نماینده‌گان و اعضای شورای ولایتی فاریاب: نیـروهای امنیتی به اساس فرمان غنی عقب نشینی کـردند

گزارشگر:داود مکارم/ سه شنبه 6 سنبله 1397 - ۰۵ سنبله ۱۳۹۷

نیروهای امنیتی از ولسوالی غورماچ به‌ اساس دستور محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی عقب نشینی کرده‌اند.
برخی از اعضای شورای ولایتی و نماینده‌گان مردم فاریاب در مجلس با نگرانی از سقوط برخی از ولسوالی‌ها این ولایت به دست طالبان، می‌گویند که نیروهای ارتش به اساس فرمان رییس حکومت وحدت ملی از برخی ولسوالی‌ها به‌طرف شهرها عقب‌نشینی کرده‌اند.
mandegar-3رنگینه کارگر، نمایندۀ مردم فاریاب در مجلس‌ نماینده‌گان که در فاریاب حضور داشت، در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با نگرانی از و ضعیت برخی ساحات و ولسوالی‌ها گفت: ولسوالی استراتژیک قرم‌قل در جوار ولسوالی اندخوی به‌دست طالبان سقوط کرده است.
بانو کارگر، خواستار حمایت و توجه جدی مقامات ارشد امنیتی در این مورد شد و افزود که شب و روز گذشته جنگ در ولسوالی قرم‌قل ولایت فاریاب جریان داشت، دو پستۀ نیروهای امنیتی در منطقۀ یوسف‌میرزا توسط گروهای تروریستی، آتش زده شد و در نتیجه ولسوالی قرم‌قل به‌دست گروه‌های دهشت‌افگن سقوط کرد.
نمایندۀ مردم فاریاب تصریح کرد: بارها مقامات وزارت امور داخله و دفاع را در جریان وضعیت جنگی و ناامن ولایت فاریاب و مناطقی را که امکان سقوط داشت، گذاشتیم و از آن‌ها خواستیم که نیروهای در حال جنگ را حمایت و از سقوط مناطق جلوگیری کنند. اما، مقامات در کابل به هشدار ما توجه نکرد و ولسوالی قرم‌قل به دست گروه طالبان سقوط کرد.
بانو کارگر از عمل‌کرد مقامات امنیتی به‌شدت انتقاد کرده و دلیل سقوط مناطق را در این ولایت، بی‌کفایتی و عدم توجه و رسیده‌گی مسوولان به این ولایت عنوان کرده تصریح کرد که نیروهای ارتش وقتی در لسوالی خواجه‌سبزپوش در جنگ با طالبان شهید دادند، حکومت مرکزی حتی اقدام به انتقال اجساد شهدا به خانواده‌های‌شان نکرد و شهدا را در همان منطقه دفن کردند و حال بسیاری از این مناطق به دلیل نداشتن و نرسیدن تجهیزات و امکانات به نیروهای امنیتی سقوط می‌کنند.
هم‌چنان، محمدنادر سعیدی عضوی شورای ولایتی فاریاب، ضمن تایید واگذاری و عقب‌نشینی نیروهای ارتش از ولسوالی غورماچ گفت: نیروهای دولتی از ولسوالی غورماچ، براساس دستور رییس حکومت وحدت ملی دیروز به‌طرف ولسوالی قیصار عقب‌نشینی کرده و پیامد این عقب‌نشینی، تضعیف روحیه نیروهای خیزش مردمی و امنیتی خواهد شد.
به گفتۀ او، اعضای شورای ولایتی فاریاب بارها از حکومت مرکزی خواستند که به ناامنی‌های ولایت فاریاب و مناطقی‌که در معرض خطر سقوط قرار دارند، توجه جدی کند، اما صدای ما را کسی نمی‌شنود و تمامی مناطق ولایت فاریاب را خطر سقوط تهدید می‌کند.
از سویی هم، حاجی محمدهاشم نمایندۀ دیگر مردم فاریاب در مجلس، علت اصلی سقوط و عقب‌نشینی نیروهای امنیتی را عدم هماهنگی و انسجام در میان نیروهای امنیتی می‌داند و از مقامات حکومتی می‌خواهد که برای ایجاد انسجام و هماهنگی بیشتر رهبری واحد را میان نیروهای امنیتی در جنگ با دشمن ایجاد کنند و اجازه ندهند که تجربۀ تلخ و جبران‌ناپذیر» کندز وغزنی» یک‌بار دیگر در فاریاب تکرار شود.
این درحالی‌ست که نقیب‌الله فایق، والی فاریاب از واگذاری ولسوالی غورماچ به ادارۀ محلی بادغیس خبرداده و اظهار داشت که طبق توافق با حکومت مرکزی قرار است تا ظرف دو روز دیگر تمام نیروهای مستقر درغورماچ با همه تجهیزات‌شان به نقاط دیگر فاریاب انتقال داده خواهد شد. مسوولان نظامی در شمال کشور گفته‌های والی فاریاب را تایید و تصریح کرده‌اند که تا ۲۴ ساعت آینده نیروهای قول اردوی شاهین تامین امنیت ولسوالی غورماچ را دوباره به قول اردو۲۰۷ ظفر در زون غرب کشور واگذارخواهد کرد و نیروهای قول اردوی شاهین از ولسوالی بیرون می‌شود. غورماچ از لحاظ اداری مربوط به جغرافیای ولایت بادغیس است و یکی از مناطق پرتلفات برای نیروهای امنیتی محسوب می‌شد و همین کمپ چینایی‌ها نمونه‌یی از حاکمیت دولتی در غورماچ بود که با تمام پرسنل و تجهیزات به‌دست طالبان افتاد و این رویداد باعث شد تا قرارگاه اردوی ملی تحت محاصرۀ غورماچ در وضعیت بدی قرار بگیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.