نخست وزیر جاپان: رابطۀ چین – جـاپان به حـالت عادی برگشتـه است

گزارشگر:دو شنبه 12 سنبله 1397 - ۱۱ سنبله ۱۳۹۷

mandegar-3نخست‎وزیر جاپان می‎گوید: رابطه با چین به مسیر عادی بازگشته و این‌که وقتی پای مباحثات تجاری به‌میان می‌‏آید؛ منافع ملی بر دوستی با رییس جمهوری آمریکا برتری دارد.
شینزو آبه، نخست‌وزیر جاپان در مصاحبه با روزنامۀ «سانکی» این کشور از اعتماد خود به بهبود روابط با چین سخن گفت و تاکید کرد رابطۀ دوجانبه به مسیر عادی خود بازگشته است.
آبه که قرار است پایان ماه میلادی آینده (اکتبر) به چین سفر کند، از امید برای پذیرایی متقابل از شی‌جین‌پینگ رییس‌ جمهور چین در آینده خبر داد.
اظهارات آبه در میانۀ اعمال فشار تجاری دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا بر جاپان و چین و افزایش نگرانی از بابت سیاست حمایت‌گرایی (protectionism) و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی، ایراد شد.
گفتنی‌ست که ترامپ به‌ویژه با تمرکز بر اختلاف تراز تجاری با جاپان و آلمان در بخش صنایع خودروسازی، همواره از اعمال تعرفه به‌عنوان ابزاری برای فشار اقتصادی سود برده است.
در همین‌ راستا، آبه در مصاحبۀ خود گفت با ترامپ در خصوص هدف بزرگی که شامل توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری در راستای تامین منافع ۲ کشور می‌شود؛ هم‌عقیده است، اما نمی‌تواند در خصوص هیچ‌ یک از مباحثات تجاری، دوستی را بر منافع ملی ارجحیت دهد.
این در حالی که خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که پکن- توکیو بر سر پاره‌یی از مساله از جمله مالکیت جزایر سنکاکو، مناقشات ارضی دریای چین شرقی و اندوه به‌‌جامانده از دوران امپراطوری جاپان، با یک‌دیگر اختلافاتی دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.