ایتلاف بزرگ ملی افغانستان در واکنش به اظهارات اداره ثبت احوال نفوس و کمیسیون انتخابات: یک میلیون اسناد به اثبات تقلبات کمیسیون انتخابات و ادارۀ ثبت احوال نفوس داریم

گزارشگر:ناجیه نوری / دو شنبه 12 سنبله 1397 - ۱۱ سنبله ۱۳۹۷

ایتلاف بزرگ ملی در واکنش به گفته‌های ادارۀ ثبت و احوال نفوس و کمیسیون انتخابات می‌گوید: این گز و این میدان» ما اسنادی در اخیتار داریم که تقلبات سازمان‌یافتۀ کمیسیون انتخابات و ادارۀ ثبت احوال نفوس را ثابت می‌کند که به دستور ارگ به نفع یک عده از نامزدان خاص انجام داده‌اند.
سخن‌گوی این ایتلاف به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: در حقیقت ما یک میلیون اسناد در اختیار داریم که فقط صدهزار آن‌را با رسانه‌ها شریک کردیم.
mandegar-3ادارۀ‌ مرکزی ثبت احوال نفوس گفته، شناس‌نامه‌هایی‌که از سوی این ایتلاف نمایش داده شده، جعلی است و اعتبار حقوقی ندارد.
این اداره رور گذشته یکشنبه ۱۱ سنبله/ شهریور با نشر خبرنامه‌‌‌یی از نهادهای امنیتی و ‌عدلی قضایی خواسته است تا چگونگی دسترسی ایتلاف ملی بزرگ افغانستان را به این شناس‌نامه‌ها بررسی کرده و عاملان آن را شناسایی و به پنجه‌ قانون بسپارند.
اما، اکنون فضل‌الرحمان اوریا، سخن‌گوی ایتلاف بزرگ ملی می‌گوید: ما روز شنبه که قرار بود یک‌صدهزار تذکره استیکردار جعلی را با رسانه‌ها شریک بسازیم، از کمیسیون انتخابات، دادستانی کل و ادارۀ ثبت و احوال نفوس دعوت کردیم تا بیایند و این اسناد را ببینند که متاسفانه از این نهادها هیچ‌کسی تشریف نیاورد و به نحوی فرار کردند.
اوریا ادعا دارد که ارگ، ادارۀ ثبت و احوال نفوس با هم‌کاری کمیسیون انتخابات در صدد انجام تقلب گسترده در انتخابات استند و ما اسناد آن‌را روز شنبه با رسانه‌ها شریک ساختیم.
او در خصوص سوال ادارۀ ثبت و احوال نفوس که گفته این اسناد از کجا شده است گفت: این‌که مشخص است، این جعل توسط سه ارگان صورت گرفته است. کمیسیون انتخابات. این کمیسیون استکیرها را در اختیار یک نامزد مشخص قرار داده تا پیروز شود.
ارویا افزود: بخش دوم ثبت و احوال نفوس است که تذکره را در اختیار نامزدان مشخص قرار دادند و تمامی این موارد به دستور ارگ انجام شده است.
سخن‌گوی ایتلاف بزرگ ملی می‌گوید: « این گز و این میدان» ما اسناد در اختیار داریم، محکمه/ دادگاه هم می‌ریم و اسناد را در اختیار هر ارگانی که بخواهند قرار می‌دهیم، چون اسنادی که ما در اختیار داریم، تقلبات سازمان‌یافته را ثابت می‌کند که به دستور ارگ به نفع یک‌عده از نامزدان خاص انجام شده است».
او ادعا دارد که بعضی از این اسناد در کتاب ثبت و احوال نفوس ثبت است و خود آنان این مساله را می‌دانند، این اسناد قابل انکار نیست، هر ارگان یا نهادی که خواسته باشد، می‌تواند این اسناد را به کمیسیون انتخابات و یا ادارۀ ثبت و احوال نفوس ببرند و ببیند که آیا ادعا ما درست است یا خیر.
او می‌گوید این اسناد به‌جز غزنی متعلق به ۳۳ ولایت است و ما از ۳۳ ولایت نمونه‌ها را جمع کردیم، یعنی در ۳۳ ولایت تقلب صورت گرفته است.
این در حالی‌ست که شنبه ۱۰ سنبله/ شهریور ایتلاف بزرگ ملی افغانستان در نشست ادعا کرد که حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات به‌طور گسترده در روند انتخابات پارلمانی و شورای‌ ولسوالی‌ها به تقلب، تخلف و جعل اسناد دست زده‌اند. این ایتلاف هزاران شناس‌نامه‌ جعلی را که برچسپ‌های اصلی روی آن نصب شده است، به نمایش گذاشته و اعلام کرد که شماری از این شناس‌نامه‌ها از سوی ادارۀ ثبت احوال نفوس توزیع شده است.
این در حالی‌ست که عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در واکنش به افشاگری‌های این جریان دیروز در یک نشست خبری گفت که مسوولیت تشخیص شناسنامه‌های جعلی همراه با برچسپ کمیسیون، به‌دوش ادارۀ توزیع شناس‌نامه‌ها است نه کمیسیون مستقل انتخابات.
هم‌چنان صیاد تاکید کرد که ایتلاف با همه‌گانی‌کردن این اسناد خواسته است که اذهان عامه را مغشوش نماید و از سویی هم انتخابات را سبوتاژ کند.
هم‌چنان روح الله احمدزی، مسوول دفتر رسانه‌های ادارۀ ثبت احوال نفوس نیز در این نشست خبری گفت که شماری از شناسنامه‌های دیگری را که این احزاب به نمایش گذاشتند، ثبت‌شدۀ ادارۀ ثبت احوال نفوس نیست و به‌گونۀ جعلی توسط افراد امضا و مهر شده‌اند.
۶۰ جلد کتاب ثبت نام مفقود است
در عین حال، مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات از مفقودشدن ۶۰ جلد کتاب ثبت نام رای‌دهنده‌گان خبرداده‌اند.
حفیظ‌الله هاشمی، سخن‌گوی این کمیسیون دیروز یک‌شنبه(۱۱ سنبله) در نشست خبری گفت که بر اساس گزارش‌هایی‌که قبلا دریافت کرده‌اند و با استفاده از سیستم ردیابی و سیستم‌های پیشرفته دریافته‌اند که در جریان ثبت نام رای‌دهنده‌گان به تعداد ۶۰ جلد کتاب ثبت نام مفقود و یا از جانب مخالفان دولت حریق شده‌اند.
سخن‌گوی این کمیسیون در ادامه تصریح کرد که این کتاب‌ها از دید کمیسیون انتخابات از اعتبار ساقط بوده و شامل فهرست رای‌دهنده‌گان نمی‌شود.
این مسوول کمیسیون مستقل انتخابات در عین حال گفت که تا کنون به تعداد ۲۵ جلد کتاب ثبت نام رای‌دهنده‌گان مشکوک تشخیص شده و از روند درج معلومات در بانک اطلاعات در حال حاضر به‌صورت موقت خارج شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.