وزارت مهاجران و برگشت کننده‌گان: ۳ میلیـون مهـاجر از ایـران و پاکستـان بازگشتـه‌انـد

گزارشگر:یک شنبه 25 سنبله 1397 - ۲۴ سنبله ۱۳۹۷

وزارت مهاجران و برگشت‌کننده‌گان می‌گوید که در چهارسال گذشته بیش از ۳میلیون پناهنده از ایران و پاکستان به کشور برگشت کرده‌اند.
سیدحسین عالمی بلخی وزیر مهاجران و عودت‌کنندگان، دیروز در یک نشست خبری اعلام کرد که در چهارسال گذشته بیش از ۳میلیون مهاجر از ایران و پاکستان به کشور بازگشته‌اند.
mandegar-3وزیر مهاجران گفت که این افراد به‌صورت داوطلبانه به کشور بازگشته و حکومت افغانستان برای آنان سهولت‌های لازم را فراهم کرده است.
آقای بلخی افزود: حکومت بیشتر از ۳هزار نمره زمین برای مهاجران توزیع کرده و در حال حاضر در ولایات مختلف کشور حدود ۳۱هزار تن در شهرک‌های مهاجرانزنده‌گی می‌کنند.
وزارت مهاجران در ۲۹ ولایت کشور شهرک دارد، اما به دلایل امنیتی برخی از این شهرک‌ها فعال نیستند.
آقای بلخی در این نشست گفت که در ۴سال اخیر ۳میلیون تن در داخل کشور بی‌جا شده که از این میان ۲میلیون به‌جای اصلی شان بازگشته یا در جاهای جدید ادغام شده و ۱میلیون و ۲۰۰هزار تن دیگر قرار است از سوی حکومت در جاهای جدید ادغام شوند.
وزیر مهاجران می‌گوید که در حال حاضر در پاکستان ۱٫۴میلیون نفر کارت پناه‌هنده‌گی دارند و ۸۵۰هزار تن دیگر ثبت نام شده تا کارت دریافت کنند و حدود ۴۰۰هزار نفر دیگر فاقد هرگونه مدرک هستند.
به گفتۀ او، افغانستان در ایران ۹۵۰هزار مهاجر دارای کارت اقامت، ۴۵۰هزار مهاجر دارای پاسپورت، ۸۰۰هزار مهاجر بدون مدرک اما شناسایی شده و احتمالا ۴۰۰تا ۵۰۰هزار مهاجر بدون هرگونه مدرک‌اند.
وزیر مهاجران تاکید کرد که در ایران برای مهاجران سهولت‌های خوب ایجاد شده که آنان می‌توانند بدون دادن فیس درس بخوانند، محدودیت رشته‌های دانشگاهی از بین رفته و در حال حاضر ۵ هزار دانش‌آموز در ایران مصروف آموزش هستند.
او تصریح کرد که زمینۀ بازگشت یک‌ماهۀ مهاجران از ایران به کشور فراهم شده و این افراد می‌توانند برگۀ از سفارت افغانستان دریافت کنند و با آن به کشور بازگردند و پس از اقامت یک‌ماه بدون ویزا به ایران بروند.
آقای بلخی وضعیت مهاجران در کشورهای ترکیه، اندونیزیا و یونان را نامناسب خواند و تاکید دارد که افغانستان می‌خواهد در این کشورها اتشۀ مهاجران بفرستد تا به مشکلات آنان رسیده‌گی شود.
به گفتۀ او، با مسوولان ترکیه گفت‌وگو شده تا یک تیم مشترک ایجاد شود و روی مشکلات مهاجران کار کند.
بلخی افزود ترکیه توافق کرده تا هیچ مهاجر افغانستانی را اخراج نکند و مهاجران را در صورتی به کشور باز می‌گرداند که برگۀ عودت به وطن را از نماینده‌گی سفارت افغانستان در ترکیه اخذ کرده باشند.
او هم‌چنان، گفت که کشورهای آلمان و سویدن برنامۀ بررسی مجدد کیس‌های (پرونده) مهاجران افغانستان را آغاز کرده که مفید نیز بوده و در حدود ۴۰درصد مهاجران که قبلا رد شده بود حالا پذیرفته شده‌اند.
وزیر مهاجران گفت که در سال جاری میلادی ۵۲۰مهاجر افغانستانی از کشورهای اروپایی دیپورت شده و ۱۴۹۵نفر دیگر به‌صورت داوطلبانه به کشور بازگشته‌اند.
این درحالی‌ست که همواره مهاجران از وضعیت بد زنده‌گی و برخورد کشورهای میزبان، شاکی بودند و خواستار رسیده‌گی حکومت شده بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.