وردک به روسای معارف ولایات: به دلیل کوتاهی شما من استیضاح می‌شوم

- ۲۳ جدی ۱۳۹۱

وزارت معارف افغانستان می‌گوید که هم اکنون هم سه میلیون کودک در کشور از نعمت سواد بی‌بهره مانده‌اند.
مقام‌های وزارت معارف می‌گویند که نا امنی و پایین‌بودن ظرفیت کاری سبب شده تا چند میلیون کودک در این کشور از نعمت سواد بی‌بهره بمانند.
فاروق وردک وزیر معارف گفته است که نا امنی‌ها سبب شده تا نزدیک به پنجصد مکتب در ولایات نا امن کشور مسدود شوند.
آقای وردک همچنان گفت: هم اکنون در دوصد ولسوالی افغانستان معلم مسلکی زن نداریم و به همین دلیل در بسیاری از ولسوالی‌ها مکاتب تا صنف نهم شاگرد می‌پذیرند.
او در جریان سخنرانی‌اش روسای معارف ولایات را متهم به بی‌توجهی در حل مشکلات معارف و عدم مصرف بودجه انکشافی سال گذشتۀ شان کرد.
وزیر معارف گفت: «به خاطر کم کاری شما، به خاطر نداشتن پلان درست عملیاتی شما، به خاطر عدم لست فعالیت‌های دقیق شما، به خاطر نساختن بودجۀ دقیق شما، من در خانه ملت استیضاح می‌شوم، کوتاهی شما کردید خوب است که من استیضاح شوم.»
وزیر معارف در میان یازده وزیری قرار دارد که قرار است به روز دوشنبه به دلیل مصرف پایین بودجه انکشافی‌اش در مجلس نماینده‌گان استیضاح شود.
براساس گفته‌های وزیر معارف، در حال حاضر نزدیک به پنج صد مکتب در شماری از ولسوالی‌های کشور به دلیل مشکلات امنیتی مسدود شده اند.
او همچنان می‌گوید که بی‌توجهی مسوولان محلی سبب شده تا در سال گذشته آنان نتوانند مکاتب کافی را در ولایات کشور اعمار نمایند.
وزارت معارف برای حل همین مشکلات، سیمینار هفت روزه‌یی را با اشتراک مسوولان معارف ولایات در کابل تدویر کرده است.
شماری از روسای ولایات که در سیمینار وزارت معارف اشتراک کرده اند، می‌گویند که برای حل مشکلات شان تلاش کافی کرده اند.
آنان همچنان تاکید می‌کنند که مشکلات شان را با مقام‌های مرکز در میان گذاشته اند، اما در زمینۀ حل آن توجه نشده است.
رحیم الله لودین رییس معارف ولایت زابل به رادیو آزادی گفت: هم اکنون یک صد و پانزده مکتب در ولایت تحت رهبری اش بسته است.
وی افزود، بزرگان قومی ولسوالی‌های زابل وعده سپرده اند که برای باز نمودن مکتب‌ها تلاش می‌کنند. او گفت: «ولایت زابل یکی از ولایت‌های نا امن افغانستان است، فعلاً چهل هزار شاگرد داریم که شش هزار آن اناث است، انشاالله وضعیت معارف زابل بهتر شده می‌رود، هم اکنون یک صد و پانزده مکتب در زابل مسدود است بزرگان ولسوالی‌ها وعده سپرده اند تا در سال آینده ۱۳۹۲ پنجاه تا شصت درصد مکتب‌های که بسته است، دوباره باز شود.»
در حال حاضر، نزدیک به ده میلیون کودک در مکاتب افغانستان مصروف فرا گرفتن درس می‌باشند.
در سال‌های گذشته وزارت معارف افغانستان یکی از مهم‌ترین دست آرود‌هایش را مساعدساختن تدریس برای چندین میلیون کودک عنوان می‌کرد.
اما اکنون دیده می‌شود که مسوولان وزارت معارف از این دست آرودهای شان راضی نیستند و می‌پذیرند که هنوز هم مشکلات زیاد را پیشرو دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.