدا هزینه کنند؛ زیرا بین دو انتخابات پارلمانى و ریاست‌جمهورى فاصلۀ زمانى اندکى mandegar-3وجود دارد و برگزارى جداگانۀ هردو انتخابات، هزینۀ‌ زیادی می‌طلبد، بنابر این بهتراست که انتخابات پارلمانى و ریاست‌جمهورى یک‌جا و هم‌زمان در سال آینده برگزار شود.
اما عزیز ابراهیمی با رد این ادعا به روزنامه ماندگار می‌گوید: جامعه جهانی تعهد کرده‌است که افغانستان را در برگزاری انتخابات پارلمانی در زمان معین آن ( ۲۸ میزان) کمک می‌کند و متعهد شده که ۹۰ در صد هزینۀ انتخابات پارلمانی افغانستان را می‌پردازد.
ابراهیمی تاکید می‌کند: ما فهرست نهایی را اعلام کردیم، طرح اوراق رای‌دهی نهایی و به‌چاپ فرستاده شده‌است، اسامی چهار میلیون رای‌دهنده را وارد سیستم کرده‌ایم، در بخش استخدام روسای ولایتی کار به شدت ادامه دارد، در حقیقت می‌توان گفت که همه‌چیز برای برگزاری انتخابات آماده‌است و یک‌بار دیگر تاکید کرد که انتخابات در ۲۸ میزان سال روان برگزار می‌شود.
در همین حال مسوولان در کمیسیون مستقل انتخابات در حالی‌که از بسته‌بودن دفاتر کمیسیون انتخابات در ولایت‌های ننگرهار، پروان، بدخشان، تخار و پکتیا شاکی‌اند؛ اما تاکید دارند که انتخابات به تاریخ ۲۸ میزان برگزار خواهد شد.
مسوولان در کمسیون انتخابات در حالی به برگزاری انتخابات به تاریخ ۲۸ میزان تاکید می‌کند که حدود یک‌هفته پیش و پس از نشر فهرست نامزدان حذف‌شده از لیست نهایی، اعلام کردند که برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان با بن‌بست روبرو شده‌‌است.
برگزاری انتخابات درست زمانی با اگر و مگرها مواجه شد که هواداران نامزدان معترض دروازۀ دفاتر کمیسیون انتخابات در بسیاری از ولایت را بستند.
هواداران نامزدان حذف‌شده، هشدار داده‌اند تا زمانی‌که نام نامزد مورد نظرشان وارد فهرست نهایی نشود، اجازه نخواهند داد تا دفاتر کمیسیون انتخابات در ولایات مربوط‌‌‌ شان باز شود.
اما عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخن‌گوی کمیسیون انتخابات می‌گوید: دفاتر کمیسیون انتخابات در ولایات کابل کندز و لوگر باز شده و نهادهای امنیتی تعهد کرده‌اند و تلاش دارند که تا پایان هفتۀ روان تمامی دفاتر کمیسیون انتخابات در ولایات را که تاکنون بسته‌اند، باز کنند.
اکنون باید منتظر ماند که آیا نهادهای امنیتی خواهند توانست دفاتر مسدودشده از سوی هواداران نامزدان معترض را باز کنند یا خیر!
ابراهیمی در خصوص طرح احزاب سیاسی که مانع دیگری برای برگزاری انتخابات در زمان معین آن محسوب می‌شود، گفت: طرح احزاب سیاسی یک طرح خوب و معقول است، اما چون این طرح ناوقت ارایه شده‌است، بنابر این اجرای آن ممکن نیست و کمیسیون نمی‌تواند به‌خاطر اجرای این طرح انتخابات را به تعویق بی‌اندازد.
اما احزاب سیاسی دیروز شنبه (۳ سنبله/ شهریور) طی اعلامیه‌یی به حکومت هشدار دادند که دروازۀ کمیسیون انتخابات در کابل و ولایات را می‌بندند.
در اعلامیۀ احزاب سیاسی آمده‌است: «به‌خاطر برآورده‌نشدن خواست احزاب سیاسی، دروازه‌های دفاتر کمیسیون انتخابات در مرکز و ولایت‌ها را بسته خواهیم کرد».
مسوولان در کمیسیون انتخابات اما، درحالی‌ به برگزاری انتخابات به تاریخ ۲۸ میزان تاکید دارند که نهادهای ناظر بر انتخابات، احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و مردم به برگزاری انتخابات پارلمانی در وقت معین آن بارومند نیستند و تاکید دارند که بدون شک برگزاری انتخابات پارلمانی به تعویق خواهد افتاد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.