۲۳ عادت روزانه که شما را باهوش تر می کند

گزارشگر:میترا تهرانی/ دو شنبه 12 سنبله 1397 - ۱۱ سنبله ۱۳۹۷

mandegar-3-۱ روزانه ۱۰ ایده داشته باشید
دربارۀ کاهش فقر، چه‌گونه‌گی حل مشکلی که دارید، ایده‌های جالب برای فیلم، یا هرچیز دیگری بیاندیشید. موضوع مهم نیست، همین‌قدر که مغز و ماهیچه‌های نظریه‌پردازتان به‌کارکردن مشغول شود. حتی ممکن است لیستی که در مورد آن فکر می‌کنید شما را به سمت ایدۀ یک استارت آپ جدید و یا موضوعی جالب برای نوشتن هدایت کند.

۲ – روزنامه بخوانید
روزنامه‌خواندن باعث می‌شود که از اتفاقات مهمی که در اطراف شما اتفاق می‌افتد، آگاه‌تر شوید. یاد می‌گیرید که نظریه‌های خودتان را شکل بدهید و با مسایلی که در ظاهر هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند، نقاط مشترکی پیدا کنید. علاوه بر این در مهمانی‌ها و جمع‌های دوستانه کلی حرف برای گفتن دارید
.
۳ – با خودتان بحث کنید
یکی از چیزهایی که به تازه‌گی آموخته‌اید را انتخاب کنید و یک نظریۀ خاص و جالب در موردش بدهید که به فکر هرکسی نمی‌رسد. سعی کنید برای نظریۀ تان شواهدی پیدا کنید. فکرتان را باز نگه‌دارید تا اگر شواهدی که یافته‌اید برخلاف نظریۀ تان بود، نظریۀ را تغییر دهید. این کار را هر روز ادامه دهید تا مهارت تفکر خارج از جعبه را بیاموزید.
اگر احساس نمودید گیر کرده‌اید، مقاله‌های انتقادی را بخوانید. این نوع طرز نوشتار به شما کمک می‌کند تا بفهمید بقیه مردم چه‌گونه نظرات شان را شرح داده و بحث می‌کنند.

۴ – فصلی از یک کتاب داستانی یا غیرداستانی بخوانید
هدف تعیین کنید که هفته‌یی یک کتاب بخوانید. همیشه می‌توانید در لابلای کارهای‌تان اوقاتی برای کتاب‌خواندن بیابید. هنگام رفت و آمدهای روزانه یا هنگامی که در صف ایستاده اید. Goodreads راه خیلی خوبی است که مسیر چیزهایی که می‌خوانید را ثبت کرده و جامعه‌های مجازی کتاب‌خوان‌های دیگر را پیدا کنید.
کتاب‌های داستانی برای درک شخصیت‌ها و نگاه‌کردن به زنده‌گی از منظری دیگر عالی است. کتاب‌های غیرتخیلی هم شما را با موضوعات جدید، از سیاست گرفته تا روانشناسی آشنا می‌کند.

۵ – به‌جای تلویزیون نگاه‌کردن، ویدیوهای آموزشی ببینید
گاهی تماشای فیلم‌هایی مرتبط با چیزهای مورد علاقۀ تان بسیار مفرح‌تر از خواندن مطالبی در مورد آن‌ها ست. هم‌چنین با دیدن فیلم‌های آموزشی قادر خواهید بود از تجربیات بقیه مردم نیز استفاده کنید.
می‌توانید فیلم‌های آموزشی و جالبی را پیدا کنید یا به گفت‌وگوهای talksTED گوش بدهید. اطلاعاتی که به‌وسیلۀ فیلم منتقل می‌شوند اکثرا قابلیت هضم و به‌خاطرسپاری بیشتری دارند، پس می‌توانید مطمئن باشید که آن‌ها به حافظۀ تان می‌چسبند.

۶ – در منابع اطلاعاتی جالب مشترک شوید
در شبکه‌های اجتماعی صفحات جالب را دنبال کنید. بنابراین هرگاه صفحۀ فید خودتان را باز می کنید با مشتی از اطلاعات مفید روبرو هستید. مثلا اگر به تکنولوژی و علوم روز علاقمندید، دیجیاتو آن‌ها را برای شما گلچین می‌کند و می‌توانید با فالوکردن دیجیاتو در شبکه‌های اجتماعی، یا حتی اشتراک در خوراک دیجیاتو آن‌ها را همیشه داشته باشید.

۷ – منابع دانش مورد علاقۀ تان را هر روز چک کنید
هرروز در سایت‌هایی مثل Quora، Stack Overflow، دیجیاتو وبلاگ‌های مورد علاقۀ تان بچرخید تا گرسنه‌گی ذهن خود برای یادگیری را سیر کنید. مقاله‌های مورد علاقۀ تان را برای مطالعه سر فرصت در Pocket نگه دارید و شب‌هنگام قبل از خواب مطالعۀ شان کنید.
۸ – آن‌چه که یاد گرفته‌اید با دیگران به اشتراک بگذارید
اگر کسی را برای بحث و تحلیل در مورد ایدۀهایتان یافتید، می‌توانید دانش تان را با یکدیگر به اشتراک بگذارید و به این ترتیب دیدگاه‌های جدیدی پیدا کنید. هم‌چنین هروقت شما توانستید ایده‌های‌تان را به شخص دیگری توضیح بدهید، به این معنی است که شما قطعا روی آن مفهوم، تسلط کافی دارید. حتی می‌توانید بدون صحبت مستقیم با یک شخص خاص ایده‌های‌تان را انتشار دهید. خیلی از مردم دوست دارند وبلاگ نویسی کنند و به این طریق دیگران را به گفت‌وگوی آنلاین دعوت کنند.

۹ – دو فهرست تهیه کنید: یکی مهارت‌های مربوط به کار تان که در حال حاضر می‌خواهید که یاد بگیرید و یک لیست از چیزهایی که می‌خواهید در آینده به آن برسید
Google Doc جای مناسبی برای نگه‌داشتن لیست‌های‌تان است. تصمیم بگیرید چه چیزهایی باید یاد بگیرید، منابعی را که این مهارت‌ها را به شما یاد می‌دهند تدوین کرده و هر روز روی آن‌ها کار کنید
.
۱۰ – یک فهرست “انجام دادم” درست کنید
در انتهای هر روز، هر آن‌چه را که کامل کردید در داخل این لیست بنویسید. این باعث می‌شود که احساس بهتری در مورد کارهایی که انجام می‌دهید داشته باشید، خصوصا اگر در موقعیتی هستید که احساس دلسردی و ناامیدی می‌کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند که کارایی خودتان را بسنجید و بفهمید لیست کارهای قابل انجام برای فردا را چه‌گونه تهیه کنید.

۱۱ – آن‌چه را که یاد می‌گیرید، بنویسید
می‌توانید نوشتن یک بلاگ را آغاز کنید. اپ‌هایی مثل Inkpad هم به شما کمک می‌کنند هرچیزی که یاد می‌گیرید را یادداشت کنید. این کار نه تنها برای ثبت هرآن‌چه که یاد می‌گیرید مفید است، بلکه منبع خوبی از انگیزه برای شماست که به این کار ادامه دهید. اگر بدانید که انتهای روز می‌خواهید در مورد چیزهایی که یاد گرفته‌اید بنویسید، انگیزۀ تان برای یادگیری موارد جدید بیشتر می‌شود.

۱۲ – ذهنتان را تحریک کنید
دویدن‌های روزانه باعث جریان‌یافتن و سلامت روانی مغز شما می‌شود. هم‌چنین دویدن، وقت مناسبی برای فکر در مورد تصمیمات سختی که می‌خواهید بگیرید و پردازش اطلاعات جدید در اختیار شما قرار می‌دهد.

۱۳ – دوره‌های آنلاین ببینید
در دوره‌های آنلاینی که محبوب حرفه‌یی‌هاست (مثل Coursera) شرکت کنید. مطمئن شوید که بیش از حد خودتان را درگیر ننمایید. با یک یا دو دوره شروع کرده و روی آن‌ها تمرکز کنید.

۱۴ – با کسی که به نظرتان جالب می‌آید، صحبت کنید
حتی اگر غریبه بودند، از ارتباط برقرارکردن با آن‌ها نترسید. در مورد علایق شان بپرسید و این‌که چه‌گونه به آن علایق دست یافته‌اند. شما از کسانی که به سختی می‌شناسید، بیشتر می‌آموزید.

۱۵ – با کسانی که از شما باهوش‌تر هستند بیرون بروید
وقت تان را تا آن‌جایی‌که می‌توانید با مردم باهوش‌تر از خودتان بگذرانید. هر روز باید تلاش کنید تا باکسی که الهام‌بخش شماست یک قهوه بنوشید و یا قدم بزنید.
همیشه فرووتنانه در جستجوی یادگیری باشید. تا جایی‌که می‌توانید سوال بپرسید. اگر همیشه در میان مردمانی باشید که بیشتر از شما می‌دانند، چاره‌یی ندارید جز این‌که شما هم بیشتر بیاموزید.

۱۶ – سوال های‌تان را دنبال کنید
اگر چیز جالبی دیدید یا در موردش شنیدید، لحظه را از دست ندهید، دنبالش کنید. در پی رفع کنجکاوی‌تان باشید و پاسخ سوال های‌تان را بیابید.

۱۷ – از یک اپلیکیشین واژۀ روز استفاده کنید
دامنۀ واژه‌گان خودتان را افزایش دهید، این‌گونه در آزمون‌هایی مثل GRE یا SAT هم موفق‌تر خواهید بود. یا حداقل در تعاملات روزانه با دیگران احساس بهتری خواهید داشت.
هم‌چنین سعی کنید واژه‌گان جدیدی در زبان‌های مختلف یاد بگیرید. سعی کنید هر روز ۱۰ لغت از زبان خارجی که می‌خواهید، یاد بگیرید. برای این کار می‌توانید از اپ‌هایی مثل DuoLingo، LiveMocha، Basuu بهره بگیرید.

۱۸ – یک کار ترسناک انجام دهید
“خارج‌شدن از ناحیۀ راحتی مان همیشه باعث عاقل‌ترشدن ما می‌شود.” هر روز خودتان را کمی بیشتر به جلو هل بدهید. با پیوستن به کلاس‌هایToastMaster صحبت کردن در مقابل عموم را امتحان کنید. یک پرپوزل آماده کنید و جلسۀ کاری تان را به‌دست بگیرید. به کسی‌که تحسینش می‌کنید یک نامه یا ایمیل بنویسید و با او ارتباط برقرار کنید.
۱۹ – جاهای جدید را بگردید
اگر نمی‌توانید هر روز سفر کنید، حداقل سعی کنید چیزهای جالبی‌که در موطن خودتان وجود دارد را پیدا کنید. این‌گونه با مردم جدید و متفاوتی برخورد کرده و حقایق جدیدی می‌آموزید. این‌که خودتان ببینید خیلی سازنده‌تر از نشستن در خانه و دیدن آن‌ها در تلویزیون است.

۲۰ – در بازی‌های “هوشمند” شرکت کنید
برخی بازی‌ها مثل شطرنج و اسکربل (بازی واژه‌گان) باعث گسترش ذهن شما می‌شوند. گاهی خودتان را با بازی‌کردن این‌گونه بازی‌ها به چالش بکشید. مثلا بدون استفاده از فرهنگ لغت، اسکربل بازی کنید. هم‌چنین حل‌کردن جدول‌هایی مثل سودوکو، ۲۰۴۸ و Doors هم مفید است.

۲۱ – مقدار زمان کنار بگذارید تا هیچ کاری در آن زمان انجام ندهید
نشستن در سکوت خیلی اوقات الهام‌بخش است و روی کل روز شما تاثیر می‌گذارد.

۲۲ – یک سرگرمی سازنده پیدا کنید
سرگرمی داشته باشید که می‌توانید هر روز کمی روی آن کار کنید، از بافتنی گرفته تا ماهی‌گیری، می‌توانید هر روز بیشتر از آن یاد بگیرید. مثلا هر روز سعی کنید یک قطعۀ جدید موسیقی را بنوازید، یا یک کتاب فیزیک بخوانید، چندصفحه از رمان خودتان را بنویسید یا یک مهارت جدید کامپیوتری یاد بگیرید.

۲۳ – چیزی‌که یادگرفته‌اید را به‌کار ببرید
اگر اخیرآ یک زبان جدید برنامه‌نویسی یا نواختن یک ساز جدید را یادگرفته‌اید، مطمئن شوید که هر روز تا جایی‌که ممکن است، از این مهارت در زنده‌گی تان استفاده می‌کنید. آموختن و به‌کارگرفتن یکی از موثرترین راه‌هایی است که شما را باهوش‌تر می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.