سیگار: پروژه امریکا برای توان‌مندسازی زنان ناکام است

گزارشگر:شنبه 24 سنبله 1397 - ۲۳ سنبله ۱۳۹۷

سیگار یا دفتر سرمفتش ایالات متحدۀ امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید: پروژۀ ابتکاری ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین‌المللی برای توانمندسازی زنان افغانستان “ناکام” و “ضیاع” پول مالیه دهنده‌گان امریکایی بوده است.
جان سوپکو، مفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان، گفته است که از زمان راه‌اندازی برنامۀ ارتقا تا کنون ۸۹ میلیون دالر صرف آن شده است، فقط ارتقای ۵۵ زن را به وظایف بهتر می‌توان به‌عنوان دست‌آورد ملموس آن برجسته ساخت.
mandegar-3مفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان در مصاحبه با روزنامۀ نیویارک تایمز گفته است که یو اس ای آی دی در مورد این برنامه “گزافه‌گویی” کرده و به مردم امریکا و افغانستان “دروغ” گفته است. به گفتۀ سوپکو، زنان افغانستان در همه‌سطوح، به این باوراند که این برنامه ناقص بوده و به‌گونۀ ضعیف طراحی شده است.
آقای سوپکو از قول رولا غنی، بانوی نخست افغانستان، نقل کرده است که بخش زیاد پول این پروژه هزینۀ مصارف اداری شده و به جیب قراردادیان امریکایی سرازیر می‌شود تا این‌که به زنان افغانستان کمک کرده باشد.
ادارۀ انکشاف بین‌المللی ایالات متحده، در پاسخ به پرسش سیگار در مورد برنامۀ ارتقا، از دست‌آوردهای این پروژه دفاع کرده و گفته است که فقط با سرمایه‌گذاری هزینۀ معادل دو درصد مصارف جنگ در افغانستان “این پروژه تفاوت انکارناپذیر و مثبت را در زنده‌گی ده‌هاهزار زن در این کشور ایجاد کرده است”.
با این‌حال، مفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان گفته است جز برنامه‌های آموزشی برای زنان که آن‌هم معلوم نیست درب کاریابی را به روی زنان افغان گشوده است یا خیر، هیچ معلومات قابل قیاس را نمی‌توان سراغ داشت که نشانده موثریت واقعی برنامه ارتقا باشد.
این پروژه که به نام پروموت یا “ارتقا” یاد شده و حدود پنج‌سال پیش راه‌اندازی شد و بزرگ‌ترین پروژۀ توان‌مندسازی زنان در سطح جهان خوانده شده است، قرار بود زمینۀ کاریابی، رشد و آموزش را برای ۷۵هزار زن افغانستان فراهم کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.