نگرانی‌ از سقوط پنج شهر مهم به‌دست طالبان

گزارشگر:شنبه 10 سنبله 1397 - ۰۹ سنبله ۱۳۹۷

برخی از شهروندان ولایت‌های جنوبی، شرقی و شمال-شرقی از سقوط برخی از این ولایت‌ها به‌دست گروه طالبان خبر داده‌اند.
شهر گردیز در جنوب-شرق، کندز در شمال-شرق، غزنی در مرکز، فراه در غرب و میمنه در شمال کشور، از شهرهای استراتژیک هستند که با تهدیدهای جدی امنیتی روبه‌رواند و حتا احتمال سقوط این شهرها نگرانی‌ مردم را چندبرابر ساخته است.
mandegar-3شماری از باشنده‌گان این شهرها، هشدار می‌دهند که اگر حکومت کاری نکند، به‌زودی این شهرها به‌دست طالبان خواهند افتاد.
عبدالرحمان، فعال جامعۀ مدنی فراه در این باره گفت که نگرانی این است که طالبان امشب و یا فردا حمله می‌کنند. او گفته که اوضاع به‌شدت نگران کننده است و مردم همه به تشویش اند.
امرالدین ولی، عضو شورای ولایتی کندز با اشاره به ناامنی‌ها در این ولایت گفته که سر و صداهایی است که کندز ساعت بعد و یا روز بعد مورد تهاجم طالبان قرار می‌گیرد، اما هیچ‌کس این نگرانی‌ها را جد نمی‌گیرد.
در همین‌حال، وزارت دفاع ملی با تایید این نگرانی‎ها می‌گوید که نیروهای امنیتی– دفاعی کشور در هرحالتی آماده‌باش هستند.
غفور احمد جاوید، سخن‌گوی وزارت دفاع ملی می‌گوید که این نگرانی‌ها با نیروهای امریکایی نیز در میان گذاشته شده‌اند و اگر احتمال تحرکی از سوی طالبان دیده شود، نیروهای امریکایی آمادۀ کمک در بخش هوایی استند.
آقای جاوید، تاکید کرده که در بارۀ این نگرانی‌ها با دوستان بین‌المللی هم گفت‌وگو شده است و در این باره کمک‎های هوایی آنان و تمامی مواردی که بتواند ما را کمک بکند در نظر گرفته شده است.
در همین‎حال، معاون ریاست عملیاتی وزارت دفاع ملی از راه‌اندازی عملیات‌های گسترده در شمال، شمال-شرق و جنوب کشور در آیندۀ نزدیک خبر می‌دهد.
وزارت امور داخله نیز از بسنده‌بودن نیروهای دولتی در برابر تهدیدها اطمینان می‌دهد.
نجیب دانش، سخن‌گوی وزارت امور داخله در رابطه به این نگرانی‌ها می‌گوید که براساس همان ارزیابی‌هایی که متخصصان نظامی داشته‌اند بر همان اساس ما نیروی خویش را در نظر می‌گیریم.
اما چرا اوضاع به این‌جا کشانیده شده است که پس از سقوط بخش‌هایی از شهر غزنی، مرکز پنج ولایت راهبردی دیگر نیز از رهگذر امنیتی نابه‌سامان استند.
میاگل خالد، آگاه مسایل نظامی باور دارد که استراتیژی امریکا در نوسان بوده است، چندبار این استراتیژی تغییر کرده است و بسیار کارا نبوده است، ما نیاز داریم که در کنار جنگ به موارد دیپلوماسی نیز توجه می‌کردیم.
این درحالی‌ست که یک سال از اعلام راهبرد تازۀ واشنگتن در بارۀ جنگ افغانستان می‌گذرد، راهبردی که کابل-واشنگتن انتظار داشتند تا بن‌بست جنگ را در افغانستان بشکند و به‌ طولانی‌ترین جنگ امریکا در جهان نقطۀ پایان بگذارد، اما آتش جنگ هنوزهم در میدان‌های نبرد شعله‌ور هستند و تلفات نیروهای دولتی نیز نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.